به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۸ خرداد ۱۴۰۱


بازار بورس تهران، چهارشنبه 25 خردادماه 1401 متعادل آغاز بکار کرد و در ادامه با وجود عرضه بزرگان بازار منفی به پایان رسید و حدود 9 هزار و 700 واحد از ارزش خود را از دست داد و در محدوده 1 میلیون و 564 هزار واحد بکار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز شرایطی مشابه با شاخص کل داشت و حدود 1 هزار واحد از ارزش خود را از دست داد. معاملات بازار ارز روند نزولی در پیش داشت و به کمتر از 32 هزار تومان رسید.
هفته گذشته شاخص کل بورس تهران حدود 2.9 درصد رشد داشت. دلار نیما که در روزهای اخیر با دلار بازار آزاد فاصله معناداری پیدا کرده بود، تقریبا معادل رشد شاخص کل بورس، رشد کرد. بازار سکه در هفته گذشته ابتدا مسیر صعودی در پیش گرفته بود و در تلاش برای شکستن سقف تاریخی خود بود که در آخرین روزهای هفته و همراه با افت نرخ دلار شاهد عقب نشینی قیمت طلا و سکه بودیم.
اما در مورد مهم‌ترین اتفاق این هفته بازارهای مالی دنیا؛ 14 و 15 ماه ژوئن چهارمین نشست سالانه فدرال رزرو برای اعلام سیاست‌های پولی بود. بانک مرکزی آمریکا 0.75 درصد نرخ بازار شبانه بانکی را افزایش داد. این میزان افزایش از سال 1994 بی‌سابقه بوده است. پس از افزایش انتظارات تورمی ماه می، فدرال رزرو تصمیم به تشدید سیاست‌های انقباضی خود گرفت. با توجه به پیش‌بینی ها انتظار رشد نیم درصدی نرخ بهره برای کاهش پول حجم پول را داشتیم و با توجه به این مورد بازارهای مالی تا حدودی تاثیر این موضوع را پیش خور کرده بودند. در رابطه با تصمیم‌های تهاجمی بانک مرکزی آمریکا این نگرانی وجود دارد که با افزایش بیش از حد نرخ بهره برای کنترل تورم باعث افزایش میزان سپرده‌گذاری و در نتیجه افزایش دوره پیش‌بینی رکود در اقتصاد باشد.
در نتیجه سیاست‌های فد در نشست‌های اخیر خود، ریسک کاهش قیمت کامودیتی‌ها حتی با وجود تهاجم روسیه علیه اوکراین بر بازارهای مالی سنگینی می‌کند. به علاوه اینکه با توجه به تخفیف‌های سنگین روسیه در بازار نفت و فولاد، بازار صادراتی ایران چند هفته‌ایست که به خطر افتاده است. علاوه بر موارد گفته شده در مورد ریسک‌های بازار مسئله قطعی برق صنایع را هم اضافه کنید که باعث افزایش ابهام و روند ادامه دار خروج پول در بازار شده است. بازار برای برگشت به روند نزولی فروردین و اردیبهشت‌ماه خود موانعی سر راه دارد. در طرف مقابل باید دید که آیا موج تورمی که اکثر بازارها را در برگرفته است می‌تواند وارد به بازار بورس هم سرایت کند یا اینکه بازارساز سیاست خود را ادامه می‌دهد و اجازه رشد بازار بورس را نخواهد داد.
برای پیش‌بینی بازار فردا باید به اتفاقات مهم آخر هفته دقت کرد. همانطور که اشاره شد افزایش سنگین نرخ بهره توسط فد باعث کاهش قیمت کامودیتی‌ها از جمله نفت در بازارهای جهانی شده است و در لحظه گزارش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در محدوده 113 دلاری قرار دارد از طرف دیگر باید به انتشار اصلاحیه توسط شرکت نفت بندرعباس اشاره کرد. شبندر در این اصلاحیه سود خود را به 153 تومان افزایش داده و پیش‌بینی کرده است که به محدوده 180 تومان نیز برسد. باید دید در معاملات فردا کاهش قمیت نفت می‌تواند معاملات این گروه را تحت تأثیر قرار دهد یا بهبود وضعیت سودآوری در شرکت‌های گروه پالایشی. مورد بعدی که باید به آن توجه کرد تحریم‌های آمریکا علیه شفن، شخارک و مارون است که می‌تواند تاثیر روانی منفی بر کلیت صنعت داشته باشد. در نتیجه برای بازار فردا اگر به روند معاملات روز چهارشنبه نگاه کنیم، با توجه افزایش عرضه‌ها، احتمال اینکه معاملات بازار منفی آغاز شود وجود دارد اما همانطور که گفته شد اتفاقات زیادی رخ‌داده است که می‌تواند اثر بازار روز چهارشنبه را خنثی کند. در نهایت به نظر می‌رسد بازار فردا متعادل تر از بازار روز چهارشنبه آغاز بکار کند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید