به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، امروز یکشنبه 22 خرداد ماه 1401 را همسو با روند روز گذشته، متعادل منفی شروع به کار کرد. رفته رفته شاهد افزایش تقاضا و رنج‌کشی های مثبت در بزرگان بازار و به ویژه پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و تا حدودی خودرویی ها بودیم. این روند تا انتهای بازار و به ویژه در پالایشی‌ها ادامه داشت در نهایت این رنج مثبت بازار، باعث تغییر مسیر شاخص و رشد 14 هزار واحدی آن شد. برای پیش‌بینی بازار بهتر است نگاهی به وضعیت پارامترهای موثر بر آن و کلیت بازار بیاندازیم؛

دلار: قطعا یکی از مهمترین موضوعاتی که این روزها در جلسه‌های تحلیلی و یا محافل عمومی مورد بررسی قرار میگیرد وضعیت دلار است. ابتدا بهتر است نگاهی به نمودار روند قیمت دلار بازار آزاد بیاندازیم:

با ثبت معاملات امروز دلار بازار آزاد ( با اعلام کانال‌های غیر رسمی ) و رقم 33 هزار و 200 تومانی برای آن، نرخ دلار بازار آزاد سقف تاریخی خود را که در مهر 99 به ثبت رسانده بود، در هم شکست و حالا باید دید اهداف بعدی آن کجا خواهد بود. در رابطه با نرخ دلار آزاد و نیما باید به اختلاف بیش از 30 درصدی بین این دو اشاره کرد، باید دید که نرخ دلار نیما که به نوعی محرک اصلی سودآوری صنایع بورسی‌ست تا کی قرار است این اختلاف را با نرخ دلار آزاد داشته باشد که در صورت ادامه این روند، تنها شرکت‌های بورسی هستند که متضرر خواهند شد.  

در مورد وضعیت کلی صنایع و بازار: بازارهای جهانی این روزها پس از افزایش انتظارات تورمی و همچنین احتمال تشدید سیاست‌های کنترل تورم توسط فدرال رزرو، ریسک سرمایه‌گذرای در بازارهای بورس دنیا و همچنین رمز‌ارز ها افزایش پیدا کرده است. در نتیجه این وضعیت به آینده نرخ‌ کامودیتی‌ها و شرکت‌های صادرات محور بورس ایران هم سرایت کرده است و باعث بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به افق سودآوری این شرکت‌ها حداقل در میان مدت شده است. به تصمیم‌های بانک مرکزی آمریکا، تخفیف‌های سنگین روسیه در بازار نفت و فولاد در چند هفته اخیر و کاهش فروش این دو محصول ایران را هم اضافه کنید. علاوه بر این دو موضوع، باید به محدودیت برق صنایع اشاره کرد. طبق نامه‌ای که به شرکت‌ها ابلاغ شده است، محدودیت مصرف برق صنایع از ابتدای خرداد ماه تا انتهای شهریور ماه باعث افت شدید تولید و به تبع آن فروش شرکت‌ها، خصوصاً فولادی‌ها و معدنی‌ها خواهد شد.

در نهایت بازار فردا با همه این تفاسیر و با توجه به روند شاخص کل در بازار امروز که از محدوده منفی به محدوده مثبت رسید، به نظر می‌رسد بازار فردا شروعی مثبت داشته باشد که باید دید در ادامه روند عرضه و تقاضا به چه شکل می‌تواند مسیر بازار را تعیین کند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید