به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی فلزات

کاهش بهای مس با محدودیت های جدید کرونا در چین

روز جمعه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت مس در بازارهای مختلف جهان نزولی بود در حالی که به دلیل اجرای محدودیت های جدید کرونا در چین و افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی، سرمایه گذاران نسبت به کاهش رشد اقتصادی جهان و در نتیجه احتمال تضعیف تقاضا برای فلزات اساسی از جمله مس نگران هستند.

در بازار کامکس نیویورک، روز جمعه 10 ژوئن قرارداد آتی مس برای تحویل ژوئیه با 1.9 درصد کاهش روزانه به 4.29 دلار در پوند (9457 دلار در تن) رسید.

قرارداد آتی مس ژوئیه در شانگهای معاملات روز جمعه را با 0.3 درصد نزول در 72650 یوان (10870.22 دلار) در تن خاتمه داد.

استراتژیست بازار کالا در صندوق قابل معامله در بورس WisdomTree می گوید: “چند فاکتور مختلف باعث شده که فشار نزولی را در بازار مس شاهد باشیم. محدودیت های کرونا در چین به آن زودی که انتظار داشتیم تمام نشده و سیاست کرونای صفر در چین آسیب زیادی به رشد اقتصادی این کشور وارد می کند. از سوی دیگر بانک های مرکزی را داریم که در نقاط مختلف جهان به سمت افزایش نرخ بهره و سیاست های پولی انقباضی حرکت می کنند. به این ترتیب احتمالا رشد اقتصادی جهان در کشورهای دیگر غیر از چین هم کاهش پیدا خواهد کرد.”

در روزهای آخر هفته شاهراه تجاری شانگهای تردد میلیون ها نفر را برای تست گسترده کرونا محدود کرد. این در حالی است که تنها 10 روز از دور قبلی محدودیت های کرونا که 2 ماه طول کشیده بود می گذرد.

صعود طلا در معاملاتی پرتلاطم

در پایان معاملات روز جمعه 10 ژوئن ( 20 خرداد) قیمت طلا در بازار جهانی حدود 1 درصد افزایش داشت. شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا روز جمعه بالاتر از انتظارات اعلام شد و این موضوع نگرانی از ریسک های اقتصادی را بیشتر می کند. تورم بالاتر همچنین احتمال افزایش سریع تر نرخ بهره دلار را به دنبال دارد.

روز جمعه طلای نقدی با 1.02 درصد یا 18.87 دلار صعود به 1871.60 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1826.92 و 1875.56 دلار بود.

شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه مه رشد سریع تری داشت که نشان می دهد احتمال افزایش نیم درصدی نرخ بهره دلار در ماه سپتامبر هم وجود دارد. در ابتدا با انتشار آمار تورم قیمت طلا به کف 1824.63 دلار در اونس سقوط کرد که پایین ترین سطح از 19 مه به شمار می رود.

اما به زودی تقاضای احتیاطی برای طلا افزایش داشت زیرا سرمایه گذاران نگران تبعات اقتصادی تورم و افزایش نرخ بهره هستند. همچنین نظرسنجی دانشگاه میشیگان نشان می دهد که ضمن افزایش شدید قیمت بنزین اطمینان مصرف کنندگان در ایالات متحده به پایین ترین سطح رسیده است.

یکی از معامله گران فلزات در نیویورک می گوید: “طلا فراز و نشیب زیادی داشت و با انتشار شاخص قیمت مصرف کننده ابتدا افت شدیدی کرد اما با اعلام شاخص اطمینان مصرف کننده دوباره تقویت شد. شاخص اطمینان مصرف کننده در آمریکا به پایین ترین سطح در تاریخ رسیده است.”

افزایش نرخ بهره معمولا فاکتور منفی برای طلا است زیرا هزینه فرصت نگهداری آن را بالا می برد و به همین دلیل رقیبی برای طلا محسوب می شود. هفته آینده تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره می تواند شوک منفی به بازار طلا بدهد. روز جمعه صعود طلا در حالی رقم خورد که شاخص دلار و بازده اوراق خزانه هم صعودی بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید