به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی قیمت طلا

پایان هفته ای مثبت برای طلا

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، روز جمعه قیمت طلا در بازار جهانی موفق شد بالای 1800 دلار در اونس بسته شود در حالی که تضعیف شاخص دلار و عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی در جهان از جمله دلایل بهبود بهای طلا می‌باشد.

در پایان معاملات روز جمعه طلای نقدی با 1.48 درصد یا 26.43 دلار صعود به قیمت 1817.92 دلار در اونس بسته شد. دامنه تغییرات قیمت بین 1788.56 و 1819.10 دلار بود. شاخص دلار 0.1 درصد افت داشت و این امر از جمله دلایل تقویت طلا بود.

تحلیل‌گر بانک ANZ می‌گوید: “افزایش تنش‌هاش ژئوپلیتیک در افغانستان از جمله دلایلی است که تقاضای طلا را بهبود بخشیده است. نگرانی‌هایی درباره افزایش تنش در افغانستان وجود دارد. “

به گزارش رویترز، نیروهای آمریکایی که در تلاش برای تخلیه اتباع خود و پناهندگان از افغانستان هستند با چند حمله انتحاری مواجه شدند که به کشته شدن 85 نفر از جمله 13 سرباز آمریکایی منجر شد.

سرمایه‌گذاران اکنون منتظر هستند که سیگنال‌های جدیدی از صحبت‌های رئیس فدرال رزرو در نشست مجازی جکسون هول دریافت کنند. اشاره‌هایی درباره زمان و نحوه افزایش نرخ بهره یا کاهش خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو می‌تواند بازار طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

تحلیل‌گر DailyFX می‌گوید: “ما اینجا مترصد تغییر سیاست نیستیم بلکه فدرال رزرو احتمالا زمینه سازی کند که سیاست‌های انقباضی مثلا ماه آینده اعلام شود.” به اعتقاد وی طلا موقعیت ضعیفی دارد و شاخص دلار در وضعیت بهتری برای صعود است. این تحلیل‌گر حمایت مهم طلا را در محدوده 1750 شناسایی می‌کند. “اگر حمایت 1750 دلار شکسته شود، احتمالا کف 1700 دلار هم آزمایش خواهد شد.”

روز جمعه نقره با 0.8 درصد صعود به 23.72 دلار در اونس رسید که بهترین عملکرد هفتگی از ماه مه بود. پلاتین با 1.2 درصد صعود در 990.69 دلار و پالادیوم با 1.7 درصد صعود در 2432.60 دلار در اونس قرار گرفت.

تقویت شاخص دلار و افت بهای طلا

روز گذشته قیمت طلا در بازار جهانی به مقدار قابل توجهی کاهش داشت در حالی که شاخص دلار تقویت شد. سرمایه‌گذاران پیش بینی می کنند که طی جلسه سالانه فدرال رزرو در جکسون هول برنامه زمانی برای کاهش محرک‌های اقتصادی اعلام شود.

ساعت 10 صبح پنجشنبه 4 شهریور طلای نقدی با 0.72 درصد یا 12.98 دلار نزول به قیمت 1789.12 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1788.20 و 1793.03 دلار بود. روز دوشنبه این هفته قیمت طلا 1.4 درصد افزایش داشت و با عبور از 1800 دلار به محدوده قله سه هفته‌ای رسید.

اما پس از آن با تثبیت و تقویت شاخص دلار بهای طلا در مسیر کاهشی قرار گرفت. تقویت دلار آمریکا در جهان باعث می‌شود که طلا برای خریداران سایر ارزها گرانتر شود.

تحلیل‌گر TD Securities می‌گوید: ” ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بیشتر شده و تقویت شاخص دلار به اصلاح طلا انجامید.” روز جمعه قرار است رئیس فدرال رزرو آمریکا در جلسه سالانه جکسون هول که به صورت مجازی برگزار می‌شود سخنرانی کند.

سرمایه‌گذاران درباره برنامه فدرال رزرو نظرات متفاوتی دارند. برخی معتقدند که با بهبود اوضاع اقتصادی محرک‌های اقتصادی کاهش پیدا می‌کند. بعضی دیگر بر این باورند که هنوز عدم اطمینان زیادی در اقتصاد جهان وجود دارد و فدرال رزرو فعلا افزایش نرخ بهره را اجرا نخواهد کرد.

یکی از معامله‌گران طلا می‌گوید: ” سرمایه‌گذارانی که طلا را با دید بلندمدت می‌خرند فعلا کنار بازار منتظرند تا تصویر روشن‌تری از برنامه فدرال رزرو بدست بیاورند. اما به نظر من با تمام شدن نشست جکسون هول احتمالا خرید بیشتری را در بازار طلا شاهد باشیم و روند صعودی از سر گرفته شود.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید