به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

بازار بورس تهران در روز چهارشنبه عملکرد متفاوتی نسبت به روز قبل خود داشت. علی‌رغم عملکرد و رنج مثبت  فلزی‌ها در بازار روز سه‌شنبه‌، شاهد عقب نشینی این گروه همانند کلیت بازار بودیم. در مقابل خودرویی‌ها به نسبت کلیت بازار عملکرد بهتری داشتند. در نتیجه فشار فروش در کلیت بازار به ویژه پالایشی‌ها شاخص کل با افت حدود 11 هزار واحدی و با عقب نشینی از قله 1 میلیون و 600 هزار واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 594 هزار و 977 واحدی بکار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد در بازار روز چهارشنبه با ثبت عدد 5 هزار و 780 میلیارد تومان و افت حدود 25 درصدی نسبت به روز قبل خود داشت. در مورد کوچکترهای بازار به نظر می‌رسد همزمان با عقب نشینی شاخص کل و بزرگان بازار شاهد اصلاح شاخص هم‌وزن و نمادهای کوچکترهای بازار نیز باشیم، که در بازار روز چهارشنبه شاهد این امر بودیم. 

بازار در هفته‌ای که گذشت درگیر اتفاقات و اخبارهای فراوانی بود و به واسطه این اخبار نوسانات زیادی داشت. در اولین روز هفته خبر آزادسازی واردات خودرو باعث منفی شدن سهام این گروه شد در عوض افزایش قیمت نفت بار دیگر سهام گروه پالایشی‌ را به سقف قیمت روزانه رساند این در حالیست که کوچکترهای بازار روزهای سبز خود را پشت سر میگذاشتند. روز شنبه هفته گذشته آغاز فروش و عرضه در نمادهای خودرویی به ویژه نماد خساپا بود که بهانه صندوق بازنشستگی فولاد در این رابطه بیشتر به طنز ماجرا اضافه می‌کرد، در میانه هفته این فشار فروش کاهش یافت. در نهایت با عبور شاخص کل از محدوده مقاومتی 1 میلیون و 600 هزار واحدی در روز سه‌شنبه شاهد فشار فروش و افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار بودیم. 

بازار سرمایه در روزهای گذشته بواسطه خبرهایی در مورد عرضه بلوکی خودرویی‌ها، شایعاتی در مورد گزارش پالایشی‌ها و همچنان سرنوشت برجام و تغییر رفتار و روند دلار دچار نوسانات مختلفی شده است. در مورد اینکه چرا گزارش پالایشی‌ها برای بازار اهمیت دارد توضیحات زیر لازم است؛ گروه پالایش از گروه‌های تأثیرگذار بر روند شاخص کل بورس تهران است، این شرکت‌ها بدلیل اینکه مشتری عمده، سیاستگذار نرخ فروش مواد اولیه و همچنین نرخ فروش محصولاتشان دولت است برای ارائه گزارش نیاز به ارائه نظرات و نرخ‌های اعلام شده از سوی سیاستگذار دارند. هر زمان که نامی از دولت به عنوان سیاستگذار در رابطه با سرنوشت سودسازی یک صنعت به میان میاد لرزه بر اندام ذی‌نفعان آن صنعت و به‌خصوص سهامداران خرد آن می‌اندازد. رفتار اشتباه دولت در رابطه با سیاستگذاری در این چند وقت اخیر در موارد مختلفی همچون نرخ‌های اعلام شده در لایحه پیشنهادی بودجه باعث نوسان در قیمت سهام و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها شده است که این مورد در شرکت‌های گروه پالایشی باعث تبدیل شدن این گروه به یکی از گروه‌های پر ریسک بازار شده است. حالا این روند پر از ابهام و متغیر سیاستگذار در رابطه با این شرکت‌ها باعث ترس میان سهامداران و کلیت بازار شده است. ترس سهامداران بی‌دلیل هم نیست عملکرد شرکت پالایش نفت شیراز در گزارش ماهانه اسفندماه و تغییر نرخ‌های گزارش خود نشان داده است که نرخ‌های اعلامی توسط شرکت پالایش و پخش امکان تغییر دارد که در این صورت تصورات تحلیلگران در مورد سودسازی این شرکت‌ها دستخوش تغییراتی خواهد شد. برای بررسی شرایط پالایشی‌ها به گزارش حسابرسی نشده برخی از آنها که در اواخر هفته منتشر شد می‌پردازیم؛ پالایش نفت تهران، شتران، در سال 1400 به 14466 میلیارد تومان سود خالص دست یافته است که نسبت به 11 هزار میلیارد تومان سال گذشته رشد 31 درصدی داشته است. حاشیه سود ناخالص شرکت از 11.9 به 9.5 رسیده است ( حاشیه سود ناخالص شرکت در زمستان 7.8 درصد، در پاییز 10 درصد، در تابستان 11 درصد و در بهار هم 10 درصد گزارش شده است ) . پالایش نفت شیراز، شراز، در سال 1400 به سود خالص 2305 میلیارد تومانی رسیده است که نسبت به 2073 میلیارد تومانی سال 99، رشدی 11 درصدی داشته است. پالایش نفت بندرعباس، شنبدر در گزارش 12 ماهه حسابرسی نشده خود 17163 میلیارد تومان سود خالص بدست آورده است که نسبت به 13 هزار میلیارد تومان سال گذشته حدود 28 درصد رشد داشته است.

در رابطه با وضعیت بازار سرمایه در بازار شنبه؛

از لحاظ تکنیکالی دو حمایت شاخص کل محدوده 1 میلیون و 580 هزار واحدی و 1 میلیون و 540 هزار واحدیست که باید دید واکنش شاخص کل به این دو محدوده چگونه است، در صورتیکه شاخص کل محدوده 1 میلیون و 580 هزار واحدی را به سمت پایین نشکند به احتمال قوی شاهد ادامه روند صعودی بازار در میان مدت خواهیم بود.  که در اینصورت خودرویی‌ها و بانکی‌ها احتمالاً از صنایع پیشرو بازار باشند. اما برای شروع بازار فردا به‌نظر می‌رسد که بازار شروعی منفی داشته باشد و عرضه‌ها در ابتدای بازار زیاد شود. این وضعیت را هم برای بزرگان بازار متصور هستیم و هم کوچکترهای بازار. در ادامه بازار در هفته پیش رو، روند ورود و خروج پول و همچنین واکنش بازار به گزارش‌های کدال سرنوشت ساز است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید