به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

felez

کاهش ورودی سنگ آهن به بنادر چین

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، طبق داده‌های منتشر شده توسط شانگهای متالز مارکت از 25 تا 31 اکتبر مجموعا 80 کشتی وارد بنادر اصلی چین شد. مقدار محموله‌های وارده به این بنادر 11.89 میلیون تن برآورد می‌شود که 2.16 میلیون تن کمتر از هفته قبل و 2.9 میلیون تن کمتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد.

محموله‌های خروجی از بنادر استرالیا در این دوره زمانی با 1.93 میلیون تن افزایش هفتگی به 19.58 میلیون تن رسید که در مقایسه با سال گذشته 2.83 میلیون تن رشد نشان می‌دهد. محموله‌های خروجی از بنادر برزیل با 0.71 میلیون تن کاهش به 3.46 میلیون تن رسید. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 5.04 میلیون تن کاهش داشت. با وجود اینکه مجموع سنگ آهن ورودی به بنادر چین در یک هفته گذشته کاهش داشت اما محموله‌های برزیل و استرالیا روندی صعودی دارد. در چین بسیاری از کارخانجات فولاد عملیات تولید در کوره‌های بلند خود را متوقف کرده‌اند که علت آن هشدارهای زیست محیطی و افزایش آلودگی هوا در استان‌های هبئی، هنان و شانشی در کنار اوضاع نامناسب جوی در چین می‌باشد. در نتیجه بعید است فعلا مقدار تولید فولاد در چین افزایش پیدا کند. لازم به ذکر است که مجموع موجودی سنگ آهن وارداتی در بنادر این کشور از مرز 140 میلیون تن عبور کرده که از نظر بنیادی کمک زیادی به حمایت از قیمت سنگ آهن نمی‌کند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که در شرایط فعلی قیمت سنگ آهن تحت فشار باقی بماند.

احتمال کاهش بیشتر بهای مس در بازار جهانی

این هفته نشست نوامبر فدرال رزرو برگزار می‌شود. فعالان بازار عموما بر این باور هستند که کاهش خرید اوراق خزانه در این جلسه اعلام خواهد شد. همچنین شاخص PMI بخش تولید در کشورهای مختلف و آمار اشتغال غیرکشاورزی در آمریکا مورد توجه سرمایه‌گذاران است. آمار اشتغال آمریکا برای دو ماه متوالی کمتر از انتظارات بود و این امر نگرانی‌هایی را در میان فعالان بازار ایجاد کرده است.

از نقطه نظر بنیادی، عرضه مس در بازار داخلی و همچنین در خارج از چین با کسری مواجه می‌باشد. اما به اعتقاد شانگهای متالز مارکت، سطح پایین موجودی مس در انبارهای جهان مساله‌ای موقتی است. اختلال در حمل و نقل دریایی تا حد زیادی از شیوع کرونا اثر پذیرفته و حجم بالایی از کالاهای صنعتی و مصرفی در بنادر سرگردان هستند. این امر باعث شده که مقدار زیادی موجودی ثبت نشده خارج از انبارها وجود داشته باشد.

اما با افزایش آمار افراد واکسینه شده در جهان و کاهش مشکلات حمل و نقل دریایی در نیمه اول سال آینده، تدریجا این موجودی اعلام نشده روی کشتی ها به انبارها وارد می شود. از سوی دیگر، در کوتاه مدت اثر سهمیه‌بندی مصرف سوخت در صنایع پایین دستی بیشتر خواهد بود. عملیات شرکت‌های ذوب که از سهمیه‌بندی برق آسیب دیده بودند به تدریج در حال بهبود است. در این شرایط شرکت‌های ذوب به سرعت سعی دارند به اهداف تولید سه ماه چهارم خود برسند و به همین دلیل با حداکثر توان به تولید می‌پردازند. در مقابل، افزایش بهای مس و کاهش حاشیه سود در کنار تقاضای ضعیف باعث شده که نرخ بهره‌برداری در صنایع پایین دستی کاهش پیدا کند.

از نظر تحلیل تکنیکال، حمایت میانگین متحرک 60 روزه مس همچنان به وقت خود باقی است. انتظار می‌رود این هفته قیمت مس در شانگهای بین 69000 و 71800 یوان در تن نوسان داشته باشد. شانگهای متالز مارکت دامنه تغییرات قیمت مس در بورس فلزات لندن را بین 9450 و 9750 دلار در تن پیش‌بینی می‌کند.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
نظر خود را بنویسید