به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

عقب نشینی اونس طلا از قله ۱ ماهه

صبح دوشنبه قیمت طلا در بازار جهانی از قله یک ماهه خود مقداری عقب نشینی کرد. تورم بالاتر از انتظارات در ایالات متحده باعث شده بازده اوراق خزانه افزایش یابد که به عنوان رقیبی برای طلا از تقاضای این فلز گرانبها می کاهد.

ساعت 9:45 صبح دوشنبه 23 خرداد طلای نقدی با 0.35 درصد یا 6.60 دلار نزول به 1864.75 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1860.64 و 1878.39 دلار بود. اوایل جلسه امروز قیمت طلا به قله 1878 دلار رسیده بود که بالاترین سطح از 9 مه محسوب می شود.

اما در عین حال بازده اوراق خزانه معیار 10 ساله آمریکا به بالاترین سطح از 9 مه رسیده که هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا برده و فشار نزولی بر بازار این فلز گرانبها ایجاد کرده است. تحلیل گر ارشد کارگزاری OANDA می گوید: “این حقیقت که طلا رابطه عکس خود با شاخص دلار را زیر پا گذاشته نشان می دهد که بازارهای مالی به شدت ریسک گریز شده اند. علت این ریسک گریزی وضعیت تورمی فزاینده می باشد.”

 در ماه مه روند افزایش شاخص قیمت مصرف کننده در ایالات متحده با سرعت بیشتری افزایش پیدا کرد. در نتیجه احتمالا بانک مرکزی آمریکا مجبور است تا سپتامبر به افزایش 0.5 درصد در ماه نرخ بهره ادامه دهد. اما سطح بالای بدهی های دولتی و خصوصی در ایالات متحده باعث می شود که افزایش بهره آسیب زیادی به رشد اقتصادی این کشور وارد کند و احتمالا شرایط رکودی را تشدید نماید.

تحلیل گر OANDA می افزاید: “آمار تورم یک هشدار جدی به بازارهای مالی است که نشان می دهد تورم فعلا پابرجاست و احتمال افزایش آن نیز وجود دارد. با توجه به ریسک گریزی سرمایه گذاران، در این فضا طلا تقاضای بهتری پیدا کرده است.”

این هفته جلسه ماه ژوئن فدرال رزرو آمریکا برگزار می شود و احتمالا دومین افزایش نرخ بهره نیم درصدی برای سال جاری به منظور کنترل تورم به تصویب برسد.

منبع:

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید