به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۵ ام مردادماه ۱۴۰۱

بازار روز چهارشنبه به دنبال بازار مثبت روز سه‌شنبه آن کمی پر قدرت تر در جهت مثبت ظاهر شد. تحرکات مثبت خودرویی ها را میتوان عامل اصلی در رشد ۷ هزار واحدی شاخص کل و رسیدن آن به عدد یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد بیان کرد و از نگاه دیگر اما شپدیس، فارس و فملی بیشترین تاثیر وزنی را در جهت شاخص سازی مثبت اجرا کردند.

ارزش معاملات خرد و با اینکه به طور میانگین هفتگی نسبت به دو هفته اخیر خود روند افزایشی بسیار کندی را در پیش گرفته با این وجود هنوز به طور قابل ملاحظه‌ای پایین می باشد که این عدد در بازار روز چهارشنبه به ۲۲۰۸ میلیارد تومان رسید .حجم معاملات نیز از وضعیت مشابهی برخوردار است که این عدد نیز در روز چهارشنبه تعداد ۹ میلیارد را از خود به جای گذاشت.
به نظر می رسد علاوه بر بی اعتمادی های شکل گرفته عامل مهم دیگر در توجیه ارزش معاملات و حجم معاملات پایین طولانی شدن مذاکرات برجامی در جهت رسیدن به توافق یا عدم توافق می باشد که موجب سردرگمی و دست نگه داشتن فعالین بازار از هرگونه پیش تصمیم گیری تا مشخص شدن کامل نتیجه از جانب طرفین مذاکره می باشد.

در پی خروج پول های سنگین از جانب سهامداران خرد در مدت اخیر، چهارشنبه اما این میزان به طور چشمگیری کاهش یافته و شاهد خروج ۶۹ میلیارد تومانی پول از جانب حقیقی‌ها از بازار بودیم که می توان به دو شکل آن را تفسیر کرد اول اینکه به دنبال خروج پیاپی سهامداران خرد از بازار ،سهم آنها نسبت به حقوقی ها کاهش یافته و به تبع آن سهم خروج پول آنان نیز از بازار کاهش می یابد و اما تفسیر متفاوت دوم خوش‌بینی آنها به روند آتی معاملات می باشد که البته وزن تفسیر دوم کمتر از تفسیر اول میباشد.

در رابطه با بازار ارز و پیش بینی روند دلار در روزهای آینده می تواند با توجه به تعطیلات پیش رو و انتظارات کاهش نوسانات و حتی کاهش قیمت دلار در بازار آزاد را داریم از طرفی تمایل بیشتر صادرکنندگان برای فروش ارز به صرافی ها موجب افزایش عرضه و تثبیت نرخ ارز شده است اما باید توجه داشت با توجه به شرایط اقتصادی کشور تجربه می کند پایین آمدن نرخ دلار از ۳۰ هزار تومان را کمی دور از انتظار خواهیم دید. نفت اما در سایه سنگین رکود و ترس افزایش مجدد نرخ بهره به سر میبرد.
تحلیلگران با افزایش نگرانی ها از رکود اقتصادی و چشم انداز ضعیف تقاضا انتظار تغییر در جهت افزایش قیمت نفت را ندارند. از عوامل مهم تاثیرگذار بر دورنمای قیمت نفت می توان افزایش ترس از رکود اقتصادی و فعالیت های محدود کننده سیاست کووید صفر چین بزرگترین وارد کننده نفت جهان را نام برد.
طلا نیز از این افزایش نرخ بهره متوسط شده و تقریباً میزان یک درصد قیمت آن کاهش پیدا کرده و از طرفی افزایش قدرت شاخص دلار نیز بر این کاهش قیمت بی‌تاثیر نبوده است.

در رابطه و تحلیل صنایع نیز:
بحران جهانی شکل گرفته در صنعت فولاد را می توان متاثر از عرضه فولاد ارزان از طرف روسیه دانست که این باعث شده قیمت فولاد روند کاهشی را در پیش گیرد .
در گروه مواد غذایی اما بعد از افزایش قیمت جهانی گندم به واسطه جنگ میان روسیه و اوکراین با توجه به اینکه اطرافیان از صادر کننده های بزرگ گندم می باشد شاهد کاهش شدید عرضه ی گندم و افزایش قیمت جهانی آن بودیم حال به دنبال از سر گیری صادرات گندم از اوکراین، روند کاهشی قیمت ها در این محصول را نظاره گر هستیم اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت که جنگ باعث شده تا توان تولید محصولات کشاورزی کاهش یابد از این رو باید توجه داشت که این امر بستری را فراهم می‌کند برای کاهش عرضه ی مجدد و افزایش قیمت دوباره گندم .

در رابطه با پیش بینی بازار روز آتی در حالی که در سطح جهانی شاهد پیش بینی راجع به افزایش مجدد نرخ های بهره می باشیم ، در داخل اما شاهد ورود نرخ سود بین بانکی به کانال ۲۰ درصد می باشیم که می تواند سیگنال مثبتی برای بازار باشد اما باید عوامل دیگری را نیز در نظر گرفت .تعطیلی های پیش رو برای بازار هفته آتی را میتوان با حجم معاملات و ارزش معاملات پایین در نظر گرفت اما داشتن بازار متعادل مثبت در ادامه مثبت های رقم خورده به دور از انتظار نمی باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید