به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

کاهش هفتگی قیمت طلا با تقویت شاخص دلار

روز جمعه قیمت طلا در بازار جهانی حدود 1 درصد کاهش داشت در حالی که تقویت شاخص دلار و افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی در نقاط مختلف جهان باعث شده جو منفی در بازار فلزات گرانبها ایجاد شود.

در پایان معاملات روز جمعه طلای نقدی با 0.88 درصد یا 16.42 دلار نزول به قیمت 1840.40 دلار در اونس بسته شد. دامنه نوسان قیمت بین 1833.90 و 1856.82 دلار بود. آتی طلا در آمریکا با 0.5 درصد نزول در سطح 1840.60 دلار بسته شد. طی یک هفته گذشته بهای طلا 1.7 درصد کاهش داشت.

تحلیل گر ارشد RJO Futures می گوید که به دنبال جهش بزرگ روز پنجشنبه، بار دیگر با تقویت دلار قیمت طلا هم نزولی شد. اما به اعتقاد او طلا هنوز بین اثرات مثبت و منفی ناشی از تورم و افزایش نرخ بهره گرفتار است.

هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره دلار را تصویب کرد که بیشترین افزایش نرخ بهره در یک نوبت از سال 1994 محسوب می شود. بانک ملی سوئیس نرخ خود را برای اولین بار در 15 سال اخیر افزایش داد. بانک مرکزی انگلیس هم از همین رویه افزایش نرخ بهره تبعیت کرد.

تحلیل گر جی پی مورگان می گوید: “گرچه تورم به خودی خود فاکتور مثبتی برای طلا و فلزات گرانبها است اما با توجه به سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره فعلا اثر آن خنثی شده و احتمالا قیمت طلا کنترل شده باقی بماند.”

از سوی دیگر افزایش نرخ بهره می تواند شرایط رکودی یا رکود تورمی ایجاد کند که بازار دارایی های پرریسک را با چالش مواجه ساخته و تقاضا برای طلا و فلزات گرانبها را افزایش می دهد. به اعتقاد تحلیل گر ساکسوبانک، همین امر باعث شده که افزایش نرخ بهره به افت چندانی در قیمت طلا منجر نشود.

صعود 1.3 درصدی بهای طلا پس از افزایش نرخ بهره دلار

روز چهارشنبه قیمت طلا در بازار جهانی رالی بیش از یک درصدی را پشت سر گذاشت در حالی که پس از افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، شاخص دلار و بازده اوراق خزانه کاهش پیدا کرد.

ساعت 9 صبح پنجشنبه 26 خرداد طلای نقدی با 0.14 درصد یا 2.53 دلار نزول به 1831.22 دلار در اونس رسیده است. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1816 و 1840.42 دلار بود. روز گذشته پس از تصویب افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره، قیمت اونس طلا بیش از 1 درصد افزایش داشت.

تحلیل گر شرکت بلو لاین فیوچرز در شیکاگو می گوید که با تضعیف شاخص دلار و بازده اوراق خزانه بازار طلا تقویت شد. رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره اقدامی عادی نخواهد بود و اگر تورم کنترل شود دیگر نیازی نیست که فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره عجله کند. این صحبت ها باعث شد شاخص دلار قدری تضعیف شود و این امر به افزایش بهای طلا کمک کرد.

یکی از معامله گران بازار فلزات در نیویورک می گوید: “طلا در سایه تقویت قیمت دارایی ها روندی صعودی پیدا کرده زیرا رئیس فدرال رزرو گفت که عدم دستیابی به ثبات قیمتها غیرقابل قبول است.” وی یادآور شد که اخیرا تغییرات قیمت طلا با بازار اوراق قرضه و سهام همبستگی پیدا کرده است. ” اما در شرایطی که نرخ بهره رو به افزایش است طلا احتمالا در روند صعودی خود محدودیت داشته باشد. محدوده 1880 تا 1900 دلار مقاومت دشواری در مقابل پیشرفت طلا است.”

افزایش نرخ بهره معمولا تاثیر منفی بر قیمت طلا دارد زیرا سود ثابتی برای نگهداری طلا به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد و بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می دهد. سایر فلزات گرانبها نیز از روند صعودی طلا تبعیت کردند. نقره با 2.9 درصد صعود به 21.69 دلار در اونس رسید.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید