به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

برای اولین بار در ۲۰ سال اخیر: دلار و یورو در آستانه برابری

در چند ماه اخیر ارزش یورو در مقابل دلار روندی کاهشی داشت و اخیرا به کف 5 ساله خود رسید. برخی از تحلیل گران پیش بینی می کنند که به زودی یورو و دلار برای اولین بار از سال 2002 ارزشی برابر با یکدیگر پیدا کنند.

روز سه شنبه نرخ تبدیل هر یورو تقریبا معادل 1.05 دلار بود که 7.3 درصد نزول در سال جاری را نشان می دهد. این سطح یورو تقریبا 14 درصد پایین تر از ارزش آن در یک سال گذشته می باشد. هفته گذشته یورو به کف سال 2017 در سطح 1.034 دلار نزدیک و سپس مقداری تقویت شد.

به گفته اقتصاددان و استاد کالج بوستون احتمالا در یکی دو ماه آینده دلار و یورو به برابری می رسد. تضعیف یورو در مقابل دلار به معنای تقویت دلار است که فشار نزولی در بازار طلا ایجاد می کند. وی می گوید: “برابری این دو ارز به معنای عدم اطمینان به منطقه اقتصادی یورو است که با توجه به شرایط فعلی تعجبی ندارد.”

یورو در سال 1999 به عنوان ارز واحد منطقه اقتصادی یورو شروع به کار کرد و در سال های اولیه خود به کمتر از یک دلار معامله می شد. اما پس از آن رالی یورو را شاهد بودیم و در مارس سال 2008 ارزش یورو به قله 1.58 دلار رسید. سیاست های پولی انبساطی توسط فدرال رزرو آمریکا کمک کرد که یورو در سطحی بالاتر از دلار باقی بماند اما اکنون روند در حال عکس شدن است. فدرال رزرو نرخ بهره دلار را 0.75 درصد افزایش داده و انتظار می رود روند افزایش نرخ بهره دلار ادامه داشته باشد. در مقابل مقامات بانک مرکزی اروپا تمایل چندانی به افزایش نرخ بهره یورو نشان نمی دهند.

جنگ روسیه و اوکراین عامل دیگری است که منطقه اقتصادی یورو را تحت فشار مضاعف قرار داده و سرمایه گذاران را به سمت دلار که عدم اطمینان کمتری دارد فراری کرده است.

منبع:businessinsider

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید