به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۳ مهر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

felez

کاهش تولید مس و آلومینیوم چین در ماه سپتامبر

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در سپتامبر امسال چین مجموعا 802900 تن کاتد مس تولید کرد که در مقایسه با ماه قبل 2 درصد کاهش نشان می دهد. البته مقدار تولید سپتامبر امسال 0.4 درصد بیش از سال گذشته بود.

سهمیه بندی مصرف برق تاثیر زیادی بر سطح تولید کارخانجات ذوب مس در جیانگسو داشت. پس از تعطیلات روز ملی چین، دولت محلی این منطقه بطور غیرمنتظره ای دستور به سهمیه بندی مصرف برق صادر کرد. در نتیجه پیش بینی می شود 10 هزار تن از تولید مس کاسته شود زیرا نرخ بهره برداری به زیر 30 درصد رسیده و برخی از کارخانجات ذوب ترجیح می دهند برنامه تعمیر و نگهداری را اجرا کنند. بیشتر کارخانجات ذوب مس در جنوب چین و همچنین گوانگ دونگ کم و بیش از سهمیه بندی برق تاثیر پذیرفته اند.

تولید یکی از شرکت های ذوب در مرکز چین حدود 25 درصد کاهش داشته که علت آن ورود تیم بازرسی زیست محیطی در ماه سپتامبر بود. نرخ هزینه فراوری TC کنسانتره مس از مرز 65 دلار در تن بالاتر رفته است. با وجود اختلال سیستم حمل و نقل به دلیل محدودیت های کرونایی، عرضه مواد اولیه در شینجیانگ چندان تاثیر نپذیرفته است. قیمت اسید سولفوریک در سطح بالایی قرار دارد و بیشتر کارخانجات ذوب که هشدار سهمیه بندی دریافت نکرده اند ترجیح می دهند با ظرفیت بالا به تولید بپردازند.

داده های منتشر شده توسط شانگهای متالز مارکت نشان می دهد که چین در ماه سپتامبر امسال 6.2 میلیون تن آلومینا تولید کرد و میانگین تولید روزانه آلومینا درجه متالرژی 199500 تن بود که 0.46 درصد بیش از ماه گذشته است. اما تولید آلومینیوم چین در ماه سپتامبر با 0.1 درصد افت سالانه به 3.11 میلیون تن رسید. این اولین بار در 21 ماه گذشته است که سطح تولید آلومینیوم چین کاهش نشان می دهد. از ژانویه تا سپتامبر امسال چین مجموعا 29.08 میلیون تن آلومینیوم تولید کرد که 6.01 درصد بیش از دوره مشابه سال گذشته می باشد.

افزایش قیمت عرضه میلگرد در جنوب اروپا

با توجه به افزایش بهای تمام شده، تولیدکنندگان میلگرد در جنوب اروپا قیمت عرضه محصولات خود را بالا بردند. البته فعلا خریداران در مقابل افزایش قیمت مقاومت می‌کنند اما به اعتقاد فعالان بازار، به دلیل رشد بهای تمام شده قراضه و هزینه انرژی، در نهایت خریداران قیمت‌های بالاتر را خواهند پذیرفت.

یکی از منابع کارخانه‌ای در ایتالیا به فست مارکتس گفت: “بهای تمام شده تولید به اندازه 120- 170 یورو (139- 196 دلار) در تن افزایش داشته و احتمالا در آینده رشد بیشتری خواهد داشت. این رشد قیمت به خاطر سفته‌بازی نیست.”

روز چهارشنبه 13 اکتبر ( 21 مهر) ارزیابی فست مارکتس برای قیمت میلگرد فولادی تحویل در جنوب اروپا 730-750 یورو (843-866 دلار) در تن بود که 10-20 یورو در تن نسبت به هفته قبل رشد داشته است.

طبق شنیده‌های فست مارکتس، تولیدکنندگان اسپانیا و ایتالیا سطح تولید خود را پایین آورده اند تا مقدار مصرف انرژی خود را کاهش دهند. یکی از منابع کارخانه‌ای در اسپانیا می‌گوید: “ما در ساعات اوج مصرف تولید را متوقف می‌کنیم و از مدت زمان شیفت های کاری را کم کرده‌ایم. ” یکی از منابع کارخانه‌ای در ایتالیا می‌گوید: “ما سطح تولید را کاهش داده‌ایم. مثلا ساعات کاری در طول روز را کم کرده‌ایم و سعی داریم بطور متوازن تولید داشته باشیم.”

یکی از معامله‌گران می‌‌گوید: “هنوز بعضی از محموله‌ها در قیمت‌های پایین فروخته می شود اما به نظرم در چند روز آینده فروش ارزان تمام می‌شود.” حجم معاملات میلگرد در ایتالیا طی یک هفته گذشته افزایش داشت. بخش ساختمان به خصوص ساخت و ساز دولتی در ایتالیا رونق خوبی دارد. اما اخیرا حجم صادرات کاهش داشته و میان قیمت عرضه و تقاضای مشتریان فاصله زیادی وجود دارد. یکی از معامله‌گران به فست مارکتس گفت: “کارخانجات ایتالیا عرضه خود را متوقف کرده‌اند. هفته گذشته تقاضای مشتریان بالکان و شمال آفریقا کمتر از 600 یورو در تن بود که برای کارخانجات قابل قبول نیست.”

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید