به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی شرکت معدنی املاح ایران (شاملا)

محتوای این گزارش در خصوص تحلیل شرکت معدنی املاح ایران، به تنهایی برای انجام سرمایه‌گذاری کافی نیست. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، هیچ گونه تضمینی در مورد سرمایه‌گذاری ارائه نکرده است. در این گزارش به هیچ وجه نباید به دنبال ارائه راه حل سرمایه‌گذاری, پیشنهاد معامله و یا ایجاب برای خرید و فروش هر گونه اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی بود. اطلاعات و فرضیات این گزارش ممکن است در هر لحظه تغییر کند بنابراین  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار مسئولیتی در رابطه با بروزرسانی آنان نمی‌پذیرد.

درباره شرکت:

شرکت معدنی املاح ایران در سال 1363 توسط سازمان صنایع ملی ایران تأسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسیده است. موضوع فعالیت شرکت اکتشاف، استخراج و فرآوری املاح مختلف معدنی و بویژه سولفات سدیم می‌باشد.

در سال 1364 با واگذاری 51 درصد سهام شرکت به وزارت معادن و فلزات سابق فعالیت شرکت آغاز گردید و با توجه به قانون ملی شدن معادن، کلیه معادن سولفات سدیم موجود به این شرکت واگذار گردید.

این شرکت با انجام عملیات اکتشافی وسیع و سراسری موفق به کشف ذخایر جدید سولفات سدیم در استان سمنان (سال‌های 64 تا 67) و کشف معدن بزرگ میقان با ذخیره‌ای متجاورز از 40 میلیون تن در استان مرکزی (سال‌های 72-71) گردید.

 در سال 1373 کلیه سهام شرکت به سازمان تامین اجتماعی و شستا منتقل و در سال 74 شرکت به سهامی عام تبدیل و در سال 75 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. این شرکت در حال حاضر با داشتن چهار واحد تولیدی و یک طرح توسعه در حال اجرا بزرگترین تولیدکننده سولفات سدیم و یکی از تولیدکنندگان عمده و بزرگ نمک تصفیه در ایران می‌باشد.

واحد شماره1: کارخانه سولفات سدیم گرمسار

این کارخانه با ظرفیت اسمی 30 هزار تن در سال در 35 کیلومتری جاده گرمسار به سمنان و در زمینی به وسعت 30 هکتار احداث گردیده است. عملیات اجرایی طرح در مهرماه 1370 شروع و در مرداد ماه 1373 با حضور جناب آقای هاشمی رفسنجانی ریاست جمهور محترم وقت افتتاح و راه اندازی گردید.

آب موردنیاز این واحد از 17 کیلومتری و با چاه عمیق تامین می‌گردد و مجموع مساحت زیربنای ساختمان‌های کارخانه 7،500 مترمربع می‌باشد.

طراحی و ساخت تجهیزات عمده این کارخانه که تماما از آلیاژهای ویژه با کروم بالا می‌باشد توسط شرکت آلمانی اینر انجام گردیده است. با شروع به کار کارخانه گرمسار، کشور که قبل از آن فقط واردکننده سولفات سدیم بود توانست این محصول را به خارج نیز صادر نماید و در مدت کوتاهی بعد از شروع بکار این کارخانه قیمت وارداتی سولفات سدیم که هنوز کمبود آن وجود داشت از 250 دلار در هر تن به کمتر از 120 دلار کاهش یافت.

در این کارخانه با رفع موانع تولیدی و بهینه‌سازی تجهیزات و کاهش توقف‌ها، تولید مداوما افزایش یافته و در حال حاضر ظرفیت تولید واحد نزدیک به دو برابر ظرفیت اسمی و حدود 59،000 تن در سال است.

در سال‌های اخیر یک ذخیره ماده معدنی سولفات سدیم از نوع گلوبریت سنگی(سولفات مضاعف سدیم و کلسیم) در 30 کیلومتری شمال شرقی شهرستان سمنان کشف گردید که در نوع خود در ایران بی نظیر است. در حال حاضر بخشی از ماده معدنی مصرفی کارخانه گرمسار از این معدن (معدن گرماب) تامین می‌گردد و عملیات اکتشافی جهت کشف ذخیره اصلی در این منطقه در حال انجام است.

 در این کارخانه سولفات سدیم با خلوص حداقل 99.5 درصد برای مصرف در صنایع پودرهای شوینده و شیشه‌سازی تولید می‌گردد.

واحد شماره 2: کارخانه سولفات سدیم اراک

کشف معدن بزرگ میقان اراک با ذخیره‌ای متجاوز از 40 میلیون تن که بزرگترین معدن سولفات سدیم در کشور می‌باشد در سال‌های 72-71 توسط شرکت معدنی املاح ایران انجام گردید و گواهی کشف نیز بنام این شرکت صادر شد ولی متاسفانه در سال 1373 همزمان با واگذاری سهام شرکت املاح به سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، وزارت معادن و فلزات سابق اقدام به واگذاری معدن میقان به بهره برداران متعدد نمود که شرکت با پیگیری‌های مستمر و استعانت از مراجع قانونی در تیرماه 80 موفق به بازگرداندن معدن میقان و دریافت پروانه بهره برداری آن شد.

عملیات اجرایی کارخانه سولفات سدیم اراک با ظرفیت اسمی 60،000 تن در سال برای واحد محلول‌سازی و تاسیسات زیربنایی آن پس از تحویل زمینی به مساخت 30 هکتار از منابع طبیعی استان مرکزی و در خرداد 1376 آغاز گردید و فاز اول آن به ظرفیت اسمی 30 هزار تن در سال در شهریور ماه 1379 به بهره‌برداری رسید.

برای احداث کارخانه میقان اراک با استفاده از تجربیات کارخانه گرمسار قسمت عمده ماشین آلات و تجهیزات موردنیاز در داخل تهیه گردید. در این طرح تاسیسات زیربنایی برای دو خط تولید اجرا گردید و سطح زیربنای ساختمان‌های آن 18،000 مترمربع می‌باشد و آب مورد نیاز از دو حلقه چاه عمیق واقع در 3 و 5 کیلومتری کارخانه تامین می‌گردد.

در این طرح زمین کارخانه کاملا در مجاورت معدن و تالاب کویری میقان انتخاب گردید که هزینه حمل را بسیار تقلیل می‌دهد و به علت وضعیت خاص زمین ناشی از بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، کلیه ساختمان‌های سنگین با شمع کوبی در زیر فونداسیون‌ها اجرا گردیده است.

واحد شماره3: کارخانه نمک تصفیه تبلور مجدد

شرکت املاح ایران در سال 1382 با توجه به وجود ذخایر عظیم نمک در استان سمنان عملیات اجرایی احداث یک کارخانه تولید نمک تبلور مجدد به ظرفیت 35،000 تن در کنار کارخانه سولفات سدیم گرمسار آغاز گردید.

این واحد با سرمایه‌گذاری بیش از 56 میلیارد ریال و با تلاش و همکاری مجموعه کارکنان شرکت و بویژه کادر فنی کارخانه گرمسار در مدتی کمتر از 18 ماه تکمیل و در مهر ماه سال 1383 به بهره برداری رسید.

طراحی و تامین ماشین آلات و تجهیزات و سیستم کنترل این کارخانه توسط شرکت اسپانیایی USF_HPD Products و براساس تکنولوژی روز اتحادیه اروپا انجام گردیده است و کلیه تجهیزات واحد تبخیر از آلیاژهای مخصوص مونل، تیتانیم و اورانوس ساخته شده است که در برابر محلول نمک داغ کاملا مقاوم است.

در روش تولیدی این شرکت، گچ که عمده‌ترین ناخالصی موجود در نمک است به روش فیزیکی و بدون استفاده از مواد شیمیایی جدا می‌گردد و بر همین اساس نمک تولیدی در این روش بسیار خالص است و در حفاری‌های چاه‌های نفت بسیار مناسب است.

نمک تصفیه تبلور مجدد این شرکت با تولید 46،000 تن در سال و با نام‌های تجاری تابان و شما در انواع ذیل به بازار عرضه می‌گردد:

  • نمک تصفیه با افزودنی آنتی کیک برای صنایع غذایی در کیسه‌های دولایه در اوزان 5 تا 25 کیلوگرم
  • نمک تصفیه با فزودنی آنتی کیک و ید جهت مصارف خانتوار در بسته‌بندی‎‌های متنوع از 550 گرم تا 2.5 کیلویی
  • نمک تصفیه دارویی برای همودبالیز و سرم سازی
  • نمک حفاری چاه نفت

این شرکت برای انواع نمک‌های تولیدی خود دارای پروانه استاندارد از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد. آزمایشگاه نمک تصفیه این شرکت دارای مجوز آکرودیته از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و مجوز آزمایشگاه همکار از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه کنترل کیفی نمک می‌باشد. این شرکت دارای گواهی‌نامه ایمنی و بهداشت جهانی HACAP و مدیریت ایمنی موادغذایی ISO22000 از مؤسسه ICS انگلستان است.

واحد شماره 4: توسعه کارخانه سولفات سدیم اراک

با توجه به روند افزایش چشمگیر مصرف پودر سولفات سدیم در داخل کشور که عمدتا در پودرهای شوینده داخلی و صادراتی و همچنین کارخانجات جدیدالاحداث شیشه سازی به روش فلوت مصرف می‌گردد و به منظور جلوگیری از ورود بی رویه آن از خارج، این شرکت در نیمه دوم سال 1383 اقدام به اجرای طرح توسعه کارخانه سولفات سدیم اراک به ظرفیت تولید اسمی 30،000 تن در سال نمود.

 این طرح که تاسیسات زیربنایی و همچنین واحد سلول‌سازی آن در فاز قبلی تماما اجرا شده بود با سرمایه‌گذاری بیش از 75 میلیارد ریال در مدت 14 ماه به پایان رسید و در آذرماه 1384 تولید آزمایشی آن آغاز گردید و در مدت دو ماه به ظرفیت اسمی رسید.

با راه اندازی این طرح توسعه و با اجرای تمهیداتی برای افزایش ظرفیت تولید در هر دو خط، در حال حاضر مجموع تولید سولفات سدیم مجتمع اراک بیش از دو برابر ظرفیت اسمی آن و حدود 126،000 تن در سال می‌باشد که علاوه بر تامین مصارف داخلی بخشی از آن نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌گردد.

شرکت معدنی املاح ایران با داشتن سه واحد تولید سولفات سدیم در گرمسار و اراک و ظرفیت اسمی 185،000 تن در سال بزرگترین تولید‌کننده سولفات سدیم در ایران است.

این شرکت تنها دارنده نشان استاندارد سولفات سدیم صنعتی در ایران می‌باشد و تولیدات این شرکت ئر صنایع تولید پودرهای شوینده و شیشه‌سازی و بویژه تولید شیشه به روش فلوت که نیاز به سولفات سدیم خالص با دانه بندی درشت دارد وسیعا استفاده می‌گردد.

 واحد شماره 5: طرح توسعه تولید نمک خوراکی به روش هیدرومیل

تولید نمک شستشو به روش هیدرومیل یکی از روش‌هایی است که در حال حاضر از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان استاندارد برای تولید نمک خوراکی مجاز شناخته می‌شود و برای ان پروانه بهره‌برداری صادر می‌کند.

شرکت معدنی املاح ایران در نیمه دوم سال 1393 اقدام به دریافت جواز تاسیس برای اجرای طرح تولید نمک خوراکی به روش هیدرومیل به ظرفیت 40،000 تن در سال در مجتمع گرمسار نمود.

در این روش با دستگاه هیدرومیل ناخالصی‌های درونی و داخلی بین کریستال‌های نمک را نیز جدا و خارج می‌سازد.

در کشورهای پیشرفته‌ای که فاقد ذخایر نمک معدنی (سنگ نمک) می‌باشند و نمک را عمدتا به روش تبخیری تولید می‌نمایند با استفاده از روش هیدرومیل پالایش نهایی را نیز در مورد نمک تولیدی انجام می‌دهند ولی صاحبان این تکنولوژی معتقد هستند که این روش برای ارتقای کیفیت سنگ نمک نیز می‌تواند بکار رود.

در این روش علواه بر خلوض نمک، دانه بندی نمک نیز قابل تنظیم و قابل کنترل می‌باشد لذا برخی از صنایع مانند تولید پنیر UF و یا حفاری چاه‌های نفت که در آن‌ها دانه بندی نمک مصرفی فاکتئر مهمی است می‌توانند مصرف کننده تولیدات روش هیدرومیل باشند.

از دیگر مزایای این روش مصرف کمتر انرژی‌های الکتریکی و بویژه حرارتی(گاز) در مقایسه با روشتصفیه تبلور مجدد می‌باشد.

از آنجایی که تولید نمک به روش هیدرومیل در حرارتی معمول انجام می‌گردد( به جز خشک کردن در حرارات بالا کار می‌گند) لذا توقف و راه‌اندازی واحد به سهولت انجام می‌گردد و استهلاک ماشین آلات و تجهیزات آن بسیار کم خواهد بود. آب مصرفی در این روش بسار کم است و در مجوع قیمت تمام شده محصول نمک خوراکی در این روش کمتر از روش تصفیه تنبلور مجدد می‌باشد.

هزینه سرمایه‌گذاری این طرح 60 میلیارد ریال و مدت اجرای آن 18 ماهه پیش‌بینی شده است و راه‌اندازی آن در ماه‌های پایانی سال 1394 صورت پذیرفت.

طرح‌های توسعه شرکت را می‌توان به صورت زیر شرح نمود:

*هر سال شامل 3 ستون می‌باشد، ستون دوم در رابطه با میزان درآمد و هزینه‌ها به ازای فروش همان سال است و ستون سوم در رابطه با درصد تغییرات نسبت به دوره مشابه سال قبل می‌باشد.

* افزایش سرمایه از مبلغ 840,000,000,000 ریال به مبلغ 2,700,000,000,000 ریال از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور به منظور جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در اجرای پروژه تولید سولفات پتاسیم و کلرید کلسیم ، پروژه نمک تصفیه و تامین ماشین الات سنگین بهره برداری از معادن که در تاریخ 1400/05/20 به تصویب هیئت مدیره رسید.

نتیجه‌گیری:

P/E پیشرو شرکت معدنی املاح ایران در سال 1400 و 1401 برابر با 12.7 و 8.3  برآورد می‌گردد که با P/E 12 ماه اخیر  برابر با 11.16 برابر می‌باشد. قیمت سهم چنانچه در محدوده 100000 ریال قرار گیرد، می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید و سرمایه‌گذاری باشد. از لحاظ تکنیکالی نیزباید گفت که سهم روی حمایت مناسبی قرار دارد، با توجه به خروج سهم از ابر در هفته گذشته و سبز بودن ابر آینده، احتمال صعود برای سهم محتمل می‌باشد اما با توجه به سابقه سهم پیشنهاد می‌گردد تا جدا شدن سهم از منطقه حمایت و قرار گرفتن خط کیجنسن زیر خط قیمتی صبر کرد.

دسته بندی گزارش
تحلیل بنیادی
نظر خود را بنویسید