به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

ثبات طلا ضمن عقب نشینی شاخص دلار و بازده اوراق خزانه

صبح پنجشنبه 4 آگوست قیمت طلا در بازار جهانی افزایش داشت و از تضعیف شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه منتفع شد. سرمایه گذاران منتظر انتشار آمار اشتغال غیرکشاورزی در ایالات متحده هستند که قرار است آخر هفته منتشر شود و می تواند بر تصمیم فدرال رزرو درباره نحوه افزایش نرخ بهره تاثیرگذار باشد.

ساعت 9:30 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.61 درصد یا 10.65 دلار صعود به 1767.82 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1759.63 و 1768.60 دلار بود. شاخص دلار که ارزش دلار آمریکا را در مقابل سبدی از ارزهای خارجی محاسبه می کند با 0.12 درصد نزول به 106.38 واحد رسیده است. بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا نیز از قله یک هفته ای عقب نشینی کرده و فضای بیشتری برای رشد بهای طلا ایجاد کرده است.

اکنون توجه سرمایه گذاران به آمار اشتغال آمریکا است که روز جمعه منتشر خواهد شد و می تواند تصویر بهتری از شدت و سرعت افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات متحده ارائه نماید.

روزهای سه شنبه و چهارشنبه مقامات فدرال رزرو آمریکا اشاره هایی داشتند که بانک مرکزی مصمم است نرخ بهره را به میزانی بالا ببرد که فعالیت های اقتصادی و نرخ تورم کنترل شود. تورم در آمریکا به بالاترین سطح از دهه 1980 رسیده است.

صندوق سرمایه گذاری SPDR Gold Trust که بزرگترین ETF طلا در جهان است اعلام کرد که مقدار موجودی آن در روز چهارشنبه با 0.2 درصد کاهش به 1000.65 تن رسید.

روز چهارشنبه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تایوان را ترک کرد. او گفت که عصبانیت چین نمی تواند مانع سفر رهبران جهان به جزیره خودمختار تایوان شود. این در حالی است که ایالات متحده و سازمان ملل بطور رسمی تایوان را به عنوان بخشی از چین می شناسند. سفر نانسی پلوسی به تایوان تاثیر بسیار منفی بر روابط چین و آمریکا خواهد داشت و به اعتقاد برخی از تحلیل گران ممکن است اقدام نظامی چین در تایوان را به دنبال داشته باشد.

بهبود دوباره بهای طلا پس از افت روز سه شنبه

روز سه شنبه به دلیل مطرح شدن صحبت هایی از سوی مقامات فدرال رزرو آمریکا درباره لزوم ادامه دادن به روند افزایش نرخ بهره دلار، بطور مقطعی شاخص دلار تقویت شد و موج نزولی در بازار طلا ایجاد کرد. اما تشدید تنش های ژئوپلیتیک میان آمریکا و چین در کنار نگرانی از رکود اقتصادی باعث شد که صبح چهارشنبه بار دیگر بهبود بازار طلا را شاهد باشیم.

ساعت 9:45 صبح چهارشنبه 3 آگوست طلای نقدی با 0.64 درصد یا 11.20 دلار صعود به 1768.38 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1755.66 و 1773.54 دلار بود. شاخص دلار با 0.09 درصد نزول در 106.15 واحد قرار دارد.

تحلیل گر شرکت “های ریج فیوچرز” می گوید که پیش بینی کاهش شدت رشد نرخ بهره و شواهد روشن مبنی بر رکود اقتصادی در آمریکا از بازار طلا حمایت می کنند. او می افزاید: “سفر نانسی پلوسی به تایوان سطح تنش ها میان آمریکا و چین را افزایش داد و این امر عامل دیگری است که از بازار طلا حمایت می کند.”

روز سه شنبه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده سوار بر یک هواپیمای نظامی آمریکایی وارد تایوان شد. این اولین سفر رسمی در سطح مقامات ارشد آمریکایی به تایوان طی 25 سال گذشته است و احتمالا روابط میان واشنگتن و پکن را به دره های جدیدی پایین خواهد کشید.

طلا به عنوان یک دارایی مطمئن برای ذخیره ارزش ثروت در دوره های عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی کاربرد دارد و به خصوص در شرایطی که نرخ بهره پایین باشد عملکرد بهتری دارد. ماه گذشته با هدف کنترل تورم فزاینده در آمریکا، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره دلار را به میزان 0.75 درصد افزایش داد. اما نرخ بهره دلار هنوز در سطحی بسیار پایین تر از تورم رسمی آمریکا قرار دارد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید