به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۱

تشکیل الگوی V وارونه در بازار روی LME

طی چند روز تعطیلات ملی چین، بحث افزایش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو آمریکا بازار را به سمت و سوی مختلف می کشاند. در عین حال بحران انرژی در اروپا وخیم تر شده و بورس فلزات لندن موضوع ممنوعیت عرضه فلزات از روسیه را مورد بررسی قرار می دهد. در نتیجه عوامل مختلف، قیمت روی در بورس فلزات لندن یک الگوی V برعکس را تشکیل داد.

در ابتدای تعطیلات چین قیمت روی در لندن افزایش پیدا کرد و به قله 3193 دلار در تن رسید. اما در پایان این تعطیلات دوباره کاهش قیمت روی را شاهد بودیم و نهایتا بازار روی با 0.29 درصد کاهش هفتگی در سطح 2965.5 دلار در تن بسته شد. حجم معاملات با 11931 لات کاهش به 31432 لات رسید.

روز 3 اکتبر ایالات متحده اعلام کرد که شاخص PMI تولیدی ISM برای ماه سپتامبر 50.9 واحد بود که در مقایسه با ماه قبل یعنی 52.2 واحد، کاهش قابل توجهی نشان می دهد و به کمترین مقدار از ماه مه 2020 رسیده است.

پس از تعطیلات چین بازار روی با چند ریسک عمده مواجه خواهد بود:

  1. انتظار افزایش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو همچنان تاثیر منفی بر قیمت و روند تغییر قیمت فلزات اساسی خواهد داشت. اگر نرخ تورم همچنان در سطح بالایی باقی بماند احتمالا افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث تضعیف اطمینان بازار به مقدار مصرف در بلندمدت خواهد شد که می تواند کاهش بیشتر قیمت روی را به دنبال داشته باشد.
  2. تخریب خطوط لوله گاز نورد استریم 1 و 2 همراه با تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت باعث شده که بحران انرژی در اروپا تشدید شود. با توجه به احتمال افزایش بیشتر قیمت برق در اروپا، شرکت گلنکور اعلام کرده که از 1 نوامبر کارخانه ذوب روی خود در آلمان را وارد فاز تعمیرات خواهد کرد. طبق تحقیقات شانگهای متالز مارکت تولید سالانه این واحد 163 هزار تن یا حدود 7 درصد از کل تولید روی اروپا می باشد.
  3. بورس فلزات لندن بحث ممنوعیت عرضه فلزات روسیه را مورد بررسی قرار می دهد. گرچه مقدار عرضه فلزات روسیه در بورس فلزات لندن چندان زیاد نیست اما تصویب این تحریم می تواند تاثیر روانی بر بازار فلزات داشته باشد.
  4. با توجه به افزایش مسافرت های مردم چین در طول تعطیلات روز ملی، تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور افزایش داشت. این امر در کنار نزدیک شدن بیستمین کنگره ملی باعث شده که محدودیت های بیشتری را در چین شاهد باشیم. گرچه به نظر می رسد مقدار تولید روی از این محدودیت ها تاثیر چندانی نپذیرفته اما محدودیت های زیادی در بخش حمل و نقل وجود دارد. همچنین در زمینه تولید و ارسال محصولات در صنایع پایین دستی عدم اطمینان زیادی دیده می شود. طی روزهای آتی بررسی تغییرات سطح موجودی ها می تواند تحلیل دقیق تری از توازن عرضه و تقاضا در بازار روی چین ارائه دهد.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید