به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

ثبات نسبی طلا در انتظار نشست فدرال رزرو

صبح سه شنبه 20 سپتامبر ( 29 شهریور) قیمت طلا در بازار جهانی کاهش جزئی داشته در حالی که سرمایه گذاران منتظر اعلام نتیجه نشست امروز و فردای فدرال رزرو آمریکا هستند. قرار است در این نشست درباره میزان افزایش نرخ بهره دلار تصمیم گیری شود و احتمالا موضع گیری هایی درباره لزوم تداوم روند افزایش نرخ بهره انجام خواهد شد.

ساعت 10:30 صبح سه شنبه طلای نقدی با 0.21 درصد یا 3.45 دلار نزول به قیمت 1671.88 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت طلا در معاملات امروز تا این ساعت بین 1669.29 و 1679.22 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.14 درصد نزول در سطح 109.58 واحد قرار دارد.

پیش بینی می شود فردا و در پایان نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو آمریکا افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره دلار اعلام شود. البته 19 درصد از فعالان بازار افزایش 1 درصدی نرخ بهره را محتمل می دانند.

استراتژیست بازار در IG Market می گوید: “افزایش بازده اوراق خزانه و تقویت دلار به دلیل پیش بینی افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث شده که قیمت طلا تحت فشار باشد. در صورتی که سیاست گذاران بانک مرکزی آمریکا از لزوم افزایش بیشتر و طولانی تر نرخ بهره دلار صحبت کنند احتمالا تاثیر منفی را در بازار طلا شاهد خواهیم بود.”

افزایش نرخ بهره رقیبی برای طلا است که از تقاضای آن می کاهد و هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد زیرا بهره ای بابت نگهداری طلا به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد. گرچه شاخص دلار 0.2 درصد کاهش داشته اما همچنان نزدیک به قله 20 ساله خود قرار دارد. بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا نزدیک به بالاترین سطوح در یک دهه اخیر است.

نگرانی از تورم باعث شده که بانک های مرکزی در کشورهای مختلف جهان تصمیم به افزایش نرخ بهره ارزهای خود بگیرند و به دنبال سیاست های پولی انقباضی باشند.

تداوم کاهش بهای جهانی طلا در معاملات صبح دوشنبه

صبح دوشنبه 19 سپتامبر ( 28 شهریور) قیمت طلا در بازار جهانی همچنان تحت فشار است در حالی که شاخص دلار آمریکا در محدوده قله 20 ساله نوسان دارد. این هفته قرار است در نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار افزایش پیدا کند. اکثر تحلیل گران بر این باورند که حداقل افزایش نرخ بهره در ماه جاری 0.75 درصد خواهد بود.

ساعت 8:40 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.37 درصد یا 6.22 دلار نزول به 1668.89 دلار در اونس رسید. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1668.43 و 1680 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.06 درصد صعود به 109.84 واحد رسیده است. شاخص دلار ارزش دلار آمریکا را در مقابل سبدی از شش ارز خارجی نشان می دهد.

روزهای 20 و 21 سپتامبر نشست کمیته بازار باز فدرال برگزار خواهد شد. احتمالا در این جلسه افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره به تصویب می رسد و ممکن است موضع گیری هایی درباره سرعت و میزان افزایش نرخ بهره دلار در آینده صورت گیرد. افزایش نرخ بهره دلار فاکتور منفی برای طلا است و ضمن بالا بردن بازده اوراق خزانه رقیبی برای این فلز گرانبها به شمار می رود.

البته در هفته جاری بانک های مرکزی دیگری در نقاط مختلف جهان از سوئیس تا آفریقای جنوبی نشست خواهند داشت و افزایش نرخ بهره در دستور کار بسیاری از آنها قرار دارد. تحلیل گران گمانه زنی می کنند که بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره پوند را 0.5 یا 0.75 درصد افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر پیش بینی ها برای نرخ تورم آمریکا در ماه سپتامبر به کف یک ساله رسیده و در نتیجه برخی بر این باورند که افزایش نرخ بهره دلار به میزان 1 درصد ضرورتی ندارد. طلا معمولا به عنوان سرمایه گذاری مطمئنی در مقابل تورم استفاده می شود اما در فضایی که نرخ بهره رو به افزایش است، هزینه فرصت نگهداری طلا بالا می رود زیرا بهره ای به طلا تعلق نمی گیرد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید