به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۱۷ فروردین ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار فلزات

کاهش بهای مس با تقویت شاخص دلار

صبح دوشنبه 4 آوریل قیمت مس در بورس لندن کاهش داشت در حالی که به دنبال انتشار آمار قوی از بازار کار ایالات متحده انتظار می رود فدرال رزرو با جرات بیشتری سیاست افزایش نرخ بهره را دنبال کند که باعث تقویت شاخص دلار می شود. نگرانی از کاهش تقاضای چین عامل دیگری است که فشار نزولی در بازار مس را توجیه می کند.

قرارداد آتی مس سه ماهه در بورس فلزات لندن تا ساعت 05:54 به وقت گرینویچ با 0.6 درصد نزول به 10293 دلار در تن رسید. به دلیل تعطیلی رسمی در بازار چین، حجم معاملات پایین بود. سرمایه گذاران به دقت وضعیت شیوع کرونا در چین را دنبال می کنند زیرا محدودیت های کرونا می تواند تاثیر منفی بر اقتصاد چین و تقاضای این کشور داشته باشد.

تحلیل گر و استراتژیست بازار کالا در بانک ANZ استرالیا می گوید: “محدودیت های کرونا در چین باعث شده که گردش فلزات اساسی در بازار داخلی چین با سرعت کمتری انجام شود و در نتیجه برخی از شرکت های تولیدی سطح تولید خود را کاهش داده اند.”

در این شرایط و با تداوم درگیری روسیه و اوکراین فلزات روی و آلومینیوم از حمایت خوبی برخوردار هستند. تحریم های غرب علیه روسیه می تواند از مقدار عرضه این فلزات توسط روسیه بکاهد.

در شروع هفته جدید شاخص دلار قوی ظاهر شده و به دلیل پیش بینی افزایش سریع تر نرخ بهره، افزایش بازده اوراق خزانه را شاهد هستیم. در عین حال بحث تحریم و ممنوعیت واردات گاز طبیعی از روسیه باعث شده که یورو در پایین ترین سطوح خود در سال 2022 قرار گیرد. اوکراین مدعی شده که روسیه در شهرهای اطراف کیف مرتکب جنایت جنگی شده و به همین دلیل از غرب خواسته که تحریم های سخت تری علیه این کشور وضع نمایند.

جنگ روسیه و اوکراین و جهش بهای کالاهای صادراتی استرالیا

در اروپا تاثیر عمده جنگ روسیه و اوکراین در افزایش قیمت نفت خام و گاز طبیعی احساس می شود اما نگاهی به سایر نقاط جهان از جمله استرالیا نشان می دهد که عایدات شرکت های این کشور از فروش سایر منابع طبیعی نیز با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

دولت استرالیا در تازه ترین گزارش فصلی منابع و انرژی که روز دوشنبه همین هفته منتشر شد پیش بینی کرده که عایدات این کشور از محل صادرات کالاها طی سال مالی منتهی به 30 ژوئن 2022 به رکورد 424.9 میلیارد دلار استرالیا ( 318 دلار آمریکا) خواهد رسید. این رقم بیش از 30 درصد بیش از عایدات سال 2020-2021 می باشد و از گزارش فصلی دسامبر حدود 50 میلیارد دلار استرالیا رشد نشان می دهد. به گفته دفتر اقتصاددان ارشد وزارت صنعت، علوم، انرژی و منابع استرالیا، علت اصلی افزایش درآمد حاصل از فروش کالاها به جهش قیمت محصولاتی مانند زغالسنگ و گاز مایع مربوط می شود که پس از حمله روسیه به اوکراین اتفاق افتاد.

این احتمال وجود دارد که برآورد دولت استرالیا نسبتا محافظه کارانه باشد و در عمل مقدار واقعی درآمدها حتی از این رقم هم بیشتر شود. سنگ آهن محصول اصلی صادراتی استرالیا است. طبق پیش بینی دولت استرالیا انتظار می رود درآمد صادراتی حاصل از این ماده اولیه در مقایسه با سال قبل کاهش پیدا کند. رقم صادرات سنگ آهن استرالیا معادل 135 میلیارد دلار استرالیا پیش بینی شده که در مقایسه با 158 میلیارد دلار صادرات سال قبل کاهش نشان می دهد. با توجه به اینکه حجم صادرات سنگ آهن استرالیا افزایش داشته، کاهش قیمت به عنوان دلیل کاهش درآمدهای حاصل از صادرات این محصول مطرح می شود.

اما برخی محصولات دیگر از جمله زغالسنگ و گاز مایع (LNG) به دنبال حمله روسیه به اوکراین افزایش قیمت قابل توجهی داشتند و انتظار می رود درآمد استرالیا از محل صادرات این محصولات افزایش پیدا کند.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید