به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

تلاش ناموفق طلا برای عبور از 1830 دلار

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، روز گذشته طلا در بازار جهانی تا قله 1831.72 دلار در اونس پیش رفت اما نهایتا در محدوده 1811 دلار در اونس بسته شد. صبح پنجشنبه طلا با فاصله کمی حول 1811 دلار در اونس نوسان دارد.

ساعت 8:50 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.04 درصد یا 78 سنت نزول به قیمت 1810.94 دلار در اونس معامله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1809.22 و 1813.10 دلار بود.

سرمایه گذاران سعی دارند بین آمار ضعیف اشتغال در آمریکا و صحبت های حاکی از سیاست انقباضی توسط مقامات فدرال رزرو به نوعی توازن دست پیدا کنند. روز جمعه آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا منتشر می شود که می تواند کفه ترازو را به یک سمت و یا سمت دیگر هدایت کند.

در جلسه روز چهارشنبه قیمت طلا بطور مقطعی بیش از 1 درصد افزایش داشت. علت این موضوع انتشار آمار اشتغال بخش خصوصی بود که نشان داد اشتغال بخش خصوصی در ایالات متحده طی ماه ژوئیه بسیار کمتر از انتظارات بود. البته بهبود آمار بخش خدمات تا حدودی نقش خنثی کننده داشت. در نتیجه طلا بیشتر سود خود را واگذار کرد و صحبت های معاون رئیس فدرال رزرو درباره شرایط افزایش نرخ بهره تا پایان 2022 فشار نزولی را بر بازار طلا تشدید نمود. او همچنین این احتمال را مطرح کرد که تا پایان سال جاری برنامه خرید دارایی توسط فدرال رزرو وارد فاز کاهنده شود. افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش داده و از جذابیت آن برای سرمایه گذاران می کاهد.

یکی از تحلیل گران می گوید: “برای عبور طلا از مرز 1835 دلار کاتالیزور احتمالی می تواند آمار اشتغال غیرکشاورزی ضعیف تر از انتظارات باشد. افزایش آمار مبتلایان کرونای دلتا در ایالات متحده و دور جدید تعطیلی اقتصاد و فاصله گذاری اجتماعی عامل دیگری است که با افزایش عدم اطمینان اقتصادی می تواند به بهبود بازار طلا کمک کند.”

نظرسنجی رویترز: افزایش بهای طلا تا پایان سال جاری

نتایج نظرسنجی انجام شده توسط رویترز نشان می دهد که بیشتر شرکت کنندگان قیمت طلا تا پایان سال 2021 را تا حدودی صعودی ارزیابی می کنند. به اعتقاد آنها تا پایان امسال قیمت هر اونس طلا بطور متوسط کمی بالاتر از 1830 دلار خواهد بود اما در سال 2022 و با بهبود اوضاع اقتصادی جهان آنها قیمت طلا را کاهشی پیش بینی می کنند.

ساعت 9 صبح چهارشنبه 4 آگوست ( 13 مرداد) قیمت طلا با 0.08 درصد یا 1.52 دلار صعود در سطح 1812.68 دلار در اونس قرار دارد. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1809.29 و 1814.78 دلار بود.

سرمایه گذاران منتظر هستند که آمار اشتغال در ایالات متحده منتشر شود تا از این طریق ارزیابی بهتری از وضعیت رشد اقتصادی این کشور داشته باشند. در صورت بهبود رشد اقتصادی آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره دلار و همچنین کاهش سیاست های انبساطی وجود خواهد داشت. چنین تحولاتی با تقویت دلار ریسکی در جهت کاهش بهای طلا محسوب می شوند.

تحلیل گر کارگزاری OANDA می گوید: “طلا مانند بازار ارز در وضعیت انتظار است. فعلا نوسانات طلا در مرحله تثبیت ارزیابی می شود اما از نظر ساختاری بازار طلا وضعیت مثبتی دارد و به اعتقاد من احتمالا در آینده رشد بیشتر قیمت طلا را پیش رو خواهیم داشت. همگرایی میانگین های متحرک 100 و 200 روزه نشان می دهد که عبور از سقف دامنه نوسانی محتمل است و به نظرم آمار روز جمعه در آمریکا می تواند کاتالیزور این تغییر باشد.”

رئیس فدرال رزرو سن دیگو روز سه شنبه گفت که بازار کار ایالات متحده برای بهبود از اثرات کرونا به زمان بیشتری نیاز دارد تا اقتصاد بتواند کاملا به مسیر طبیعی خود برگردد. شاخص دلار در مقابل ارزهای دیگر در نزدیکی کف چند هفته ای قرار دارد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید