به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۱

اخبار برجامی بازهم مهمترین تاثیر گذار امروز بازار سرمایه بود.
بازار سرمایه که کار خود را ابتدا منفی آغاز کرده بود با رهبری صنایع برجامی همچون خودرویی ها و بانکی ها به این منفی ها غلبه کرده و باعث تغییر روند بازار شدند. هرچند نماد های فولاد، فملی و فارس بیشترین تلاش در جهت منفی سازی شاخص کردند اما سایر نمادهای مثبت بازار از جمله وبملت ، اخابر و خودرو بازار را در تغییر جهت آن از منفی به مثبت یاری کردند به طوری که برآیند تمامی معاملات امروز باعث رشد ۴۴ واحدی بازار سرمایه و ثبت شاخص کل یک میلیون و 463 هزار واحدی بود .
نمادهای کوچک اما عملکرد بهتری را از خود نسبت به اکثریت بزرگان بازار نشان دادند و باعث رشد شاخص هم وزن در حدود ۱۸۰۰ واحد و رسیدن آن بعد از ۳۹۸ هزار واحد شد.

سیگنال مثبت دیگر در سری اتفاقات امروز ، خروج پول صندوقهای بادرآمد ثابت بود لازم به توضیح است در شرایطی که چشم انداز ها به روند بازار مثبت میشود سرمایه گذاران پول خود را از صندوقهای بادرآمد ثابت بیرون کشیده و به سرمایه‌گذاری در سهام می پردازند و در شرایطی که بازار از اوضاع خوبی برخوردار نیست برعکس شرایط فوق رخ خواهد داد.

ارزش معاملات نیز سقف یک ماهه خود را بار دیگر شکست و عدد ۳۶۶۴ میلیارد تومان را ثبت کرد. گرچه بازار نیازمند تحرکات بسیار جدی تر می باشد اما این روند افزایش ارزش معاملات هرچند با شیب ملایم که چند روزی هست کار خود را آغاز کرده است می‌تواند در آینده ، چشم‌انداز امیدوارکننده را رقم زند .
حجم معاملات نیز همانند ارزش معاملات روند افزایشی خود را آغاز کرده و در حال نزدیک شدن به سقف ماهانه خود می باشد .معاملات امروز حجم 12.6 میلیاردی را از خود به جا گذاشت.

خروج پول حقیقی نیز امروز تقریباً خنثی بود و تنها شاهد خروج ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی از جانب سهامداران خرد بودیم .
گرچه انتظار برای داشتن بازاری پویا و رو به رشد برآیند ورود پول حقیقی آن هم به میزان قابل توجه را مطالبه میکند اما این روند در مقابل عملکرد روز گذشته خود که خروج ۲۳۸ میلیارد تومانی را نشان میداد ، عدد قابل قبولی میباشد.

در رابطه با نفت نیز به دنبال کاهش پیش بینی رشد اقتصادی در چین که احتمال سقوط تقاضای نفت را نیز به دنبال دارد شاهد کاهش قیمت آن در معاملات امروز بودیم.
این احتمال کاهش تقاضا با افزایش عرضه این ماده توسط اوپک توامان شده که بر افتاد بیشتر قیمت نفت افزوده است.

در معاملات دلار نیز شاهد کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به زیر ۳۰ هزار تومان با توجه به احتمال نهایی شدن توافقات برجامی هستیم.
در رابطه با نرخ بهره بانکی نیز شاهد ادامه روند کاهشی نرخ بهره های بانکی به دنبال سیاست های انبساطی بانک مرکزی میباشیم که در آخرین گزارش منتشر شده توسط این بانک از 0.02 درصد نرخ بهره بانکی کاهش یافته است.

بعد از تحلیل متغیرهای کلان اقتصادی به سراغ صنایع بورسی و تحلیل آنها خواهیم رفت:
در گروه غذایی ها شاهد افزایش قیمت ها در بازار آزاد در رابطه با دام زنده ، مرغ و تخم مرغ می باشیم که هر کدام از آنها به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال اخیر 40 ، 93 و 70 درصد رشد داشته اند.

در ارتباط با صنعت فلزات اساسی نیست چند نکته قابل ذکر می باشد:
گمانه‌زنی‌ها حاکی از افزایش قیمت جهانی فولاد می باشد. گرچه هنوز نگرانی ها نسبت به وقوع رکود اقتصاد جهانی وجود دارد اما توقف رشد نرخ تورم در آمریکا از شدت نگرانی ها کاسته و این امیدواری وجود دارد که فدرال رزرو به صورت تهاجمی نسبت به افزایش نرخ بهره اقدام نکند . با این تفاسیر می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها در بازار جهانی به کف خود رسیده باشد و احتمال افزایش تدریجی آن ها در بازار جهانی فولاد وجود داشته باشد

در رابطه با فلز مس نیز با وجود رشد ۱۸ درصدی قیمت جهانی آن طی یک ماه اخیر ، تعدادی از سرمایه‌گذاران که اعتقاد به رکود در اقتصاد دنیا و افت قیمت مس در پایان امسال را دارند ، اقدام به خرید قراردادهای اختیار فروش مس در بازار بورس فلزات لندن در جهت پوشش ریسک خود نمودند.

در صنعت پالایشی ها نیز وزارت نفت دستورالعمل تعیین نرخ فرآورده های نفتی را بدون تغییر منفی نسبت به سال گذشته ابلاغ نمود. چند تغییر مثبت نیز در دستورالعمل امسال در نظر گرفته شده است از جمله کوتاه شدن زمان ارسال صورتحساب ها و نرخ ها .فعالین بازار نسبت به این دستورالعمل نگرانی هایی داشتند که شاید به ضرر پالایشی ها باشد که با رفع آن می‌توان انتظار داشت رفته‌رفته اعتماد سهامداران این صنعت افزایش پیدا کند.

در پایان نیز در رابطه با پیش بینی بازار روز آتی باید گفت با توجه به گمانه زنی های مثبت شکل گرفته در رابطه با اخبار برجامی و روند کاهشی ادامه‌دار نرخ بهره می توان برای بازار فردا جو متعادل مثبتی را متصور بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید