به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۳ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۴ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار در هفته اخیر بدتر از چیزی بود که فکرش را می‌کردیم. کاهش بیش از ۶ درصد در شاخص کل و بیش از ۸ درصد در شاخص هم وزن، خروج بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی، ارزش معاملات خرد پایین در سهام و در حدود میانگین ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در روز، همه و همه از حال ناخوش بازار سهام طی هفته اخیر خبر می دهد. قیمت های رویایی کامودیتی ها در بازارهای جهانی نیز نتوانست جلوی روند منفی حتی در شرکت‌هایی که تولیدکننده این مواد هستند را بگیرد.
برخی دلیل روزهای سرخ هفته اخیر را به تغییر و تحولات مدیریتی در سازمان بورس و شورای عالی بورس نسبت می‌دهند، بعضی دیگر به بودجه انقباضی سال آینده و پیشخور شدن تاثیرات منفی بودجه در قیمت سهام اشاره می‌کنند. فروش اوراق و توافق با غرب نیز به بخش جدایی ناپذیر بازارسهام تبدیل شده و مثل بختک بر پیکر او چنبره زده است.


معاملات چند هفته اخیر نشان داده است که فروشنده ها برنده بازی بودند، ولی هرچه ابهامات کمتر شود شرایط نیز به تعادل و پایداری و رشد سهام ارزنده بازار نزدیک تر می شود. روی کار آمدن مدیریت جدید در سازمان بورس بخشی از ابهامات را زدود و احتمالاً اوج فروش اوراق در چند هفته آینده، در هفته پیش رو اتفاق خواهد افتاد و سپس کمی از فشار فروش اوراق کم میشود.


در مورد بودجه نیز باید فعلا منتظر ماند. خبر خوش بودجه که کمتر مورد توجه قرار گرفت، دستور رییس دولت در مورد پیگیری جدی در حذف قیمت‌گذاری دستوری است. این موضوع در صورت عملی شدن می‌تواند تأثیر جدی در سودآوری شرکت‌ها به ویژه شرکت های بزرگ داشته باشد. افزایش قیمت دلار نیمایی به‌طور آهسته و آرام نیز مزید بر علت خواهد شد که شرکت‌ها در وضعیت مناسب تری قرار بگیرند.
در بازاری که روند نزولی است، فروشنده ها به دنبال بهانه هستند تا بفروشند. اینکه گزارش فصل بهار شاوان و شبریز و شبندر خوب است زیاد مهم نیست، مهم این است که گزارش پرابهام و پرحاشیه شپنا جالب نیست و همین گزارش جو منفی بازار را تشدید می کند. اینکه دلار نیمایی عزم بالا رفتن دارد و روی سود شرکت‌ها تأثیر مثبت و جدی خواهد گذاشت مهم نیست، مهم احتمال بسیار ضعیف دلار زیر ۲۵ هزار تومان در صورت توافق است. توافقی که هزار مزیت برای بازار سهام دارد ولی متاسفانه در حال حاضر هیچ کدام از این مزیت‌ها محلی از اعراب ندارند.


از منظر تکنیکالی فعلاً باید چند هفته منتظر بمانیم تا شاخص کمی پایین بیاید و درجا بزند و سپس انتظار رشد خوبی را داریم. از منظر بنیادی نیز گزارش‌های ۶ ماهه بسیاری از شرکت‌ها عالی خواهد بود و گزارش مهرماه با توجه به قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ محصولات برخی شرکت‌ها با فروش داخلی، مناسب و خوب ارزیابی می شود.

بنابراین نگرانی از بابت افت زیاد قیمت سهام بی مورد است و برندگان چند ماه دیگر کسانی هستند که سهام ارزنده فعلی را شناسایی کنند و در قیمت‌های مناسب اقدام به خرید و نگهداری کنند. به نظر می رسد بسیاری از سهام گروه فلزی و پتروشیمی با توجه به روند فروش و قیمت محصولاتشان و سودآوری امسال، در کف قیمتی خود قرار دارند و برای خرید و نگهداری مناسب هستند. گروه پالایشی نیز در وضعیت مناسبی از منظر بنیادی قرار دارد. هرچند گزارش ناامیدکننده شپنا، جو این گروه را به هم ریخته است، ولی به نظر می رسد به طور مثال خرید شبندر ۶۲۰ تومانی ریسک خاصی ندارد. هفته پیش رو، هفته آخر ماه است و فروش اوراق دولتی در این هفته، پاشنه آشیل بازار خواهد بود. ممکن است شاخص به حوالی یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد برسد، اما همانطور که گفته شد می توان منفی های فعلی را فرصتی برای خرید و سرمایه گذاری در نظر گرفت و صبر کرد تا روزهای خوش بازار آغاز شود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید