به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۹ آذر ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

حمایت از طلا در محدوده 1750 دلار

صبح چهارشنبه 30 نوامبر (9 آذر) قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت. روز گذشته نیز قیمت این فلز گرانبها بیش از نیم درصد افزایش پیدا کرد. عقب نشینی شاخص دلار و امید به آهسته شدن روند افزایش نرخ بهره از جمله دلایل تقویت طلا است.

ساعت 5:10 صبح چهارشنبه هر اونس طلا با 0.14 درصد یا 2.47 دلار افزایش قیمت به 1752.18 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1747.89 و 1752.50 دلار بود. شاخص دلار آمریکا 0.09 درصد افت داشته و به 106.72 واحد رسیده است.

مدیر بخش معاملات فلزات در High Ridge Futures می گوید که بیشتر افزایش نرخ بهره در بازار طلا انعکاس پیدا کرده و سرمایه گذاران اکنون منتظر تمام شدن فاز افزایش نرخ بهره هستند. در ابتدای ماه نوامبر برای چهارمین بار نرخ بهره دلار 0.75 درصد افزایش پیدا کرد تا از این طریق جلوی افزایش تورم در ایالات متحده گرفته شود.

بر مبنای معاملات صندوق های فدرال 63.5 درصد احتمال دارد که در نشست ماه دسامبر 0.5 درصد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به تصویب برسد. با 88 درصد احتمال پیش بینی می شود که یک افزایش نرخ 0.5 درصدی هم در فوریه سال آینده تصویب شود.

روز چهارشنبه رئیس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی دارد و ممکن است نشانه هایی از روند آتی افزایش نرخ بهره دلار ارائه شود. تحلیل گر سیتی ایندکس می گوید: ” بهبود احتمالی شاخص دلار و تداوم روند افزایش نرخ بهره در جهان به این معناست که سرمایه گذاران از طلا به عنوان یک دارایی بدون بهره دوری می گزینند.”

معامله گران همچنین ناآرامی های اخیر در چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان را زیر نظر دارند. در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 1.9 درصد صعود به 21.31 دلار در اونس رسید. پلاتین 1.5 درصد افزایش قیمت داشت و در 1003.50 دلار معامله شد. پالادیوم با 0.3 درصد نزول به 1838.91 دلار رسید.

تلاش طلا برای بدست آوردن مومنتوم

پس از افت 1 درصدی روز دوشنبه، صبح سه شنبه قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت در حالی که مقامات فدرال رزرو آمریکا سیگنال هایی ارائه داده اند مبنی بر اینکه به منظور کنترل تورم می بایست نرخ بهره همچنان در سطح بالایی باقی بماند.

ساعت 5:15 صبح سه شنبه هر اونس طلا با 0.23 درصد یا 3.96 دلار صعود به 1745 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1739.70 و 1745.55 دلار بود. روز دوشنبه ابتدا قیمت طلا به قله یک هفته ای رسید اما نتوانست در آن سطح باقی بماند و در نهایت اولین روز نزولی در پنج جلسه گذشته رقم خورد.

روز دوشنبه رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک گفت که لازم است بانک مرکزی آمریکا همچنان در جهت افزایش نرخ بهره حرکت کند هر چند که به اعتقاد او با کاهش فشارهای تورمی می توان به کاهش نرخ بهره در سال 2024 امید داشت.

رئیس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس گفت که لازم است نرخ بهره کمی بیش از این افزایش پیدا کند و سپس برای کل سال آینده و ابتدای سال 2024 ثابت نگه داشته شود تا تورم تحت کنترل در آید. سرمایه گذاران اکنون منتظر صحبت های رئیس بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز چهارشنبه سخنرانی داشته باشد. این هفته همچنین گزارش اشتغال ملی ADP و آمار اشتغال غیر کشاورزی وزارت کار ایالات متحده هم منتشر می شود.

طلا حساسیت زیادی به افزایش نرخ بهره دلار دارد زیرا بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و رقیبی برای این فلز گرانبها به عنوان ابزار سرمایه گذاری است.

اداره آمار هنگ کنگ اعلام کرده که در ماه اکتبر خالص واردات طلای چین از طریق هنگ کنگ 45 درصد کمتر از ماه قبل بود. نقره با 0.1 درصد نزول به 20.90 دلار رسید. پلاتین و پالادیوم هر یک با 0.2 درصد کاهش قیمت در سطوح 986.92 و 1848.92 دلار معامله شدند.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید