به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

بازارسرمایه هفته گذشته را در حالی‌ به پایان رساند که اخباری از جمله احتمال افزایش نرخ بهره بانکی، قطع‌نامه شورای حکام و تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا تنش‌های زیادی در بازار به همراه داشت اما به واسطه رشد نرخ دلار و نفت، شاخص بورس تهران 18 امین روز از خرداد ماه را با رشد 4،911 واحدی، هر چند بی رمق اما آهسته و پیوسته به پایان رساند و در سطح 1 میلیون و 527 هزار واحد به کارش پایان داد. شاخص هم‌وزن نیز به موجب افزایش تقاضا در کوچک‌ترها توانست بعد از 2 روز متوالی منفی بودن به مدار مثبت باز گردد و بیش از 2،335 واحد رشد را به همراه داشته باشد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 14 درصدی به سطح 3،294 همت رسید تا یکی از نگرانی‌های بازار سرمایه بشمار آید چرا که با کوچکترین شوک منفی نمادها به راحتی به سمت منفی حرکت خواهند کرد و حال در شرایط فعلی با توجه به اخبار منفی منتشر شده احتمال میرود که سهامداران احساس خطر کرده و در سمت فروشنده ظاهر شوند.
با تمام این اوصاف در حال حاضر مسئله بازار سرمایه در مقابل وضعیت فعلی سیاسی کشور هیچ است. شامگاه چهارشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای ضد ایرانی را به تصویب رساند اما از رفتار بازارهای مالی واضح بود که بازار به پیشواز تصویب قطعنامه رفته و حال از اینجا به بعد بازار نظاره‌گر رفتار متقابل ایران است که اگر به این نتیجه برسد که انتهای ماجرا شورای امنیت است دلار زودتر از جا کنده می‌شود و جو هیجانی افزایشی در بازار شکل خواهد گرفت و اسکناس آمریکایی رشد را تجربه خواهد کرد و در مقابل اگر نشانه‌های برگشت به برجام رویت شود دلار در همین اعداد تثبیت خواهد شد.
از طرفی این قطعنامه می‌تواند باعث ادامه اصلاح بورس باشد اما همانطور که گفته شد اهالی بازار به نوعی به استقبال آن رفته بودند و بازار آن را پیش‌خور کرده است و حال اگر تحرکاتی وجود داشته باشد کاملاَ احساسی و متعلق به یکی دو روز اول است و بازار مجدداَ به روند متعادل بازخواهد گشت و در این میان هم اکثر صنایع و سهام از قبیل خودرویی‌ها و نماد شستا در نقاط حمایتی مهمی قرار دارند و ممکن است در همین نقاط حمایت شوند اما برگشت قویی در بازار فعلاَ وجود نخواهد داشت و با این ارزش معاملات خرد بازار همین روند مثبت منفی را خواهد داشت. لذا برای هفته آینده ادامه روند اصلاحی محتمل بوده و سطوح 1480 و 1430 در حالت بدبینانه دیده خواهد شد مگر اتفاق مثبتی مانند رشد دلار نیما را داشته باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید