به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۲ خرداد ۱۴۰۱


تحلیل بازار

پیش گشایش بازار امروز میزبان ۷۶ نماد صف خرید با ارزش ۷۹۸ میلیارد تومان و ۴۶ نماد صف فروش به ارزش ۱۶۵ میلیارد تومان بود.شروع تایم معاملاتی بازار نیز با معاملات اکثریت منفی در گروه های “دارویی” ، “محصولات غذایی” ، “سرمایه‌گذاری‌ها” ، “بانکی ها” “پتروشیمی‌ها”و “پالایشی‌ها” همراه بود.”خودرویی ها” و “فلزات اساسی” متعادل منفی و “سیمانی ها” متعادل مثبت معامله شدند.به طوری که در ساعت ابتدایی معاملات بازار سرمایه شاهد افت 2 هزار واحدی شاخص کل بودیم. در پایان نیز شاخص کل به عدد یک میلیون و ۵۱۸ هزار واحد و شاخص هم وزن نیز با 1500 واحد کاهش به عدد ۴۱۹ هزار واحد رسید.

◀️ تحلیل اخبار مرتبط

✔️ قطعنامه ضد ایرانی به تصویب شورای حکام رسید.
این قطعنامه که ایران را به همکاری نکردن با آژانس متهم می کند می‌تواند فضای پرتلاطم تورمی کشور را نیز تشدید کند . در واکنش به این قطعنامه ، ایران نیز دسترسی ۲۰ دوربین آژانس را تعلیق کرد .همانطور که پیش تر نیز بدان اشاره شد ، به نظر نمی‌رسد مذاکرات حول محور برجام و توافق هسته‌ای به نتیجه قابل قبول برسد و در صورت رسیدن نیز عمر آن کوتاه خواهد بود از این رو برای تحلیل ها نیز نباید اثرات توافق برجام را دخیل دانست.

✔️ در رابطه با قیمت های جهانی نیز آخرین تغییرات قیمت حاکی از افت قیمت نفت می باشد. در گروه فلزات اساسی نیز کاهش قیمت مس ، روی و آلومینیوم را شاهد هستیم . در بازار رمز ارزها بیت کوین هم با ریزش همراه بود و مجددا وارد کانال ۲۹ هزار دلاری شد.
در گروه فلزات گرانبها ، با افزایش ۱.۲۱ درصدی قیمت طلا مواجه هستیم که در بازار داخلی نیز قیمت سکه تمام به بیش از ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. شایان ذکر است دلار نیمایی در حوالی ۲۵ تومان میباشد.

✔️ تورم در آمریکا نیز رکورد شکست.
تورم نقطه به نقطه (تغییرات شاخص تورم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته) ماه می رکورد ۴۰ساله را شکسته و شاخص مصرف‌کننده افزایش ۸.۶ درصدی را تجربه کرد. مسکن ، غذا و بنزین بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

📊 پیش بینی بازار روز آتی

✅ در گروه “خودرویی” ، جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا خبر از عرضه مجدد خودرو در بورس کالا با مصوبه شورای عالی بورس را داد. در این گروه، اخذ تصمیمات لحظه‌ای و لغو آن در مدت کوتاهی پس از اخذ ، در چند مدت اخیر مشاهده شده است که ناشی از سردرگمی و ابهامات در رابطه با این صنعت می باشد که اکثرا ، پاسخ منفی بازار سرمایه را به سهام این صنعت در بر داشته است.

✅ در گروه «فلزات اساسی»
بررسی روند فروش ذوب آهن اصفهان در بورس کالا نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ میانگین حجم معاملات ماهانه این شرکت در بورس کالا ۸۲۱۰۲ با میانگین نرخ فروش ۱۶.۱ میلیون تومان بوده است. همچنین در ۱۸ روز ابتدایی خرداد ماه نیز مجموعا ۵۲۲۳ تن با میانگین نرخ ۱۶.۲ میلیون تومان فروش داشته که میانگین نرخ معاملات این ماه نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته است. فولاد ارفع نیز در سال ۱۴۰۱ دارای میانگین حجم معاملات ماهانه ۳۰۱۶۷ تن محصول با میانگین نرخ فروش ۱۴.۹ میلیون تومان در بورس کالا بوده است. این شرکت در ۱۸ روز ابتدایی خرداد ماه نیز مجموعه ۵۰۰۰۰ تن با میانگین نرخ ۱۴.۴ میلیون تومان فروش داشته که میانگین نرخ معاملات آن نسبت به ماه گذشته ۶ درصد کاهش داشته است. شرکت ملی صنایع مس نیز در سال ۱۴۰۱ دارای میانگین حجم معاملات ماهانه ۲۷۵۴۴ تن محصول با میانگین نرخ فروش ۲۰۱.۹ میلیون تومان در بورس کالا بوده است. این شرکت در ۱۸ روز ابتدایی خرداد ماه نیز مجموعه ۲۰۵۳۰ تن با میانگین نرخ ۱۶۷.۵ میلیون تومان فروش داشته که میانگین نرخ معاملات آن نسبت به ماه گذشته ۲۶ درصد کاهش داشته است.

