به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲ مهر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

افزایش بهای فولاد وارداتی در آمریکای جنوبی

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، با توجه به روند افزایشی برای هزینه حمل و نقل دریایی، قیمت‌های وارداتی برای محصولات فولادی تخت در منطقه آمریکای جنوبی طی یک هفته گذشته صعودی بود هر چند که عرضه‌های چین به ندرت دیده می شود و در مقابل تقاضا هم چندان قوی نیست.

به گفته برخی از فعالان بازار نرخ هزینه کشتی بسته به نوع محصول و بندر مبدا محموله چیزی بین 20-30 دلار در تن افزایش داشته است. مثلا هزینه بار برای کلاف فولادی بین 100 تا 120 دلار در تن ذکر شده در حالی که برخی 120-130 دلار در تن را هم گزارش کرده اند. هزینه حمل دریایی برای پلیت سنگین تا 160 دلار در تن هم گزارش شده است.

اما تقاضا در بزرگترین کشور این قاره یعنی برزیل چندان قوی نیست. افزایش موجودی‌ها و نگرانی از کاهش رشد اقتصادی باعث شده که خریداران گرایش کمی به واردات نشان دهند. یکی از معامله‌گران مستقر در برزیل می‌گوید: “مشتریان ما نگران هستند که بازار دچار رکود شود. با شرایط فعلی اگر اکنون هم در رکود نباشیم، در آینده دچار رکود خواهیم شد. اخیرا عرضه و تقاضای محلی به توازن رسید و دیگر اشتهای سیری ناپذیری را برای خرید نمی‌بینم.”

روز 17 سپتامبر ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت پلیت فولادی وارداتی بر مبنای cfr بنادر آمریکای جنوبی معادل 1060-1100 دلار در تن اعلام شد که 20-30 دلار در تن بالاتر از هفته قبل است.

همچنین ارزیابی فست مارکتس برای قیمت کلاف گرم فولادی وارداتی در بنادر آمریکای جنوبی با 15-20 دلار افزایش به 1050-1145 دلار در تن cfr رسید. این ارزیابی برای کلاف گالوانیزه (HDG) وارداتی با 30 دلار افزایش در کف به 1230-1250 دلار در تن cfr رسید.

تداوم فشار نزولی در بازار فلزات اساسی

در پایان معاملات روز سه شنبه 21 سپتامبر قیمت اکثر فلزات اساسی در بورس لندن نزولی بود. روز گذشته بورس آتی شانگهای به مناسبت جشن های پاییزی تعطیل بود. در جلسه صبح چهارشنبه قیمت فلزات اساسی در بورس آتی شانگهای عمدتا کاهشی است در حالی که این مجموعه در بورس لندن وضعیت بهتری داشته و مقداری صعودی هستند.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه قرارداد آتی مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.13 درصد صعود به 9018 دلار در تن رسید. در این جلسه موقتا کف 8810 دلار در تن هم آزمایش شد. پیش‌بینی می‌شود دامنه نوسان معاملات امروز بین 9050 و 9160 دلار در تن باشد.

در جریان تعطیلات پاییزه چین، قیمت مس در بورس فلزات لندن روندی کاهشی داشت در حالی که بزرگترین غول انبوه‌سازی چین در آستانه نکول در بازپرداخت بدهی‌ها قرار دارد. این موضوع باعث نگرانی فعالان بازار شده زیرا در صورت وقوع بحران مالی در چین و سرایت آن به بخش های دیگر اقتصاد این کشور، احتمال کاهش تقاضا برای مس و سایر فلزات صنعتی وجود خواهد داشت.

البته شب گذشته شاخص دلار مقداری کاهش پیدا کرد و در نتیجه بهبود قیمت مس را در بورس لندن شاهد بودیم. سرمایه‌گذاران فعلا منتظر اعلام نتیجه جلسه این ماه فدرال رزرو آمریکا هستند تا تصویر بهتری از نحوه کاهش محرک‌های اقتصادی در این کشور بدست آورند. اگر مشخص شود که قرار است بانک مرکزی آمریکا نقدینگی را کاهش دهد، در این صورت احتمال تقویت شاخص دلار و کاهش بیشتر بهای فلزات اساسی وجود دارد. به علاوه ادامه سهمیه بندی مصرف برق در چین می تواند کاهش تقاضای مس را در صنایع مختلف به دنبال داشته باشد.

روز سه‌شنبه قرارداد آتی آلومینیوم سه‌ماهه در بورس لندن با 13 دلار یا 0.45 درصد نزول به 2848 دلار در تن رسید. سرب با 0.09 درصد نزول در 2150 دلار و روی با 0.51 درصد نزول در 2996 دلار در تن بسته شد.

منبع:metalbulletin

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید