به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

سبدگردانی بورس؛ از سراب تا واقعیت

اگر بخواهیم سبدگردانی در بورس را بطور خلاصه در یک جمله تعریف کنیم می‌توان گفت که سبدگردانی یک روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بازار سهام است.

به گزارش تحلیل‌گران شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، افرادی که تجربه کافی در زمینه سرمایه‌گذاری در بازار بورس را دارند و با علوم تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی آشنایی دارند، می‌توانند مدیریت پرتفوی و دارایی‌های خود را بر عهده بگیرند؛ اما پیشنهاد ما برای سرمایه‌گذاران تازه‌وارد جهت بهره‌مندی از سود بالا و بازدهی مناسب روش غیرمستقیم و استفاده از خدمات شرکت‌های سبدگردان همچون شرکت سبدگردان هدف توصیه می‌شود.

چگونه سبدگردان شویم؟

سبدگردانی در اصل به معنای مدیریت پرتفو است. فرد متخصص در زمینه تحلیل و بررسی بازار می‌تواند با مطالعه اخبار و گزارش شرکت‌ها به خرید و فروش به موقع سهام پرداخته و بهترین بازدهی را در بازار سرمایه به دست آورد.

بدین ترتیب درصورتی که خود سرمایه‌گذار ویژگی‌های مربوطه را داشته باشد، می‌تواند اقدام به مدیریت پرتفوه و خرید و فروش کند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه وقت و تخصص لازم را برای معامله ندارند؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را در اختیار شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردان بگذارند تا از سود موجود در بورس بهره ببرند. 

کلاهبرداری در سبدگردانی

ضرورت برخورداری از اطلاعات و پیچیدگی‌های بازار سرمایه در مقابل هیجانات و تمایلات مردم برای جذب به سمت بازار سرمایه باعث ایجاد تبلیغات گسترده‌ای در فضای مجازی شده است.

این شرایط فضایی را برای سودجویان بازار سرمایه ایجاد کرده است تا این افراد به صورت غیرقانونی اقدام به انجام تبلیغ سبدگردانی شخصی کنند.

بدین صورت که شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی به صورت غیرقانونی وارد معامله با سرمایه‌‌گذاران می‌شوند و قرارداهایی جعلی و غیر رسمی با مشتریان می‌بندند که عموم آن‌ها در نهایت به نارضایتی و حتی شکایت می‌رسد.

در این نوع توافق غیر رسمی، سبدگردان خصوصی بدون اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به اخذ سرمایه سرمایه‌گذار جهت خرید و فروش سهم می‌کند و با توجه به نبود نظارت فنی و دقیق ارگان‌های مربوطه، می‌تواند تبعاتی نظیر کارمزد بالاتر، بازدهی کمتر و سرمایه از دست رفته را برای مشتریان به همراه آورد.

سازمان بورس و اوراق بهادار با این گونه شرکت‌ها و افراد به صورت قاطعانه برخورد قضایی خواهد داشت ولی در عین حال نیاز است که خود سرمایه‌گذاران نیز در هنگام انتخاب سبدگردان، به مجوز اخذ شده از سازمان توجه لازم را داشته باشد.

مجوزهای سبدگردانی در بورس 

تاسیس هر نوع شرکت سبدگردان منوط به دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است و برای دریافت این مجوز، متقاضی باید مدارک و اطلاعات لازم را به منظور بررسی به سازمان تسلیم کند.

شرکت سبدگردان یا تبدیل شرکت موجود به شرکت سبدگردان براساس مجوز سازمان و همچنین ثبت شرکت تحت عنوان شرکت سبدگردان مطابق دستورالعمل سازمان، به عنوان مجوز فعالیت در زمینه سبدگردانی محسوب نمی‌شود و شروع به فعالیت سبدگردانی منوط به دریافت مجوز جداگانه تحت عنوان مجوز این فعالیت از سازمان است. اشخاص حقوقی با احراز شرایط لازم می‌توانند با تکمیل فرم مربوطه تقاضای دریافت مجوز فعالیت سبدگردانی نمایند.

شرکت سبدگردان موظف است نسخه‌ای از قرارداد خود با مشتری برای سازمان ارسال نماید. همچنین‌ در محاسبه کارمزد سبدگردانی، سبدگردان موظف است از بین روش‌هایی که توسط سازمان تعیین و ابلاغ می‌شود، انتخاب و سقف کارمزدهای مصوب هیات‌مدیره‌ سازمان را رعایت کند.        

رتبه‌بندی شرکت‌های سبدگردان در بورس

سرمایه‌گذاران پیش از اقدام به انتخاب شرکت سبدگردان باید شاخص هایی همچون مجوز شرکت، عملکرد 5 سال آخر شرکت، میزان کارمزد دریافتی و خدمات را مورد بررسی قرار دهند. شرکت‌های سبدگردانی در بازه‌های زمانی مختلف عملکردهای متفاوتی دارند به همین علت توصیه می‌شود برای انتخاب بهترین سبدگردان روند بلندمدت شرکت حداقل در بازه 5 ساله مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب های مرتبط
نظر خود را بنویسید