✅ در گروه “پتروشیمی” ها نیز
پتروشیمی تندگویان نیز در سال ۱۴۰۱ دارای میانگین حجم معاملات ماهانه ۴۴۲۹۴ تن محصول با میانگین نرخ فروش ۳۴.۵ میلیون تومان در بورس کالا بوده است. این شرکت در ۱۸ روز ابتدایی خرداد ماه نیز مجموعه ۳۹۸۸۶ تن با میانگین نرخ ۳۵.۴ میلیون تومان فروش داشته
که میانگین نرخ معاملات آن نسبت به ماه گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است.


✅ «زراعتی ها» نیز با خبر افزایش ۵۵ درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا و سویا رو به رو شدند. معاون وزیر جهاد کشاورزی به منظور تشویق کشاورزان به کشت محصولات اساسی ، قیمت خرید تضمینی کلزا و سویا را به ترتیب ۲۳ و ۲۱ هزار تومان از قرار هر کیلوگرم اعلام کرد.
پیش از این کشاورزان محصول کلزا خود را به قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان به شرکت بازرگانی دولتی می‌فروختند. این خبر می تواند برای شرکت‌هایی مانند #زپارس ، #تلیسه و #زقیام تاثیرگذار باشد
زیرا #زپارس سالانه حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار از زمین‌های خود را به کشت کلزا اختصاص می‌دهد ، این عدد برای #تلیسه و #زقیام به ترتیب ۱۵ و ۱۲ هکتار می باشد که از نظر میزان تولید نیز #زپارس با تولید ۲۸۱۸ تن کلزا در رتبه نخست تولید این محصول در سال مالی گذشته قرار دارد.

✅ در رابطه “سیمانی ها” نیز به دنبال افزایش قیمت‌های زغال سنگ وارداتی ، کک خانگی و نفت خام در پس‌زمینه‌ی درگیری های روسیه و اوکراین ، انتظار می‌رود قیمت سیمان در اکثر کشورهای سراسر دنیا افزایش یابد .

✅ در صنعت “پتروشیمی” نیز شاهد کاهش ۴۱ دلاری نفتا و رسیدن آن به ۸۲۴ دلار در طی یک هفته اخیر هستیم کاهش قیمت نفتا که خوراک واحدهای الفینی (نفتای سبک) و پتروشیمی آروماتیک (نفتای سنگین) محسوب می‌شود، می‌تواند قیمت محصولات الفینی ها مانند پتروشیمی تبریز و پتروشیمی شازند و آروماتیکی ها مانند پتروشیمی نوری و پتروشیمی بوعلی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

✅ بررسی شاخص بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد که همچنان ارزش بازار از تورم کشور بسیار عقب تر می باشد که نشان دهنده ارزندگی بازار سرمایه می باشد.

✅ در پایان نیز با توجه به کاهش ۰.۴ درصدی نرخ سود بدون ریسک که یکی از عوامل بنیادی تاثیرگذار در بازار سرمایه است، می‌توان بازار مثبتی را برای روز آینده به عنوان سناریوی خوشبینانه متصور بود

اما با توجه به کاهش قیمت خوراک پتروشیمی ها و همچنین کاهش نرخ فروش این صنعت و همچنین سردرگمی خودرویی ها از اخبار ضد و نقیض منتشر شده و کاهش قیمت‌های جهانی در رابطه با فلزات اساسی ، احتمال داشتن بازاری که عرضه ها در آن در نسبت به تقاضا ها برتری خواهد داشت واقع بینانه تر می باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید