به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز بیش از هر چیز به مراسم تنفیذ چشم داشت. در شروع خوب بود ولی با شروع مراسم تنفیذ بهتر هم شد و نهایتا شاخص کل با ۱۷ هزار واحد رشد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات و سایر موارد مانند سرانه خرید و فروش حقیقی و ورود و خروج پول حقیقی مانند روزهای گذشته بود و تعادل به خوبی قابل مشاهده است. آنچه بازار را امیدوارتر کرد اشاره آقای رییسی به بازار سرمایه و حمایت ایشان از این بازار بود که قطعا نشانه مثبتی است. اما مهم‌ترین صحبت ایشان در مراسم امروز، تلاش برای رفع تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان بود. رفع تحریم‌ها بیش از هر بازار مالی دیگر، بر روی بازار سهام موثر است و باعث رفع بسیاری از موانع موجود خواهد شد. در صورت رفع شدن تحریم‌ها دولت با خیال راحت‌تری در جهت حذف ارز ترجیحی و همچنین لغو قیمت‌گذاری دستوری اقدام خواهد کرد. قیمت‌گذاری دستوری و ارز ترجیحی از جمله مهم‌ترین مشکلات اقتصاد در کشور ما هستند که باعث توزیع رانت فراوان و کسب پولهای هنگفت توسط عده‌ای خاص می‌شود. حذف قیمت‌گذاری دستوری و ارز ترجیحی هم به نفع سهام ریالی است و هم سهام دلاری و بازار را بالا خواهد برد. در صورت رفع تحریم‌ها بازار سهام بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری خواهد بود و می‌تواند با وجود رکود احتمالی بعد از رفع تحریم‌ها بازدهی بیشتری از بازارهای دیگر داشته باشد.


نکته مهم دیگر در مراسم تنفیذ، تاکید رهبری بر معرفی و تشکیل سریع کابینه بود که این مسئله نیز باعث می‌شود که سردرگمی و حالت تعلیق فعلی پایان یابد و افراد و سیاست‌هایشان مشخص شوند و بتوان راحت‌تر آینده را پیش‌بینی کرد.


اما در صورت رفع نشدن تحریم‌ها و یا رفع ضعیف و کم، شاید بازار سهام تنها دلخوش به رشد از ناحیه تورم باشد که عملا سودی برای مردم نخواهد داشت و در بهترین حالت قدرت خرید را تا حدودی حفظ می‌کند. حقیقتی که بسیار حائز اهمیت است این است که اگر تحریم‌ها رفع نشود، تمام وعده‌های انتخاباتی آقای رییسی در مورد حل مشکلات اقتصادی سراب خواهد بود. ایشان به عدم شرطی شدن اقتصاد و همچنین کار کردن بدون چشم داشتن به بیگانگان اشاره کردند، ولی واقعیت این است که اگر ما هم بخواهیم که بدون حل اختلافات به حل مشکلات داخلی بپردازیم، بیگانگان به طرق مختلف سنگ اندازی خواهند کرد و نخواهند گذاشت. بنابراین دولتمردان هم به خوبی می‌دانند که توافق باید اتفاق بیفتد.
مصالحه و توافق در گیرودار سیاست‌های افراد و گروه ها نمی ماند و سیاست کل نظام سیاسی است. فرقی نمی‌کند جلیلی کار را پیش ببرد یا ظریف یا امیرعبداللهیان، بنابراین نگرانی از بابت اینکه چه کسی مسئول مذاکرات خواهد بود و تصمیم خواهد گرفت محلی از اعراب ندارد و در درجه دوم اهمیت است .
بازار امروز برخلاف بازار دیروز دلاری ها را بهتر خرید و طلا هم رشد داشت. شاید نشانه ای است که انتظارات، کاهش قیمت دلار را نشان نمی‌دهد و دلار حداقل در همین محدوده ها خواهد بود و پایین تر ندارد. به نظر می‌رسد دلار یک گام بالاتر آمده و با افزایش روزانه و زیاد نقدینگی نیزطبیعی به نظر می‌رسد و نباید صحبت ها در مورد نرخ ارز، مانند اواخر سال گذشته یا اوایل امسال باشد.
چند ماه پیش صحبت از آن بود که اگر توافق شود دلار به حوالی ۲۰ هزار تومان باز می گردد و به ثبات می رسد ولی شرایط فعلی شاخصهای اقتصادی و چشم انداز سیاسی، قیمت دلار حتی در صورت توافق در کوتاه مدت را، در حوالی ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان نشان می‌دهد و شاید دلار ۲۰ هزار تومان امری محال باشد.


به نظر می رسد که بازار فردا هم سبز باشد اما کم‌رنگ‌تر از سبز امروز. ولی با توجه به بازدهی پایین برای تمام بازارهای مالی از جمله بازار سهام از ابتدای سال جاری از یک طرف و رشد نقدینگی و تورم ناشی از آن در طرف دیگر و همچنین تحرکات چند هفته گذشته در تمام بازارهای مالی و میل آنها به افزایش، احتمالا وارد گارد صعودی در تمام بازارها از هفته‌های آتی خواهیم شد. توافق سرعت رشد را کم می‌کند و البته قدرت خرید را افزایش می دهد که بسیار خوب است، ولی حتی توافق هم نمی‌تواند جلوی رشد را در بازارها بگیرد.


پیشنهاد ما به شما سرمایه‌گذاران، سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف به ویژه سهام و طلا و مقداری هم سپرده در بانک یا درآمد ثابت هاست و میتوانید با توجه به ریسک‌پذیری خودتان و تحلیلی که از چشم‌انداز آینده سیاسی و اقتصادی به ویژه در مورد مذاکرات دارید سبد دارایی خود را مشخص و متنوع کنید.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید