به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۷ شهریور ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

افزایش بهای سنگ آهن وارداتی چین

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، با توجه به روند صعودی بهای قرارداد آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان، روز پنجشنبه 26 آگوست قیمت سنگ آهن وارداتی چین افزایش داشت.

به گزارش فست مارکتس سنگ آهن 62 درصد در بندر کینگ دائو چین با 4.26 درصد صعود به 152.92 دلار در تن رسید. سنگ آهن 62 درصد با آلومینای پایین 4.85 درصد رشد قیمت را تجربه کرد و در 153.80 دلار در تن cfr معامله شد.

بهای سنگ آهن 58 درصد درجه بالا و پرمیوم با 5.92 درصد صعود به 122.88 دلار در تن cfr بندر کینگ دائو رسید.

این روند صعودی در بازار سنگ آهن با درجات بالا نیز مشاهده شد بطوری که سنگ آهن 65 درصد برزیل 5 دلار افزایش قیمت داشت و به 170.60 دلار در تن cfr کینگ دائو رسید.

روز پنجشنبه قرارداد آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان موفق شد با 1.7 درصد صعود به قیمت 802.50 یوان (124 دلار) در تن برسد. با توجه به روند مثبت قیمت ها احتمال بسته شدن موقعیت های فروش استقراضی بیشتری وجود دارد که خود می تواند محرکی برای افزایش بیشتر قیمت ها باشد.

با وجود افزایش جزئی مقدار موجودی سنگ آهن پیلبارا در بنادر چین، تقاضای بازار فیزیکی نسبتا ضعیف گزارش می شود. البته به گفته برخی از منابع، فولادسازان چینی مشغول تجدید موجودی هستند و به همین خاطر حجم فعالیت در بنادر چین خوب است.

یکی از معامله گران مستقر در سنگاپور می گوید که فعالان بازار نگران هستند مقدار عرضه سنگ آهن افزایش پیدا کند و در نتیجه با توجه به تقاضای نه چندان قوی، قیمت ها تحت فشار قرار گیرد.

یکی از معامله گران در شمال چین می گوید: “چند محموله از سنگ آهن کاراجاس در بازار ثانوی عرضه شده که احتمالا این موضوع نشانه تقاضای ضعیف در بازار سنگ آهن با درجات بالا است. چند شرکت قراردادهای بلندمدت سنگ آهن کاراجاس را عرضه می کنند اما طبق شنیده های من تا الان هیچ معامله ای نداشتند.”

کاهش بهای بیلت صادراتی ایران

طبق شنیده های فست مارکتس در یک هفته منتهی به چهارشنبه 25 آگوست قیمت های صادراتی برای بیلت ایران روندی نزولی داشت و روند کاهشی قیمت های جهانی را دنبال کرد.

انتظار می رود در سپتامبر با کاهش دمای هوا و کم شدن مصرف برق مقدار سهمیه برق فولادسازان و در نتیجه سطح تولید فولاد ایران افزایش داشته باشد. فعلا تولیدکنندگان ایرانی مجبورند برای جذب مشتری قیمت های خود را کاهش دهند.

یک محموله 40 هزار تنی از بیلت ایران برای تولید مفتول و برای ارسال اکتبر به قیمت 617 دلار در تن فوب بنادر جنوبی به چین فروخته شد. اگر هزینه اضافه پرداخت شده بابت بیلت درجه مفتول را در نظر نگیریم، قیمت پایه برای بیلت عادی طبق ارزیابی فست مارکتس معادل 607 دلار در تن فوب بنادر جنوبی ایران می شود.

هزینه بار برای اکتبر حدود 50-55 دلار در تن برآورد می شود. با در نظر گرفتن 10 دلار در تن حاشیه سود برای معامله گران و هزینه های بانکی، این قیمت معادل 677-682 دلار در تن cfr چین است.

ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت بیلت صادراتی ایران در روز 25 آگوست با 3-8 دلار در تن کاهش هفتگی به 607 دلار در تن فوب بنادر جنوبی ایران رسید. در بخش اسلب قیمت ها عمدتا بدون تغییر باقی است.

شرکت فولاد خوزستان یک مزایده برای 30-40 هزار تن اسلب برای ارسال در اواسط سپتامبر باز کرده که احتمالا تا یکشنبه به اتمام برسد. پیش بینی می شود فروشنده به قیمت 700 دلار در تن فوب برسد و به اعتقاد منابع بازار این قیمت قابل قبول است.

روز 25 آگوست ارزیابی فست مارکتس برای قیمت اسلب صادراتی ایران بدون تغییر هفتگی در سطح 700-720 دلار در تن فوب بنادر جنوبی اعلام شد.

منبع:metalbulletin

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید