به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

بررسی عوامل موثر بر بازار سرب در ماه مه

در یک ماه گذشته مسایل ژئوپلیتیک در اروپا ادامه داشت و روسیه اعلام کرد که برای صادرات انرژی به اروپا تنها روبل قبول می کند. قیمت گاز طبیعی و سایر حامل های انرژی در اروپا همچنان به شدت صعودی است.

در بازار داخلی چین شیوع کرونا باعث شد که هزینه حمل و نقل بار افزایش پیدا کند و کمبود عرضه منطقه ای افزایش قیمت قراضه باتری را در چین به دنبال داشت. ترکیب افزایش بهای انرژی و مواد اولیه از بهای سرب حمایت می کند در حالی که قرار گرفتن در فصل رکود بازار باتری مانعی برای افزایش بهای این فلز سنگین می باشد. در نتیجه بخش عمده ای از ماه آوریل قیمت سرب در بورس آتی شانگهای نوسانی و بدون روند بود.

در آغاز ماه مه فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار را 0.5 درصد افزایش داد و بازارهای مالی پیش بینی می کنند که روند افزایش نرخ بهره دلار فعلا ادامه داشته باشد. در این شرایط شاخص دلار تقویت شده و به قله های جدیدی در بازه زمانی 20 ساله رسیده است که فاکتور منفی برای بازار فلزات می باشد. همچنین سیاست های پولی انقباضی می تواند رشد اقتصادی و تقاضای فلزات در ایالات متحده را کاهش دهد. روز 11 مه قیمت سرب در بورس لندن به کف 2103.5 دلار رسید و آتی سرب در بورس شانگهای را نیز به محدوده 15000 یوان در تن کشاند. از نظر بنیادی بازار باتری سرب اسیدی در فصل رکود است و تقاضای ضعیف بزرگترین مانع برای پیشرفت بهای آن می باشد. در سمت عرضه، عرضه سرب اولیه و ثانویه کمی افزایش داشته و موجودی شمش سرب احتمالا در ماه مه مقداری افزایش داشته باشد. بازار به دقت مترصد است که آیا پس از کاهش محدودیت های کرونا در چین، بهبود در سطح مصرف و تقاضا اتفاق خواهد افتاد یا خیر. در زمینه بهای تمام شده، عرضه انرژی در بازارهای خارجی محدود است. با توجه به افزایش بهای گاز طبیعی و انرژی و کمبود عرضه کنسانتره سرب در برخی مناطق، بعید است که قیمت سرب افت قابل توجهی داشته باشد. در نتیجه شانگهای متالز مارکت پیش بینی می کند که قیمت نقدی سرب فعلا بین 14900 و 15450 یوان در تن نوسان داشته باشد.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید