به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۰

پیش بینی بازار ۱۵ تیر۱۴۰۰


به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در دو روز ابتدای هفته بازار، شاخص کل بازار سهام با عقب‌نشینی از مسیر صعودی که روزهای قبل در پیش گرفته بود، این نگرانی را در سهامداران ایجاد کرد که آیا افت شاخص ادامه‌دار است یا خیر؟

هر چند که نگرانی برخی از اهالی بازار سرمایه با توجه به فضای ابهامی پیش رو در مذاکرات برجام، عدم ثبات در سیاست‌های داخلی، قیمت‌گذاری دستوری، دخالت‌های بی مورد و … را بی دلیل ندانست. اما با بررسی بازار سرمایه در یک سال اخیر، به این نتیجه می‌رسیم که عمده سهام بازار اصلاح قیمتی را تجربه کرده‌اند اما احتمالا با توجه به موارد ذکر شده، شاهد اصلاح زمانی شاخص باشیم. در جریان معاملات امروز، در نیم ساعت ابتدای معاملات با 1 هزار و 250 واحد افزایش نوید روزی مثبت در معاملات را به سهامداران را داد در ادامه، رنگ سبز به دیگر سهام بازار هم سرایت کرد بطوریکه در پایان معاملات امروز، شاخص کل با افزایش 10 هزار و 893 واحدی ، به ارتفاع 1 میلیون و 254 هزار و 612 واحدی رسید و دوباره ارتفاع 1 میلیون و 250 هزار واحدی را پس گرفت.

به نظر در روزهای آینده شاخص کل یک روند متعادل را تجربه خواهد کرد. همچنین با نگاه به بازدهی سرمایه‌گذاران در یکسال گذشته، برخی از سهامداران با توجه به زیان سنگین در ماه‌های اخیر یا دیگر به بازار سرمایه اعتماد نخواهند کرد، حداقل در شرایط ابهامی بازار، و یا با توجه به افت شدید ارزش سبد خود، دیگر حاضر به فروش سهم نخواهند بود. بنابراین با توجه به شرایط بازار، به سرمایه‌گذاران پیشنهاد میشود که بخشی از سبد خود را به سهام بنیادی اختصاص دهند.


در هفته گذشته بازار سهام آمریکا و اروپا عملکرد مثبتی داشتند. اما بازار سهام آسیا ( به جز ژاپن ) با اثر‌پذیری از شیوع گسترده‌ی ویروس کرونای هندی عملکرد منفی داشتند. قیمت نفت در هفته گذشته تحت تاثیر خبرهای رسیده از توافق احتمالی اعضای اوپک پلاس با نوساناتی همراه بود. عربستان و روسیه برای افزایش تولید ماهانه به میزان 400 هزار بشکه به توافق رسیده‌اند. در صورت تفاهم در افزایش تولید نفت، تقاضا همچنان جلوتر از عرضه حرکت خواهد کرد و لذا انتظار رشد قیمت نفت را در ادامه سال خواهیم داشت. همچنین ایران، اکنون خود را آماده ی بازگشت بدون تحریم به بازارهای جهانی می کند. در اینصورت با نگاهی به گذشته می توان به این مورد پی برد که در صورت توافق ایران و کشورهای 1+4 ، ایران، روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت به صورت رسمی وارد بازار‌های جهانی خواهدکرد. طلا در ماه ژوئن بدترین عملکرد ماهانه خود را در 4 سال اخیر داشت. علی رغم عملکرد بد طلا در این ماه، انتشار نرخ بیکاری آمریکا، که پائین تر از سطح انتظارات بود، منجر به تضعیف دلار و تقویت دارایی‌های امن ، همانند طلا شد.

پس از نگاهی به بازارهای جهانی، به بررسی صنعت پالایشگاهی می‌پردازیم. شاخص صنعت پالایشگاهی پس از رشد بی‌سابقه که از واپسین روزهای فروردین 99 شروع شد و تا اواسط مرداد ماه سال گذشته ادامه دار بود، وارد یک کانال نزولی شده است که پس از عبور از سقف این کانال به مقاومت 3 میلیون و 790 هزار واحدی واکنش نشان داده است و در حال رنج زدن است. در این صنعت، پالایش نفت اصفهان، شپنا، از ابتدای خرداد ماه بازدهی خوبی به سهامداران خود داده است در حالیکه در شش روز معاملاتی اخیر، همانند اکثر نمادهای صنعت پالایشی ، شاهد خروج پول حقیقی از این صنعت بودیم. روند خروج پول حقیقی در این گروه در معاملات امروز، با ورود 58 میلیاردی پول حقیقی‌ها تغییر کرد که با توجه به خبرهای مثبت افزایش قیمت نفت، میتوان در چند روز آینده باعث استقبال از این صنعت شود. در معاملات امروز، شپنا با 573 میلیارد ریال ورود پول حقیقی در صدر لیست ورود و خروج پول حقیقی ایستاد. با بررسی نمودار این سهم، پس از تکیمل پول بک و شکسته شدن خط روند کاهشی به نظر میرسد به محدوده‌ی قیمتی 14500 – 16800 ریالی حرکت خواهد کرد. پالایش نفت تهران، شتران، یکی دیگر از سهام این گروه، همانند اکثر سهم‌های این صنعت پس از چند روز خروج پول حقیقی، در معاملات امروز، شاهد ورود پول حقیقی و افزایش 4.6 درصدی نسبت به روز قبل بود. شتران درصورت پشت سرگذاشتن مقاومت 10600 ریالی و همچنین ادامه دار بودن استقبال حقیقی‌ها از این سهم میتواند به سمت هدف 14300 ریالی حرکت کند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید