به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در بازار امروز روز دوشنبه 11 مرداد سال 1400، شاخص‌های بازار روند نزولی به خود گرفتند اما چه از لحاظ بنیادی و چه از لحاظ تکنیکالی چالشی برای بازار سرمایه به حساب نمی‌آید و روندهای گذشته نشان می‌دهد اصلاح‌ها چندان شدید نیست و هر گاه عرضه افزایش یافته تقاضا نیز افزایش یافته، لذا عجله‌ای برای خرید نیست چرا که در صف‌های خرید نیز فروشنده‌هایی بالقوه وجود دارند، لذا باید احتیاط کرد. این همان چیزی است که هم خریداران و هم فروشندگان به منظور شناسایی سود در نظر می‌گیرند و امری پسندیده است. چرا که در یکسال گذشته سرمایه‌گذاران به خوبی آب دیده شده‌اند و پس از پشت سر گذاشتن یک تجربه تلخ این بار قصد دارند اقبال خود را در سهامی بیابند که از حداقل‌های لازم برای سود‌آوری بیشتر برخوردارند و حتی با وجود نشانه‌هایی از موج جدید صعودی کمتر خواهان پذیرش ریسک نامتعارف هستند چرا که حتی افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر نتوانست پول‌های پارک شده بی حساب و کتاب را روانه بازار کند و عنان تغییر مالکیت همیشه در دست سهامداران خرد نیست که چنین رفتاری ناشی از عدم اعتماد سرمایه‌گذاران و جذابیت بازارهای موازی دیگر نیز می‌باشد و در این گزارش سعی بر آن داریم نگاهی به آنان بیاندازیم.
شرط رشد بازار، اعتماد است. می‌توان گفت بورس طی روند اخیر خود بیشتر به تعادل رسیده است تا آنکه سود به سرمایه‌گذاران ببخشد و بیشتر شاهد بودیم که سهام از محدوده صف فروش بیرون آمده‌اند. زمانی بورس رشد می‌کند که پول جدید وارد شود و با توجه به تجربه یکسال گذشته، طبیعتا مردم به راحتی اعتماد نخواهند کرد. حتی آقای رئیسی با ورود به سازمان بورس در دوره انتخاباتی خود، سعی داشته و دارد آبروی رفته بازار سهام را برگرداند که در این صورت بازار سهام در 6 ماهه اول با ایجاد توافق برجام مستعد رشد خواهد بود و شرکت‌های کامودیتی وصادراتی و صنایعی که با مسکن سروکار دارند بیشترین سهم را خواهند داشت. اما اگر توافقی صورت نگیرد حتی با وجود دلار 30 هزار تومن و بالاتر، احتمالاَ بورس در جا خواهد زد چرا که بازارهای موازی دیگر جذاب‌تر خواهند شد که به بررسی مختصری از آنان می‌پردازیم.
شواهد نشان می‌دهد به دلیل مشکلات اقتصادی فراوان و عدم توانایی در فروش نفت، دولت آقای رئیسی تا پاییز یعنی قبل از تبلیغات انتخاباتی کنگره و سنا به یک توافق حداقلی برسد و با این شرایط پیش بینی می‌گردد دلار همانند دوره اول دولت آقای روحانی رشدی 30 درصدی طی 4 سال داشته باشد.
در بازار جهانی طلا، طبق نظر اقتصاد دانان و سایت کیتکو هر انس طلا پتانسیل رشد 1000 دلاری را دارد و با وجود افزایش نرخ هر انس طلا و نرخ دلار، بازار پر سودی پیش‌بینی می‌گردد، چیزی که طی روزهای اخیر شاهدش بودیم.
در بازار مسکن، مسکن با مصالح 1398 در حال قیمت‌گذاری است و در دو سال آینده اتفاقات جاری قیمت سیمان و فولاد تأثیرگذار خواهند بود لذا حتی با وجود افزایش هزینه تمام شده و رکود باز هم بازار پرسود تلقی می‌شود.
در بازارهای رمز ارز نیز شاهد تغییر رفتار دولت‌ها و پذیرش این بازار هستیم و اگر سخت‌گیری از سوی دولت‌ها از قبیل چین و ایران صورت گرفته بنا به راه انداختن رمز ارزهای خودشان بوده است( به عنوان مثال ققنوس از ایران). با توجه به دلار بودن و آینده روشن این بازار شاهد روانه شدن میلیون‌ها ایرانی به این بازار هستیم. با وجود این شرایط و وجود رقیبان اگر بازار داخلی از المان‌های مثبت و حمایت دولت آتی برخوردار شود و توافقات برجام صورت بگیرد می‌توان به آینده بازار و شکست سقف 2 میلیون تا سال آینده امید داشت و برای کوتاه مدت و تا روی کار آمدن دولت آقای رئیسی و فراهم شدن فرصت مذاکرات در فصل پاییز می‌توان برای بازار سرمایه بازاری متعادل با شیبی ملایم و مثبت پیش بینی کرد و البته برای بازار فردا نیز می‌توان گفت با توجه به کاهش قیمت محصولات فولادی و ادامه روند امروز بازار با کاهش ارتفاع کار خود را آغاز کند اما این کاهش ارتفاع عمیق نباشد و ضمن وجود حمایت‌های جزیی شاخص، بازار در ساعات پایانی به تعادل برگردد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید