به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

تقویت بازار طلا با کاهش شاخص دلار

روز پنجشنبه 19 مه قیمت طلا در بازار جهانی افزایش داشت. تضعیف شاخص دلار آمریکا به عنوان دلیل افزایش بهای طلا مطرح می شود. کاهش بازده اوراق خزانه و ریزش بازار دارایی های پرریسک تر نیز به صعود بازار طلا و فلزات گرانبها کمک کرد.

ساعت 18:20 پنجشنبه طلای نقدی با 1.28 دلار یا 23.18 دلار صعود به 1839.46 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1811.64 و 1841.12 دلار بود. روز پنجشنبه بازارهای سهام در اروپا از مسیر نزولی وال استریت تبعیت کرده و با فروش شدید مواجه شدند. همین موضوع باعث شد که برخی از سرمایه گذاران برای کسب امنیت بیشتر به سمت طلا بروند.

تحلیل گر بازارهای خارجی در Kinesis می گوید: “شاخص دلار نزولی است و طبیعتا در این شرایط طلا تقویت می شود. جز در صورت تقویت شاخص دلار و تشدید بحث تورم، دلیل دیگری نمی بینم که بخواهد افت شدید قیمت طلا را به دنبال داشته باشد.”

اوایل هفته جاری قیمت طلا به نزدیک کف چهار ماهه تنزل پیدا کرد ولی از آن پس با تضعیف شاخص دلار موفق شد حدود 2 درصد افزایش قیمت را به ثبت برساند.

سیاست افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا باعث شده که شهرت طلا به عنوان سپر تورمی با چالش مواجه شود زیرا سود ثابتی برای نگهداری طلا به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد و افزایش بهره و بازده اوراق خزانه هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد.

این هفته رئیس فدرال رزرو آمریکا وعده داد که بانک مرکزی نرخ بهره دلار را با هر سرعتی که لازم باشد بالا خواهد برد تا جلوی رشد تورم فزاینده در این کشور گرفته شود. تحلیل گر بانک ANZ می گوید: “افزایش تورم نتوانست تاثیر قابل توجهی بر بازار داشته باشد. در مقابل نگرانی از افزایش سریع تر نرخ بهره تقویت شده است.” با وجود این، نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان همراه با تورم و ریسک های ژئوپلیتیک از جمله عواملی است که بازار طلا را حمایت می کند.

کاهش بهای طلا با بهبود شاخص دلار

صبح چهارشنبه 18 مه ( 28 اردیبهشت) قیمت طلا در بازار جهانی تحت فشار است. شاخص دلار پس از تنزل تا محدوده 103.2 واحد بار دیگر تقویت شده و به 103.52 واحد رسیده که عاملی منفی برای بازار طلا می باشد. موضع گیری جدی رئیس فدرال رزرو در جهت افزایش نرخ بهره از جمله دلایل تقویت شاخص دلار است. از سوی دیگر جنگ اوکراین و تحریم محصولات وارداتی و به خصوص انرژی از روسیه در اتحادیه اروپا باعث شده که یورو به شدت تحت فشار باشد که این امر نیز به رشد شاخص دلار کمک می کند.

ساعت 11:45 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.12 درصد یا 2.1 دلار نزول در سطح 1812.58 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1808.02 و 1821.31 دلار بود.

تحلیل گر و استراتژیست بازار ارز در DailyFX می گوید که طلا از اواخر هفته گذشته در فاز تثبیت قرار گرفته اما روند کلی همچنان نزولی و به سمت هدف 1750 دلار است. به اعتقاد وی پرسش اصلی این است که چه زمانی مومنتوم کافی برای رسیدن به آن سطح ایجاد خواهد شد.

او می افزاید: “بازار طلا تمرکز زیادی روی نرخ بهره و افق سیاست پولی به خصوص در ایالات متحده دارد.” روز سه شنبه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا وعده داد که بانک مرکزی نرخ بهره را هر چقدر که لازم باشد بالا می برد تا رشد تورم کنترل شود. به اعتقاد او تورم فزاینده در آمریکا بنیان اقتصاد این کشور را تهدید می کند.

بازده اوراق خزانه معیار 10 ساله آمریکا پس از رشد شدید جلسه گذشته نسبتا پایدار است. افزایش بازده اوراق خزانه به عنوان رقیبی برای طلا عمل کرده و تاثیر منفی بر طلا دارد زیرا برای نگهداری طلا سودی به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد.

در سال جاری تا کنون فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار را 0.75 درصد افزایش داده و قرار است در دو جلسه ژوئن و ژوئیه نیز هر نوبت 0.5 درصد به نرخ بهره دلار افزوده شود. افزایش بهره دلار ضمن تقویت شاخص دلار فاکتور منفی برای بازار طلا است.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید