به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲ مهر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

تقویت شاخص دلار و تضعیف طلا پس از نشست فدرال رزرو

صبح پنجشنبه قیمت طلا در بازار جهانی کمی کاهش داشت در حالی که پس از پایان نشست دو روزه فدرال رزرو تقویت شاخص دلار را شاهد هستیم.

در نشست این ماه فدرال رزرو سیگنال‌هایی درباره کاهش خرید دارایی تا سال آینده و افزایش زودهنگام نرخ بهره مطرح شد که با تقویت دلار قیمت طلا را تحت فشار قرار داد.

ساعت 10 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.15 درصد یا 2.69 دلار نزول به قیمت 1764.19 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1760.97 و 1786.54 دلار بود.

برآوردهای جدید فدرال رزرو آمریکا نشان می‌دهد که نیمی از اعضا آماده افزایش نرخ بهره تا سال آینده هستند تا از این طریق تورم را کنترل کنند. طلا معمولا به عنوان سپری در مقابل تورم محسوب می‌شود و افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا برده و از جذابیت آن می‌کاهد. در عین حال کاهش سیاست‌های اقتصادی انبساطی با کنترل تورم عامل دیگری است که جذابیت طلا را کم می‌کند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که آغاز روند کاهش خرید ماهانه اوراق خزانه پس از نشست ماه نوامبر و در صورت رشد بازار کار در ماه های آینده امکان پذیر خواهد بود.

تحلیل‌گر IG Market می‌گوید: ” تمرکز همه بر این است که فشار تورمی چقدر خواهد بود و اینکه آیا فدرال رزرو مجبور است زودتر از انتظارات نرخ بهره را بالا ببرد… اگر بحث افزایش نرخ بهره بطور جدی مطرح شود، تاثیر منفی را در بازار طلا شاهد خواهیم بود.”

شاخص دلار آمریکا در قله یک ماهه قرار دارد که این امر هم مانعی برای پیشرفت طلا می باشد. به گفته تحلیل گر رویترز، احتمالا طلا کف 20 سپتامبر در محدوده 1741 دلار را آزمایش کند.

بهبود بهای طلا در بازار جهانی

صبح چهارشنبه 22 سپتامبر ( 31 شهریور) قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت در حالی که فعالان بازار منتظر هستند نتیجه جلسه این ماه فدرال رزرو و تصمیم آن درباره کاهش محرک‌های اقتصادی اعلام شود.

ساعت 9:30 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.18 درصد یا 3.11 دلار صعود به قیمت 1778.24 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1772.72 و 1779.38 دلار بود.

در نبود سیگنال رسمی درباره کاهش مقدار خرید اوراق خزانه توسط بانک مرکزی آمریکا، احتمال دارد در کوتاه مدت فشار نزولی از بازار طلا برداشته شود. اما به اعتقاد تحلیل‌گر DailyFX روند نزولی در بازار این فلز گرانبها همچنان برقرار است.

امروز قرار است جلسه دو روزه فدرال رزرو آمریکا به پایان برسد و سیگنال‌های این نهاد درباره کاهش محرک‌های اقتصادی و نحوه انجام آن می تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار طلا داشته باشد. همچنین بحث افزایش نرخ بهره از سطح فعلی که تقریبا صفر است مطرح خواهد شد.

تحلیل‌گر DailyFX می‌گوید: “اگر به نظر برسد در چند سال آینده یعنی تا پایان سال 2024، نرخ بهره در مجموع حداقل 1 درصد افزیش داشته باشد، در این صورت احتمال فشار نزولی بیشتر در بازار طلا وجود خواهد داشت.”

افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را که بهره ای به آن اختصاص نمی‌گیرد، افزایش می‌دهد و از تقاضای آن می‌کاهد. بازارهای سهام مقداری پایدار شده و شرکت چینی اورگراند گفته که روز پنجشنبه بخشی از بهره اوراق قرضه خود را پرداخت خواهد کرد. در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 1.4 درصد نزول به 22.78 دلار در اونس رسید. پالادیوم 0.9 درصد افزایش قیمت داشت و در 1923.74 دلار معامله شد. پلاتین با 0.3 درصد صعود به 956.61 دلار در اونس رسید.

کاهش بهای طلا در انتظار جلسه فدرال رزرو

صبح سه‌شنبه 21 سپتامبر ( 30 شهریور) قیمت طلا در بازار جهانی همچنان تحت فشار است. نوسان مثبت روز گذشته دوامی نداشت و با وجود نگرانی از ورشکستگی شرکت اورگرید چین و تبعات اقتصادی آن، حمایت چندانی را در بازار طلا شاهد نیستیم.

ساعت 10:15 صبح سه‌شنبه طلای نقدی با 0.16 درصد یا 2.82 دلار نزول به قیمت 1762.31 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1760.76 و 1766.17 دلار بود.

روز دوشنبه بعد از ظهر قیمت طلا از کف یک ماهه در 1741.86 دلار در اونس فاصله گرفت. نگرانی از اثرات منفی بحران نقدینگی شرکت انبوه سازی اورگرید چین از جمله دلایلی است که نوسان مثبت روز گذشته در بازار طلا را توجیه می‌کند. این احتمال وجود دارد که دولت چین برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت نقدینگی بیشتری در اختیار آن قرار دهد که در این صورت اثرات تورمی این اقدام فاکتور مثبتی برای طلا محسوب می‌شود.

طلا به عنوان ابزاری برای گرفتن پوشش در مقابل تورم و کاهش ارزش پول استفاده می‌شود و محرک‌های اقتصادی گسترده با ایجاد و افزایش تورم به رشد بهای طلا کمک می‌کند. در جلسه ماه جاری فدرال رزرو که این هفته برگزار می‌شود، احتمال دارد بحث کاهش محرک‌های اقتصادی و کاهش خرید ماهانه اوراق خزانه توسط فدرال رزرو مطرح شود. در این صورت انتظار می‌رود فشار نزولی در بازار طلا ادامه پیدا کند. کاهش سیاست‌های انبساطی پولی و در نهایت افزایش نرخ بهره تاثیر منفی بر بازار طلا دارد زیرا هزینه فرصت نگهداری این دارایی بدون بهره را افزایش می‌دهد.

تحلیل‌گر IG Market می‌گوید: “در کوتاه مدت همچنان فشار نزولی در بازار طلا باقی است زیرا فدرال رزرو می خواهد به سمت نرمال سازی سیاست پولی حرکت کند که اصولا فضای خوبی را برای طلا بوجود نمی آورد.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید