به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲ آذر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

توقف روند نزولی بهای میلگرد در چین

افزایش تقاضای مشتریان به منظور تجدید موجودی باعث شد که در روزهای پایانی هفته گذشته روند نزولی قیمت میلگرد در بازار داخلی چین متوقف شود.

روز پنجشنبه 18 نوامبر فست مارکتس قیمت میلگرد فولادی در بازار داخلی شرق چین ( شانگهای) را بدون تغییر در دامنه 4660-4690 یوان (731-735 دلار) در تن اعلام کرد. در این روز چند شرکت بازرگانی مقدار خرید خود را افزایش دادند. هدف از این اقدام تجدید موجودی و افزایش مقدار موجودی ها اعلام شده است. پس از چند هفته فروش مقدار موجودی نگهداری شده توسط اکثر بازرگانان در سطوح پایینی قرار دارد.

برای مثال روز جمعه هانگژو که یک بازار بزرگ در شرق چین است تنها 340 هزار تن موجودی میلگرد داشت. این تقریبا یک سوم اوج موجودی ها در سال جاری می باشد. البته برخی از معامله گران هنوز هم برای خرید عجله ندارند.

به گزارش فست مارکتس بیشتر معامله گران فعلا منتظر هستند که روند آتی بازار مشخص تر شود زیرا با توجه به تقاضای ضعیف مشتریان نهایی در فصل زمستان احتمال کاهش بیشتر قیمت ها وجود دارد.

یکی از تحلیل‌گران می گوید: “دفتر ملی آمار اعلام کرد که مقدار تولید میلگرد چین در اکتبر امسال 18.92 میلیون تن بود که 20.6 درصد کمتر از دوره مشابه سال قبل است. با توجه به کاهش همزمان عرضه و تقاضا، قیمت میلگرد احتمالا نوسانی باشد و بالا و پایین برود.”

ساعت 3 بعد از ظهر پنجشنبه قیمت بیلت در تانگشان 4180 یوان در تن شامل مالیات بر ارزش افزوده بود که تفاوتی با روز قبل ندارد.

روز پنجشنبه قرارداد آتی میلگرد ژانویه در بورس آتی شانگهای با 47 یوان افت روزانه به قیمت 4169 یوان در تن بسته شد.

تقویت شاخص دلار و کاهش بهای مس در بورس فلزات لندن

روز دوشنبه 22 نوامبر ( 1 آذر) قیمت مس در لندن نزولی بود در حالی که تقویت شاخص دلار و تقاضای ضعیف تر از انتظار در چین به عنوان دلایل این روند ذکر شده است.

ساعت 7:40 صبح دوشنبه به وقت گرینویچ قرارداد آتی مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.2 درصد نزول به 9624 دلار در تن رسید در حالی که قرارداد آتی مس ژانویه در بورس آتی شانگهای با 0.9 درصد صعود به 70180 یوان (10997.76 دلار) در تن رسید. روز جمعه قیمت مس در بورس لندن صعودی بود.

شاخص دلار با 0.07 درصد صعود به 96.10 واحد رسیده است. شاخص دلار ارزش دلار آمریکا را در مقابل سبدی از ارزهای خارجی نشان می دهد. از آنجایی که فلزات اساسی در لندن بر مبنای دلار قیمت گذاری می شود، تقویت شاخص دلار عموما تاثیر منفی بر قیمت ها دارد و خرید آنها را برای دارندگان سایر ارزها دشوارتر می سازد.

هفته گذشته پرمیوم مس نقدی در بازار چین به بالاترین سطوح تاریخی رسید در حالی که مشکلات اداری مربوط به مالیات ارزش افزوده برای محصولات وارداتی باعث شده که کمبود عرضه تشدید شود.

انتظار می رود سال آینده صنایع خودرو و ماشین سازی از تقاضای مس در بازار چین حمایت کند. در مقابل پیش بینی می شود که تقاضای صنعت ساختمان نسبتا ضعیف باشد.

افزایش سطح موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن عامل دیگری است که قیمت آن را تحت فشار نگه داشته است. مقدار این موجودی ها به 62575 تن رسیده که بالاترین سطح از 11 اکتبر محسوب می شود.

یکی از تحلیل گران می گوید: “سرمایه گذاران به دقت نتایج انتخابات شیلی را زیر نظر دارند. سال گذشته صادرات مس نیمی از کل صادرات شیلی و 11 درصد از تولید ناخالص این کشور را شامل می شد.”

منبع:metalbulletin

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید