به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

مشکلات اروپا برای تامین فولاد پس از جنگ روسیه و اوکراین

felez

پیش از حمله روسیه به اوکراین، کارخانه فولاد آزوف استال در ماریوپل یکی از صادرکنندگان بزرگ فولاد به اروپا بود. امروز این مجموعه بزرگ صنعتی بطور اساسی تخریب شده است. البته مالک این کارخانه یعنی شرکت مت اینوست موفق شده تولید خود در سایر مناطق را از سر بگیرد. آهن و فولاد حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی اوکراین را به خود اختصاص می داد و نیم میلیون نفر در این صنایع مشغول فعالیت بودند.

بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در اروپا برای ادامه فعالیت خود به مواد اولیه عرضه شده توسط اوکراین نیاز داشتند. برای مثال شرکت فراکسپو اوکراین از صادرکنندگان بزرگ سنگ آهن به اروپا بود. بسیاری از کارخانجات فولاد اروپایی محصولات فولادی نیمه ساخته مانند اسلب را وارد می کردند. اروپا به واردات میلگرد نیز برای پروژه های ساختمانی خود نیاز دارد.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین عرضه این محصولات با اختلال مواجه شده و اروپا مجبور است مایحتاج خود را از مناطق دیگر تامین نماید. مدیرعامل شرکت مت اینوست اعلام کرد که این شرکت در حالت عادی حدود 50 درصد از تولیدات خود را به اتحادیه اروپا و انگلیس صادر می کرد. شرایط فعلی مشکلات جدی به خصوص برای ایتالیا و انگلیس ایجاد می کند زیرا بسیاری از محصولات نیمه ساخته وارداتی آنها از اوکراین تامین می شد.

روسیه و اوکراین از بزرگترین صادرکنندگان محصولات فولادی به اتحادیه اروپا هستند. بعضی از شرکت های اروپایی سعی دارند کسری خود را از کشورهای دیگر از جمله ترکیه تامین کنند. اما هزینه اضافه قابل توجه بوده و پس از حمله روسیه کشورهای اروپایی مجبورند هزینه بالاتری برای خرید محصولات فولادی مورد نیاز خود بپردازند. در بخش هایی از اروپا، بهای کلاف گرم فولادی که اغلب به عنوان معیاری برای قیمت فولاد در نظر گرفته می شود، از 950 یورو در تن پیش از حمله روسیه به بیش از 1400 یورو در تن در ماه آوریل افزایش پیدا کرد. البته از آن پس قیمت این محصول مقداری کاهش پیدا کرد و در آغاز ماه مه به محدوده 1200 یورو در تن رسید.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید