به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

توقف غیرمنتظره تولید آلومینیوم در کنار رکود فصلی

felez

دوشنبه هفته گذشته قرارداد آتی آلومینیوم SHFE 2209 در بورس شانگهای به قیمت 18510 یوان در تن باز شد. در این هفته دامنه نوسان قیمت آلومینیوم بین 18280 و 18880 یوان در تن بود و نهایتا بعد از ظهر جمعه این قرارداد در سطح 18725 یوان در تن بسته شد که 210 یوان یا 1.13 درصد رشد هفتگی را نشان می دهد.

در بورس فلزات لندن آلومینیوم دوشنبه هفته قبل به قیمت 2419 دلار در تن باز شد و پس از ثبت سقف و کف 2527 و 2408.5 دلار در تن نهایتا در روز جمعه به 2510 دلار در تن رسید که 3.95 درصد رشد در بازه زمانی هفتگی را نشان می دهد.

در زمینه تحولات کلان اقتصادی، شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا برای ماه ژوئیه 8.5 درصد رشد سالانه داشت و نسبت به ماه قبل تغییری نکرد در حالی که پیش از آن 16 ماه افزایش پی در پی این شاخص را شاهد بودیم. این نرخ تورم کمتر از پیش بینی ها یعنی 8.7 درصد بود که باعث می شود نگرانی سرمایه گذاران از افزایش سریع نرخ بهره و رکود اقتصادی ناشی از آن کمتر شود. در ماه ژوئیه تامین مالی اجتماعی در چین به رقم 756.1 میلیارد یوان رسید که 319.1 میلیارد یوان کمتر از سال قبل بود و همچنین نسبت به رقم 5.17 تریلیون یوان در ژوئن افت بسیار زیادی داشت. این رقم همچنین بسیار کمتر از پیش بینی ها یعنی 1.39 تریلیون دلار بود.

از نظر تحولات بنیادی، هفته گذشته به دلیل وقوع حادثه یکی از کارخانجات ذوب آلومینیوم در سیچوان مجبور شد تولید خود را متوقف کند. طبق آمار شانگهای متالز مارکت، از ژوئیه تا آگوست به دلیل سهمیه بندی برق و حوادث اتقاق افتاده مجموعا 285 هزار تن از ظرفیت تولید آلومینیوم در سیچوان کاسته شد. با وجود کاهش فشار مازاد عرضه، هنوز هم تولید آلومینیوم داخلی چین 8 درصد بالاتر از سال گذشته است. این در حالی است که مقدار مصرف و تقاضای صنایع پایین دستی ضعیف گزارش می شود. کمبود برق در بسیاری از استان های چین باعث شده که صنایع پایین دستی با توقف تولید مواجه شوند که نتیجه آن کاهش تقاضا برای آلومینیوم می باشد.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید