به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۲ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز شاید در ادامه واکنش به جلسه دیروز و یا انگیره‌های تکنیکالی و بنیادی بسیاری از شرکتها، با رشد حدود 15 هزار واحدی مواجه شد و در محدوده 1 میلیون و 376 هزار واحدی قرار گرفت. نکته منفی بازار مثبت یکی دو روز اخیر، ارزش پایین معاملات خرد است که امروز هم نسبت به روز گذشته حدود 4 درصد افت تجربه کرد و شاهد ثبت 3600 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بودیم. از دیگر نکته منفی بازار این روزها خروج 229 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار است. از ابتدای هفته تا پایان معاملات امروز حدود 2800 میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار را شاهد بودیم. در خبرها شنیده شد که حدود 12 میلیون ایرانی در بازار رمز ارزها فعالیت دارند. به قطع نمی‌توان گفت که این حجم از پول و یا چه درصدی از آن وارد بازار رمز ارز شده است اما به هر حال با توجه به برخی از مزیتهایی که بازار رمز ارز نسبت به بازار سرمایه دارد روز به روز شاهد جذب بیشتر سرمایه گذار و نقدینگی در این بازار هستیم. در بازار امروز، همانند روز گذشته، نمادهای خودرو و خساپا با سرانه حقیقی بهتر به صف خرید رسیدند که این مورد اگر تداوم داشته باشد میتواند به نفع باقی نمادهای بازار باشد. انتظار نمیرود گروه خودرویی با توجه به وضعیت نامناسب از لحاظ سود‌سازی و بنیادی به لیدر بعدی بازار تبدیل شود. هر چند که اظهارات اعضای دولت جدید به نوعی افق‌های روشنی را برای تحول مثبت در این صنعت نمایان کرده است اما باید دید که این اظهارات چقدر به واقعیت نزدیک است و تا چه حدی میتواند به این گروه کمک کند.
از دیگر گروه مثبت بازار امروز، گروه پالایشی بود. نمادهای این گروه طی چند روز معاملاتی کاملاً به محدوده حمایتی خود واکنش نشان داده است. نماد شبندر با نسبت P/E فوروارد تاریخی 4.7 و P/E فوروارد زیر 5 از نمادهای مورد توجه این گروه است.
بهتر است به گزارش‌های مهر‌ماه هم بپردازیم. در گروه قندی ها بیشترین رشد ماهانه نسبت به گزارش شهریور مربوط به دو نماد قثابت با 2450 درصد رشد و قنیشا با 1664 درصد رشد می‌باشد. در گروه محصولات شیمیایی نماد شفارا نسبت به گزارش ماه قبل خود 184 درصد رشد را تجربه کرده است البته این میزان رشد، خود را در روند قیمتی این نماد نشان داده است و حتی در روزهای کم‌رمقی و منفی بازار شاهد رشد قیمت این نماد بودیم و باید دید پس از بازگشایی آن، این روند را ادامه می دهد یا خیر. در گروه معدنی ها بهترین گزارش مربوط به گهر زمین بوده است و کگهر توانسته با رشد 130 درصدی نسبت به گزاش ماه قل خود، نسبت به سایر شرکتهای هم گروه خود وضعیت بهتری را به ثبت برساند. در بررسی روند صورتهای مالی کگهر افزایش عجیب بهره مالکانه این شرکت نظر ما را به خود جلب کرده است. این در حالیست که شرکتهای چادرملو و گلگهر بهره مالکانه ی کمتری را نسبت به کگهر به دولت میپردازند. با بررسی‌هایی که انجام گرفت، این به نوع قراردادی که کگهر با دولت در رابطه با بهره مالکانه بسته است برمی‌گردد و قرار نیست که تغییری در آن ایجاد شود و یا مشابه با دیگر شرکتهای گروه شود. در گروه دارویی، بهترین گزارش مهرماه به داوه با 86 درصد رشد اختصاص دارد. هر چند که ماه گذشته بهترین گزارش شهریور به کاسپین اختصاص داشت اما در گزارش این ماه کاسپین خبری از تداوم آن نبود. به نظر میرسد که یا مانعی برای افزایش نرخ محصولات آن ایجاد شده یا قرار است که این افزایش نرخ به تدریج در فروش شرکت خود را نشان دهد.
در کل وضعیت بازار این روزها، نتیجه بی اعتمادی سهامداران و ناامیدی آنها به آینده بازار است که این ناشی از تصمیمات یک شبه، بی پشتوانه و خودخواهانه برخی از مسئولان در گذشته است. در نتیجه نباید از حقیقی‌هایی که با وجود رشد حدود 25 درصدی شاخص کل از ابتدای امسال، از زیان سال گذشته خارج نشده اند، انتظار ورود نقدینگی باشیم. امیدواریم شاهد کاهش تصمیماتی که منتهی به کاهش حاشیه سود شرکتها و فشار به آنها و در نتیجه باعث ضرر و زیان به سهامداران می‌شود نباشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید