به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱

رهبری سهم های کوچک همچنان ادامه دارد . بازار امروز هم به حمایت از سهم های کوچکتر بازار سرمایه برخاست ، گرچه شاخص هم وزن سرانجامی منفی را تجربه کرده و با توجه به جزئیات معاملات امروز مشاهده میکنیم همچنان کوچکترها مورد حمایت قرار گرفتند اما به نکته‌ای که باید توجه داشت این است که این حمایت از سهم های کوچکتر به علت نبود نقدینگی در بازار و به تبع آن عدم وجود قدرت در جهت جابجایی سهم های بزرگ است و اما سوال اساسی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا بازار در پی خروج های پی درپی نقدینگی از آن قدرت مثبت کردن شاخص هم وزن را هم ندارد …؟
با همه این تفاسیر بازار امروز هم از هر جهت منفی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در ادامه منفی های خود امروز هم ۴۰۰۰ واحد منفی خورد و به عدد یک میلیون و 373 هزار واحد رسید .مجدداً فارس و کگل همانند روزهای قبل ، از تاثیر گذار ترین نمادها در جهت منفی سازی شاخص بودند . شاخص هم وزن هم ، هم جهت با شاخص کل عملکرد و به واگرایی هایی که با منفی های شاخص کل تشکیل می داد خاتمه داد وبا ۱۷۰۰ واحد ریزش به عدد ۴۰۰ هزار واحد رسید این همان مقاومت مهم بود که چندی پیش هم شاخص هم وزن در مسیر صعودی خود بدان برخورد کرد. اگر بخواهیم به بررسی رفتار شاخص در آن هنگام بپردازیم مشاهده‌گر یک عقب گرد جزئی در زمان برخورد به این عدد بودیم و مجدداً شاخص هم وزن به مسیر صعودی خود ادامه داد . حال باید دید در جهت عکس هم چنین رفتار مشابهی را از خود نشان خواهد داد و پس از یک عقب گرد جزئی ادامه دهنده مسیر نزولی خود خواهد بود یا ۴۰۰ هزار واحد نقطه پایانیست بریزش های این شاخص.

ارزش معاملات خرد که توسط سهامداران حقیقی به ثبت می‌رسد کماکان در حال کاهش میباشد و حتی نسبت به روزهای گذشته خود نیز آمار ضعیف‌تری را بر جای گذاشته و در نزدیکی های ۲۳۰۰ میلیارد تومان به کار خود پایان داد. ارزش معاملات پایین را میتوان معلول رویگردانی فعالین از این بازار به دنبال قطع امید از احیای برجام و ادامه رکود در معاملات دانست. حجم معاملات هم با اینکه کمی بالاتر به روز‌های اُفتِ خود بسته شد اما نسبت به آمار روز گذشته خود افت داشته و 10.5 میلیارد را از خود به جای گذاشت.

خروج نقدینگی از بازار که جان آن را گرفته است باز هم ادامه دار بود و امروز نیز شاهد خروج پول سهامداران حقیقی به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان از بازار بودیم . به نظر می رسد انتظار ورود پول به بازار با ادامه دار بودن شرایط فعلی تقریباً امری محال و نشدنی می باشد لازم به ذکر است که برآیند ورود و خروج پول سهامداران حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت نیز روند خنثی را دنبال کرد و شاهد خروج ۲۶ میلیارد تومان پول از این نوع صندوق ها بودیم .

در رابطه و تحلیل صنایع و قیمت‌های جهانی نیز باید گفت :
قیمت‌های جهانی اوره پس از تجربه سود شارپی خود به دنبال جنگ روسیه و اوکراین حدود دو ماه بود روند نزولی و اصلاحی خود را در پیش گرفته بودند ، باز هم به مسیر صعودی خود بازگشته و افزایش قیمت‌های را تجربه می‌کنند.
گفتنیست نمادهای تاثیر پذیر است از تغییرات قیمت اوره ، زیرمجموعه‌های پارسان یعنی شپدیس ، شیراز و کرمانشاه می باشد

در رابطه با سبز پوشی گروه زغال سنگ نیز باید گفت رشد این دو روزه در صنعت زغال سنگ به دلیل آزادسازی صادرات زغال سنگ ایران میباشد که واکنش‌های مثبتی را در بازار سرمایه و در گروه خود به دنبال داشته است .

گروه سیمانی ها هم که در ابتدای فصل گرم سال و احتمال قطعی برق در این فصل در این صنعت از جهتی و افزایش تقاضای سیمان به علت احتمال رونق ساخت و ساز در فصول گرم تر سال از جهتی دیگر از افزایش قیمت سهام های خود سیگنال میداد مشاهده شد با افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار مسکن که افت تقاضا را به دنبال داشت و تامین برق توسط وزارت نیرو برای این صنعت که افزایش عرضه سیمان را به دنبال داشت شاهد ادامه نابسامانی‌ها و قرمزپوشی های صنعت سیمان در تابلوهای بورس بودیم.
در رابطه با متانولی ها نیز گفتنی است که قیمت جهانی متانول که در مجله پلتس منتشر می‌شود حاکی از ادامه دار بودن افزایش قیمت متانول در سطح جهانی می باشد . قیمت این محصول به ۳۲۵ دلار در هر تن چند در این هفته رسید .گفتنیست نمادهای تاثیر پذیر از تغییرات قیمت های متانول زاگرس ، شفن و شخاک می باشد

در رابطه با چشم انداز بازار روز آتی نیز می توان گفت هر چند نمای قیمت‌های جهانی امیدوار کننده باشد اما وقتی پولی در بازار نباشد نمی‌توان انتظار تحرکات مثبت و چشمگیر و از آن داشت لذا ادامه عرضه ها تصور ما از بازار فردا خواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید