به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

عبور طلا از 1800 دلار

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح سه‌شنبه قیمت طلا در بازار طلا جهانی به قله 3 هفته‌ای رسید. تضعیف شاخص دلار به عنوان علت اصلی بهبود بازار طلا مطرح می‌شود.

ساعت 9:50 صبح سه‌شنبه طلای نقدی با 0.62 درصد یا 11.12 دلار صعود به 1802.52 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1791.13 و 1802.58 دلار در اونس بود.

استراتژیست Daily FX می‌گوید: “علت اصلی این تغییرات تضعیف دلار است که باعث شده قیمت طلا تقویت شود. پس از پایان جلسه ژوئن فدرال رزرو بازار طلا با فروش گسترده و کاهش قیمت مواجه شد و اکنون انتظارات مبنی بر افزایش زودهنگام نرخ بهره در قیمت‌ها لحاظ شده و خریداران به بازار برمی‌گردند.”

شاخص دلار که ارزش دلار آمریکا را در مقابل سبدی از ارزهای خارجی نشان می‌دهد با 0.1 درصد نزول در سطح 92.12 واحد گزارش می‌شود. تضعیف دلار طلا را برای خریداران سایر کشورها ارزانتر و جذاب تر می‌کند.

روز چهارشنبه این هفته قرار است جزئیات جلسه ژوئن فدرال رزرو منتشر شود. در جلسه ماه گذشته فدرال رزرو بحث افزایش نرخ بهره از سال 2023 مطرح شد که سبب شد قیمت طلا به زیر 1800 دلار در اونس کشیده شود. افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می‌دهد زیرا شمش طلا بهره‌ای نمی پردازد.

تحلیل‌گر Phillip Futures می گوید: “طلا ممکن است فعلا بتواند رشد اخیر خود را حفظ کند اما دوام آوردن آن بالای 1800 دلار به جزئیات جلسه فدرال رزرو که روز چهارشنبه منتشر می‌شود بستگی خواهد داشت.”

در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 0.5 درصد صعود به 26.58 دلار در اونس رسید. پالادیوم با 0.3 درصد صعود در 2821.85 دلار و پلاتین با 1 درصد صعود در 1108.52 دلار در اونس معامله شد.

تقویت شاخص دلار مانعی برای پیشرفت طلا

صبح دوشنبه شاخص دلار در مقابل سبدی از ارزهای خارجی تقویت شد و این موضوع مانع رشد معنادار قیمت طلا است. سرمایه‌گذاران همچنان در اخبار و آمار به دنبال نشانه‌هایی هستند که بر مبنای آن تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره یا کاهش محرک‌های اقتصادی را پیش‌بینی نمایند.

ساعت 9:30 صبح دوشنبه بهای طلای نقدی در بازار جهانی با 50 سنت افزایش به 1787 دلار در اونس رسید. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1767 و 1789 دلار بود. شاخص دلار با 0.11 درصد صعود به 92.32 واحد رسیده است.

طبق آمار جدید، شرکت‌های آمریکایی در ماه ژوئن بیشترین جذب نیروی کار را در 10 ماه گذشته داشتند. همچنین افزایش دستمزدها باعث شده که میلیون‌ها نفر از بیکاران آمریکایی بار دیگر به دنبال کار باشند. تقویت حقوق بیکاری و پرداخت مبالغ نقدی به افراد به منظور کاهش اثرات منفی محدودیت‌های کرونا باعث شده که بسیاری از افراد ترجیح دهند به جای کار کردن از این مزایای بیکاری و پرداخت‌های نقدی استفاده کنند.

در ژوئن امسال فعالیت بخش خدمات در ژاپن برای 17 امین ماه پیاپی کاهش داشت. شیوع کرونا تقاضای بخش خدمات را در داخل و خارج از این کشور ضعیف کرده و مومنتوم مثبت را از سومین اقتصاد بزرگ جهان گرفته است.

صندوق سرمایه گذاری SPDR Gold Trust اعلام کرده که مقدار دارایی این صندوق از 1043.16 تن طلا در رزو پنجشنبه به 1042.58 تن کاهش پیدا کرده است.

طبق آمار منتشر شده توسط کمیسیون معاملات آتی بازار کالا در ایالات متحده خالص موقعیت های خرید طلا در بورس کامکس در هفته منتهی به 29 ژوئن کاهش پیدا کرد.

هفته گذشته در هند طلای نقدی برای اولین بار در دو ماه گذشته با پرمیوم فروخته شد زیرا با کاهش محدودیت‌های کرونایی تقاضای فیزیکی بهتری را برای این فلز گرانبها شاهد هستیم.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید