به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، معاملات امروز خود را متعادل منفی آغاز بکار کرد. معاملات کوچکترهای بازار همچنان رو به جلو و امیدوارکننده بود، اما روند معاملات بزرگان بازار با عقب نشینی نسبی خریداران همراه بود. بازار متعادل منفی امروز پس از افزایش عرضه‌ها در نماد خساپا باعث منفی شدن نمادهای خودرویی و منفی شدن کلیت بازار شد. به نحوه فروش و عرضه در نماد خساپا که توسط صندوق بازنشستگی فولاد انجام شد انتقادهای زیادی می‌شود وارد کرد اما درباره این نحوه مدیریت و عملکرد، این انتقادها آب در هاون کوبیدن است. هر چقدر به پایان زمان معاملات نزدیک می‌شدیم شاهد بهبود نسبی اوضاع در کلیت بازار بواسطه بهبود تقاضا در خودرویی‌ها بودیم. در نهایت شاخص کل با 5 هزار و 431 واحد افت در ارتفاع 1 میلیون و 572 هزار واحدی بکار خود پایان داد. شاخص هم‌وزن نیز به روند خوب روزهای گذشته خود ادامه داد و با توجه به شرایط امروز بازار با رشد اندکی مواجه شد و با 325 واحد رشد در ارتفاع حدود 445 هزار واحدی بکار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد بازار امروز با ثبت مبلغ 8600 میلیارد تومان بالاترین میزان را از مهر 1400 به ثبت رساند از این رو همچنان تب معاملات بازار سرمایه از این لحاظ داغ است.
رفتار این روزهای سهام در بازار سرمایه متاثر از چند مورد است. اول وضعیت برجام؛ همانطور که صحبت شد در واکنش به ابهام و بن‌بست در مذاکرات برجام، رشد دلار تا محدوده 30 هزار تومان باعث ایجاد تحرک مثبت در نمادهای صادرات محور و در صدر آنها پتروشیمی‌ها شده بود. نمادهای گروه بانکی خصوصاً بزرگان آن وضعیت مناسبی در معاملات آنها دیده نمی‌شود. دوم وضعیت بازار سرمایه پس از حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی؛ پس از رشد خوب نمادهای گروه غذایی و عقب‌نشینی خریداران این گروه در بازار امروز و افت هیجان به نظر می‌رسد در ادامه روند این گروه خریداران با توجه به تاثیرپذیری حذف ارز ترجیحی بر حاشیه سود این شرکت‌ها با وسواس بیشتری به نگهداری سهم یا تغییر در پورتفوی خود بپردازند. در میان دارویی‌ها هم وضع به همین صورت است. یعنی معاملات نمادهایی که از لحاظ بنیادی از وضعیت خوبی برخوردارند بیشتر مورد توجه بازار است.
مورد سوم وضعیت خودرویی‌هاست که در این دو روز ابتدای هفته با عملکرد بد حقوقی خساپا باعث زمین‌گیر شدن کلیت بازار و منفی شدن معاملات شده بودند. در مورد اتفاقات این گروه میتوان به شایعاتی در مورد قیمت کم بلوک آنها، بحث وارادات خودرو و همانطور که اشاره شد بحث فشار فروش حقوقی‌ها . در مورد واردات به نظر می‌رسد تا اجرایی شدن آن فاصله‌ی زیادی وجود داشته باشد و تا آن زمان شاهد نوسان در این نمادها باشیم. حالا باید منتظر بود آیا قیمت بلوک خودرویی‌ها چقدر می‌تواند در سطح انتظار بازار باشد.
در کل به نظر می‌رسد وضعیت بازار در این محدوده تا حدودی نشان از مردد بودن آن دارد. در شرایطی که انگیزه بالایی برای پشت سر گذاشتن محدوده مقاومت کوتاه مدت 1 میلیون و 585 هزار واحدی ندارد طبیعتاً به اخبار منفی توجه بیشتری کرده و میل بیشتری به اصلاح خواهد داشت. در صورتیکه از این محدوده مقاومتی عبور کند، تا محدوده 1 میلیون و 740 هزار واحدی مانعی از این لحاظ سر راه خود نخواهد داشت. در روزهای آینده گزارش پالایشی‌ها و یا همین بحث بلوک خودرویی‌ها می‌تواند به انگیزه‌ای برای صعود و یا اصلاح بازار تبدیل شود. بنابراین برای بازار فردا با توجه به روند شاخص کل و بزرگان در بازار امروز به نظر می‌رسد بازار فردا متعادل تر از بازار امروز باشد و شاهد افت نسبی هیجان در آن باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید