به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۹ تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز در طی یک روند صعودی توانست 8 هزار و 420 واحد قد بکشد و ارتفاع خود را به عدد یک میلیون و 311 هزار واحد برساند. بازار در طی دو روز گذشته به یک اصلاح بعد از رشد نیاز داشت و این اصلاح و فشار عرضه را می‌توان به ترافیک شدید شرکت‌ها در پی متوقف شدن و عدم تمایل سرمایه‌گذاران از رفتن به مجمع و گرفتن سود تقسیمی به هر دلیلی نسبت داد، اما نکته مثبت این است که صف‌های فروش همه‌جانبه‌ای ناشی از ترس و ناامنی شکل نمی‌گرفت.

بازار امروز با برگشت به مسیر صعودی نشان داد که در حال کف سازی و سفت کردن جای پای خود است و قصد سقوط به کانال یک میلیون 200 هزار واحدی را ندارد. این برگشت امروز بازار را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد: در قسمت اول بازار شرایط آرام و بی سرو صدایی تا محدوده حساس و نفس گیر یک میلیون و310 هزار واحدی را سپری کرد و در بخش دوم به محض رسیدن به این محدوده شاهد کش و قوس و تقابل خریداران و فروشندگان بودیم.

چرا این محدوده برای اهالی بازار یک محدوده کلیدی به حساب می‌آید؟ طی یکسال گذشته برای بار سوم شاخص قصد گذر از این محدوده مین گذاری شده را دارد اما بنظر نمی‌رسد این موج نیز همانند دو موج دیگر ناکام باقی بماند، چرا که جنس و ضرب آهنگ این موج متفاوت از دو موج قبلی است. برای مثال جریان فعلی و رشد بازار بر اساس تحولات و گزارشات بنیادین صورت گرفته است و با رسیدن گزارشات تیرماه و 3 ماهه اول سال می‌توان اثرات بسزایی در بازار رقم بخورد. نکته دیگر این است که شاخص در تایم فریم بلندتری رشد جاری را به نسبت دو موج قبلی کسب کرده که این امر خاصیت موج بنیادی است، حرکت آرام و آهسته اما محکم و دقیق .

با توجه به ثبات و پایداری در روند حجم معاملات، اصلاح مناسب و قرارگرفتن بازار در محدوده ارزنده‌تر نسبت به دو موج قبلی و ذکر این نکته که از روز کاری آینده شاهد برگشت سهام از مجمع هستیم و با توجه به گزارشات مجمع و گزارشات 3 ماهه می‌توان به رشد موج جاری حداقل در کوتاه مدت و گذر از این محدوده امیدوار بود و همه و همه نوید این را می‌دهند که می‌توان در سال جاری سالگردی برای ریزش تاریخی بازار برپا کرد و با گذر از این محدوده در روز‌های آتی با خیال راحت‌تری به سرمایه‌گذاری پرداخت.

در مورد شرایط تورمی و نرخ دلار نیز باید ذکر کرد که بنظر نمی‌رسد انتظارات تورمی کاهش پیدا کند چرا که طی گزارشات منتشر شده جریان نقدینگی نسبت به 2 سال گذشته 2 برابر شده و به 3،700 هزار میلیارد تومان رسیده و بنظر می‌رسد در ماه‌های آتی با تورم بی سابقه‌ای دسته و پنجه نرم کنیم.  در هفته گذشته خبری مبنی بر موافقت آمریکا با آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن منتشر شد ودر پی آن افراد خیال کردند که کل منابع آزاد شده و دلار ریزش خواهد کرد اما حقیقیت امر چنین بود که فقط و فقط شاهد تهاتر بدهی‌های گذشته ایران به این کشور‌ها بودیم و در این شرایط بعید است دلار به کانال 21 هزار تومان سقوط کند، لذا از این بابت ریسکی بازار را دنبال نمی‌کند.

مهم‌ترین ریسک بازار درحال حاضر ریسک سیاست‌های پولی و کلان اقتصادی تیم آینده است که با توجه به کسری شدید بودجه و رشد روز به روز نرخ تورم، عدم فروش اوراق و عدم توانایی در فروش نفت شرایط به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر از دولت‌های پیشین گریبان‌گیر دولت آتی خواهد بود و تا به کار آمدن دولت جدید بنظر نمی‌رسد پول درشتی وارد بازار شود چرا که سرمایه‌گذاران و صاحبان پول درشت توجهشون به دیتا است نه حدس و گمان و ابهام. بنابراین برای کلیت بازار سرمایه روندی رو به رشد اما کند و همراه با نوسان پیش بینی می‌گردد.

پیش بینی بورس روز آینده

امروز شاخص کل بعد از دو روز معاملاتی پس از برخورد با مقاومت مجددا با تقاضا در برخی نمادهای شاخص ساز موجه شد و عقب نشینی دیروز را تا حدودی جبران کرد.

از نظر تکنیکال با توجه به اینکه همچنان کندل‌ها در تایم فریم ساعتی و روزانه بالای ابر کومو قرار دارند و تنکنسن همچنان در حالت ساپورت قرار دارد بنظر می‌رسد سناریو شکست مقاومت یک میلیون و 310 هزار واحد همچنان برقرار باشد و برای روز آتی با توجه به قدرت خریداران در برخی نمادها و وضعیت کندل امروز معاملات روز آتی با تقاضا و در محدوده مثبت پیش‌بینی می‌شود.

شاخص کل هم وزن هم که با برخورد به خط روند نزولی بلند مدت با عرضه مواجه شده بود و طی دو روز معاملاتی قبل با رنج منفی همراه بود، با کندل صعودی و رنج مثبت امروز مجددا با چالش شکست این خط روند همراه شد و دقیقا مماس بر این خط روند قرار گرفت و با توجه به شرایط ابر کومو که در حال تغییر فاز می‌باشد بنظر می‌رسد شاخص هم وزن قدرت شکست این ترند لاین را داشته باشد و هدف مشخص شده به عنوان تارگت اول قابل دستیابی باشد.

برای روز آتی با توجه به اینکه کندل امروز شاخص هم وزن با مثبت آغاز شد و رشد نمود و کندل به صورت فول بادی و بدون شادو بوده است، انتطار داریم کندل روز معاملاتی آتی از مثبت آغاز شده و در شکست خط روند نزولی موفق باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید