به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۸ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۹ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز یاد و خاطره مرداد و شهریور سال گذشته را برایمان زنده کرد. شاخص با کاهش حدود 50 هزار واحدی نشان داد که در بر همان پاشنه می‌چرخد و هیجان همچنان یک عامل اصلی در تحرکات بازار سهام است. شاخص یک میلیون و 500 هزار فعلی با شاخص یک میلیون در اردی‌بهشت سال گذشته تفاوت چندانی ندارد. زیرا در این شانزده ماه تورم و نقدینگی بیش از پنجاه درصد رشد کرده است و قیمت دلار نیز از حوالی 16 هزار تومان اردی‌بهشت 99، در روزهای اخیر و با لطایف‌الحیل به 27 هزار تومان رسیده است و الباقی بازارها هم رشد بالایی را تجربه کرده‌اند.
در توجیه افت شدید بازار امروز حتی اگر به بعضی از سهام که در چند هفته گذشته رشدهای خوب و بالایی داشته‌اند اشاره کنیم و اصلاح برای آنها را به سخت‌ترین شکل ممکن تجویز کنیم، ولی انصافا صف فروش سهامی که در این مدت رشد چندانی نداشته‌اند و ارتباط خاصی هم به دلار ندارند، توجیه قانع کننده‌ای ندارد. در بازاری که از دلاری و ریالی، از سودساز تا ضررده، همه و همه منفی می‌شوند و از طرفی اتفاق خاصی هم در اقتصاد و سیاست و جامعه رخ نداده است، توجیه این افت زیاد چیست؟
آیا نحوه بازگشایی شبندر عامل اصلی بود؟ آیا مقاومت تکنیکالی در یک میلیون و 570 هزار واحد باعث افت شاخص شد؟ آیا کاهش حدود 5 درصدی قیمت دلار ریزش فعلی را رقم زد؟ یا تمام این عوامل با یکدیگر باعث این ریزش شدند.
اینکه رشد سریع و زیادی را از خردادماه به این سو داشته‌ایم کاملا صحیح است و نیاز به اصلاح بازار حرف منطقی و درستی است. ولی باید به دنبال عوامل بنیادی‌تر برای توجیه افت مطلق و با این شدت در تمام گروه‌ها و سهم های بازار امروز بود. شاید بهتر است عدم کارایی در بازار و اقتصاد را دلیل اتفاقات امروز دانست. در بازاری که بعضا اطلاعات شفاف نیست و همچنین شاخص‌های مهم مانند نرخ ارز به راحتی بالا و پایین می‌شوند و پیش بینی درباره آینده اقتصادی حتی در کوتاه‌مدت بسیار سخت و دشوار است، صحبت از کارایی محلی از اعراب ندارد. واقعیت اینست که چشم مردم ترسیده است و نمی‌خواهند از یک سوراخ دو بار گزیده شوند، بنابراین به کوچک‌ترین تغییرات و صحبت‌ها فورا واکنش نشان می‌دهند.
اگر دلار و بقیه اجناس با اظهارات مقامات مسئول ارزان می‌شد و ارزان باقی می‌ماند حرفی نبود، ولی مشکل اینجاست که این اظهارات تاثیرات موقت و کوتاهی دارند و پایداری چندانی نخواهند داشت. ثبات در بازار به ویژه بازار ارز در طولانی مدت، مستلزم اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است که در حال حاضر چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.
ریزش امروز بازار از دید ما با ریزش‌های قبلی فرق داشت و شباهتی به ریزشی که در دی ماه 92 آغاز شد و یا در مرداد سال گذشته تکرار شد، ندارد. شاید فردا و پس‌فردا باز هم بازار منفی باشد ولی دوباره متعادل و رو به بالا خواهد شد. شاید هم منفی‌های این چند روز، نفس‌گیری برای شروع رشدی دیگر باشد، اما امیدواریم اگر قرار به رشدی دیگر است، این بار منطقی تر باشد و سهام واقعا ارزنده کام سهامدارانشان را شیرین کنند.
بازار فردا با منفی آغاز می‌شود ولی احتمالا رفته رفته تقاضا افزایش می‌یابد و خریداران منتظر خرید در روز چهارشنبه نمانند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید