به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۹ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار دهم شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه در روز جاری همچون روز گذشته با افت شدیدی مواجه شد. در روز جاری شاخص کل در ۳۰ دقیقه ابتدای معاملات با افت ۳ درصدی بیش از ۴۰ هزار واحد از ارزش خود را از دست داد که در ادامه این خریداران بودند که صاحب عمده معاملات شدند و شاخص حدود ۱۸ هزار واحد از افت خود را جبران کرد. شاید رسیدن به محدوده حمایتی یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی یکی از دلایل آن باشد. در انتهای بازار بازهم این فروشندگان بودند که دوباره به میدان بازگشتند و در نهایت شاخص کل با افت حدود ۲۸ هزار واحد به کار خود پایان داد.
قطعاً رفتار بازار در این چند وقت اخیر یادآور روزهای پر فراز و نشیب سال گذشته است. که همین امر باعث شده سهامداران به نوعی دست به ماشه منتظر کوچکترین اتفاقی باشند که باعث ریزش بازار می شود ‌. هر چند بازاری که حدود ۳ ماه روند صعودی داشته، اصلاح آن امری کاملاً عادی است و این نشان دهنده زنده بودن بازار است ‌. بازار امسال اما کاملا متفاوت از سال قبل است و هم‌خوانی بالایی با رشد کالای جهانی، نرخ دلار و عملکرد خوب شرکت‌ها داشته. نرخ دلار که از کف ۲۰۰۰۰ تومانی خود رشد خوبی را تجربه کرده در کوتاه مدت به لیدر بلامنازع بازار تبدیل شده است. شاید اگر در گذشته ارتباط روند نرخ دلار با روند شاخص بورس با یک فاصله زمانی همراه بود اما امروزه به شدت شاخص کل نرخ دلار را دنبال میکند و خبری هم از فاصله زمانی نیست. یکی دیگر از خبرهایی که این روزها در بازار شایعه است عرضه های پر فشار حقوقی ها به درخواست دولت برای جلوگیری از رشد شارپی بازار است شاید دولت خیلی تمایلی به رشد بازار در کوتاه مدت ندارد و نمی‌خواهد دچار بحران سال گذشته و بدنامی بعد از آن شود.
به هر حال چه با کاهش نرخ دلار ، تصمیمات دولت یا لیدری شبندر، بازار در دو روز گذشته افت سنگین را شاهد بوده است.
همانطور که در گزارش های پیشین در رابطه با روند تکنیکالی شاخص صحبت شد، با ریزش دو روز گذشته، اندیکاتور RSI از محدوده اشباع خرید و عدد ۹۲ ، ۳۰ واحد کاهش داشته است.
بنابراین با توجه به متغیرهای موثر در رشد بازار اعم از نرخ دلار، متغیرهای جهانی و همچنین عملکرد شرکتها، شاخص در محدوده فعلی متعادل به نظر می‌رسد. ضمن اینکه در روزهای آتی بهتر است روند ارزش معاملات، روند ورود و خروج پول حقیقی ها از سهام و صندوق ها و همچنین سرانه خرید و فروش حقیقی ها هم بررسی قرار گیرد که در دو روز گذشته شاهد اوج‌گیری سرانه فروش حقوقی ها و نزدیکی به سرانه خرید حقیقی ها بودیم.
برای جمع‌بندی موارد فوق باید گفت که احتمالاً پس از کمی اصلاح قیمتی شاهد اصلاح زمانی شاخص کل باشیم و در ادامه باید دوباره منتظر روزهای رو به رشد بازار بود. ضمن اینکه در رشد اخیر بازار بسیاری از سهام با ارزش بازار پایین بازدهی پایینی را تجربه کردند اما در ریزش بازار همپای شاخص افت داشتند، شاید بهتر باشد با تغییری در چینش سهام در پرتفوی خود در این گونه نمادها، به رشد آنها امید داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید