به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۶ مرداد۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل بورس تهران روز گذشته به تاثیر از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری و سخنان جناب آقای رئیسی مبنی بر حمایت از بازار بورس رفته رفته سبزپوش شد اما سبز پوشی روز گذشته بورس به حمایت شاخص سازهایی چون شستا و فارس رقم خورد. گروهی از کارشناسان معتقدند که رفتار روز گذشته شاخص نشانه‌هایی از مهندسی شاخص را به ما می‌داد و به عبارتی شاخص کل را برای خوشامدگویی به رئیس‌جمهور جدید به مسیر صعودی هدایت کردند گروه دیگر معتقدند که بازار روند ماههای گذشته را در پیش گرفته یعنی بیشتر به دنبال سهامی است که سود سازی و گزارش مناسب داشته و دارند و دلیل رشد سهام بزرگ را هم همینطور می‌دانند به نظر نه نمی‌توان دلیلی برای رد گروه اول پیدا کرد یعنی مشاهده شده که مدیران شرکت‌های بزرگ بازار ( خصوصاً دولتی‌ها) در چنین مواردی چراغ سبز شرکت و زیر مجموعه خود را روشن می‌کنند و نه نمی‌توان دلیلی برای رد ادعای گروه دوم پیدا کرد چرا که همانطور که در تحلیل‌های گذشته به آن اشاره شد، دید بنیادی اهالی بازار متفاوت‌تر از گذشته شده است.
بازار امروز بسیار خوشبین و پرقدرت سبز پوش شد به طوری که پس از گذشت حدود یک ساعت از شروع معاملات ارتفاع یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را پس از ماه‌ها پس گرفت و از لحاظ ارزش معاملات خرد، عملکرد درخشانی داشت و شاهد ثبت ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات بودیم که از اسفندماه بی سابقه بود و همانند روز گذشته بخش اعظمی از رشد شاخص در دوش غولهای بازار بود هر چند که شاخص هم وزن هم با توجه به رشد ۲۵۷۰ واحدی نشان از وضعیتی خوب در امور سهام داشت،این موارد با توجه به غیبت سهام بزرگی چون فولاد رخ داد . در بازار امروز در ابتدای معاملات روند تراز پول حقیقی با اختلاف به سمت خریداران بود اما در میانه بازار این فروشندگان بودند که نقش پررنگ تری به خود گرفتند که در این مدت هم شاخص کل شتاب بازار را از دست داده بود اما هرچه به پایان بازار نزدیک تر شدیم دوباره تراز معاملات مثبت شد و این خریداران بودند که بیشتر معاملات را به ثبت رساندند.
اتفاقات امروز و دیروز بورس را شاید به مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مرتبط بدانیم اما گزارش مناسب ماهانه و فصلی شرکتها، تاثیرات مثبت تصمیمات سازمان بورس برای بازگشت اعتماد و رونق بازار همچنین عدم کاهش نرخ دلار هم بی ربط نیست.
در هر حال شاخص کل با گذشت از محدوده مقاومت یک میلیون و سیصد و ده هزار واحدی، که حالا به حمایت آن تبدیل شده است، ارتفاع یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را پس از ماه‌ها پس گرفته و باید دید به هدف بعدی خود یعنی محدوده ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار واحدی حرکت خواهد کرد یا خیر. شاخص هم وزن هم با رشدی که امروز داشت به محدوده مقاومت خود یعنی ۴۰۸ هزار واحدی نزدیک شده است که با توجه به موارد ذکر شده رسیدن به آن دور از ذهن نیست. بازار امروز با تمام اتفاقات مثبت به پایان رسید باید دید آیا مراسم تحلیف فردا چه تأثیری بر بازارها می گذارد که با توجه به جو مثبت بازار امروز، رفتار حقیقی ها و افزایش سرمایه ها به احتمال زیاد به بازار شنبه هم منتقل شود اما با رنگ سبز کمرنگ تر و در گروه های همچون پتروشیمی‌ها، که در بازار امروز هم بسیار خوش درخشیدند در آینده بازار انتظار رشد داریم. در گروهی که اوره ای‌ها با توجه به نرخ اوره و دلار وضع خوبی دارند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید