به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۳ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، از 6 شهریور سال جاری تا به حال بازار سرمایه در یک روند کاملا نوسانی که تمایل زیادی به سقوط داشت با کاهش بیش از 12 درصدی مواجه شد و از عدد 1 میلیون و 580 هزار واحد با افت 200 هزار واحدی همراه بود.
در آخرین روز کاری هفته نیز شاخص کل 4 هزار و 834 واحد سقوط کرد و به رقم یک میلیون و 386 هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 101 هزار و 811 واحد پایین‌تر ایستاد تا بازده هفتگی شاخص بورس منفی 6.8 درصد شود که کمترین بازدهی هفتگی بورس در 11 ماه گذشته از ابتدای آبان تاکنون است.
با بازاری رو به رو هستیم که نزدیک به 150 نماد P/E کمتر از 10 و 70 نماد P/E کمتر از 70 دارند. زمانی‌که همه دچار صف فروش می‌شوند یک پنیک و ترس بزرگی از هیجانات رخ می‌دهد که تمام صنایع را منفی می‌کند و با کاهش نقدینگی، صف فروش مانند یه آهنربا بازار را به پایین می‌کشد.
شاید بتوان شروع ریزش بازار با کندل‌های منفی سنگین را به عرضه‌های اولیه بی‌برنامه و فشرده نسبت داد که خود باعث خروج نقدینگی از بازار سهام می‌شوند، در حالی که می‌شد به طور منظم این کار صورت بگیرد. به عبارتی دیگر آنچه که باعث خروج پول از بازار سرمایه می‌گردد، خرید و فروش حقیقی نیست چرا که این شاخص تنها میزان جا‌به‌جایی بین حقیقی و حقوقی را نشان می‌دهد نه بیشتر، این عرضه‌های اولیه و خروج دولتی‌ها است که نشان‌گر خروج نقدینگی از بازار سرمایه هستند چرا که پول‌های حاصل از فروش سهام دیگر در بازار در کوتاه مدت نخواهد چرخید.
دلیل دیگر سیاست‌های اقتصادی دولت برای نحوه کسری بودجه و اما و اگرها در رابطه با نرخ بهره است که هنوز هم ابهام دارد و طبق گفته وزیر اقتصاد به زودی این سیاست‌ها اعلام خواهد شد. دلیل دیگر انتظار خبرهای مثبت است که میل به توافق برای احیای برجام در دو دولت وجود دارد که در این صورت کسری بودجه دولت با ورود منابع ارزی می‌تواند التیام یابد. طبیعتا در چنین شرایطی قیمت ارز پایین می‌آید و آنجاست که باید الگوی معاملاتی در بازار سرمایه دستخوش تغییرات گردد و به دور از هیجانات پرتویی بهینه را تشکیل داد. هر چند که در چنین شرایطی نمی‌توان انتطار حرکت‌های تند و سریع به قله‌های جدید را داشت اما انتطار رکودی شدن بازار غیر محتمل است. چرا که تنها بازاری که از توافقات نفع می‌برد بازار سرمایه است همانطور که در چند سال اخیر هیچ شرکتی طرح توسعه‌ای نداشته و اگر هم داشته در حد بهبود فرایند بوده است و در آن موقع رشد بازار به صورت حقیقی خواهد بود نه اسمی، به بیان دیگر با ثبات نرخ ارز بورس با رشد همراه خواهد بود.


از عوامل دیگر ریزش شاخص می‌توان به نرخ سود بانکی، اعلام فروش اوراق بدهی و تسویه کارگزاری‌ها اشاره کرد. حال سوال اینجاست که درحال حاضر چه متغیرهایی اثرگذار خواهند بود و روند ایجاد می‌کنند؟

افزایش نرخ بهره قطعا پول را از بازار جمع می‌کند. عامل دیگر نرخ دلار است که بنطر می‌رسد به یک آرامش در کوتاه مدت رسیده است و منتظر اخبار برجام است که مخابره خواهد شد، البته تجربه نشان داده هر گاه بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام کرده و این نرخ با رشد همراه بود نرخ ارز پس از آن روز نیز با یک رشد همراه بوده است. از طرفی گوشه چشم سرمایه‌گذاران به نشست بانک مرکزی آمریکا می‌باشد که احتمال می‌رود اعضای بانک مرکزی آمریکا زمان دقیق کاهش سیاست‌های تسهیلی در سال میلادی جاری را اعلام کنند. این موضوع بر روی قیمت طلا نیز اثر منفی خواهد گذاشت.
روی هم رفته در ادامه مسیر پیش رو سرمایه‌گذارباید ابتدا ریسک خود را کنترل کند تا بعدا بازدهی بدست آورد و به دنبال سهامی نباشد که سقف زده‌اند، در این میان می‌توان به صنایع بانکی، بیمه و کاشی و سرامیک اشاره کرد.
حال برای برگشت بازار باید سهام خودرو و خساپا را مدنظر قرار داد. چرا که همانطور که در دقایق پایانی روز چهارشنبه با بازگشت نماد خودرو از محدوده قیمتی 180 تومان، شاهد رنج‌های مثبت بودیم و در صورت از دست دادن این محدوده حمایتی نماد خودرو تا محدوده قیمتی 160 تومان به اصلاح می‌پردازد و بازار را نیز به پایین می‌کشد هر چند که در روز چهارشنبه شاهد انتشار خبری مثبت مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا بودیم که می‌تواند نوید بخش آن باشد که قیمت خودرو در محدوده 180 تومان پایین‌تر نیاید.
شاخص هم وزن نیز پس از تشکیل دو قله و شکست حمایت معتبر خود تا نزدیکای محدوده 410 هزار واحد با افت همراه بوده و بنظر می‌رسد در حال حاضر در محدوده حمایتی قرار گرفته و در صورت تقاضای خوب در هفته پیش رو، برگشت نمادهایی که عملا به کف یکساله خود رسیده‌اند محتمل‌تر است و نباید به رنج آخر وقت قناعت کرد و باید منتظر تقاضای خوب در محدوده فعلی باشیم، در غیر این صورت تا اواسط مهرماه می‌توانیم شاهد رنج و منفی خوردن در اکثر بازار باشیم که البته فرصت‌های خوبی برای ورود پله‌ای فراهم می‌کند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با وجود ریسک‌های پیش رو نظاره‌گر بودن برای افراد کم‌ریسک بهتر است حتی اگر مجبور به خرید سهام ارزنده بالاتر از قیمت فعلی باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید