به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۵ شهریور ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

کاهش بهای طلا با تاکید رئیس فدرال رزرو بر افزایش نرخ بهره

روز جمعه 26 آگوست ( 4 شهریور) قیمت طلا در بازار جهانی بیش از 1 درصد کاهش داشت. صحبت های رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشست جکسون هول و تاکید او بر نیاز به تداوم سیاست پولی انقباضی به عنوان دلیل افت اخیر بهای طلا مطرح می شود.

روز جمعه طلای نقدی با 1.05 درصد یا 18.49 دلار نزول به قیمت 1738.1 دلار در اونس بسته شد. دامنه نوسان قیمت بین 1734.40 و 1758.86 دلار بود.

روز جمعه جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که ادامه سیاست پولی انقباضی و افزایش بیشتر نرخ بهره می تواند کاهش رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد اما اشاره ای به پاسخ فدرال رزرو به کاهش رشد اقتصادی نداشت.

یکی از تحلیل گران به رویترز می گوید: ” صحبت های پاول باعث کاهش قیمت ها در بازار سهام و فلزات شد. نرخ بهره احتمالا برای مدت طولانی تری بالا خواهد ماند و احتمال افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره برای ماه سپتامبر وجود دارد مگر آنکه همه داده ها چیز دیگری را نشان دهند.”

طلا به عنوان سپری در مقابل ریسک های اقتصادی استفاده می شود اما بالا رفتن نرخ بهره به عنوان رقیبی برای این دارایی بدون بهره باعث می شود تقاضای آن کاهش پیدا کند.

استراتژیست بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز در شیکاگو می گوید به دلیل عدم عقب نشینی پاول از سیاست های انقباضی، احتمالا طلا فعلا تحت فشار باقی بماند زیرا می بایست فعلا نرخ بهره بالاتر را تحمل کند. بازده اوراق خزانه 2 ساله آمریکا موقتا به بالاترین سطح خود از اکتبر 2007 رسید پیش از آنکه دوباره در محدوده قله دو ماهه تثبیت شود. شاخص دلار هم پس از مقداری افت دوباره تقویت شد.

تحلیل گر بانک استاندارد چارترد می گوید که گرچه احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا وجود دارد اما عمده ریسک های نزولی هم اکنون در قیمت ها لحاظ شده است.

ثبات طلا در انتظار نشست بانک های مرکزی

صبح چهارشنبه 24 آگوست قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت. البته با توجه به تقویت شاخص دلار مقدار صعود طلا محدود بود. فعالان بازار منتظر صحبت های رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشست بانک های مرکزی در جکسون هول هستند.

ساعت 10:50 صبح چهارشنبه طلای نقدی تقریبا بدون تغییر در سطح 1745.47 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1744.30 و 1748.23 دلار بود. شاخص دلار با 0.14 درصد صعود به 108.78 واحد رسیده است. دلار آمریکا در مقابل سبدی از ارزهای خارجی از ابتدای سال جاری تا کنون 13.35 درصد تقویت شده و بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا نزدیک به قله یک ماهه نوسان دارد.

روز جمعه این هفته قرار است کنفرانس جهانی بانک های مرکزی در جکسون هول آمریکا برگزار شود و این احتمال وجود دارد که در این نشست به نحوه افزایش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو اشاره شود. از ماه مارس تا کنون بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را 2.25 درصد افزایش داده است.

داده های جدید نشان می دهد که در ماه ژوئیه آمار فروش مسکن برای تک خانواده ها به کمترین سطح در شش سال و نیم گذشته رسید. همچنین بررسی انجام شده توسط S&P Global نشان می دهد که فعالیت کسب و کارهای بخش خصوصی به پایین ترین سطح در 27 ماه رسیده است. این شواهد نشان می دهد که تلاش فدرال رزرو برای کنترل تورم به کاهش فعالیت های اقتصادی منجر شده است.

بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و از این جهت به عنوان رقیبی برای طلا عمل می کند و مانعی برای صعود این فلز گرانبها می باشد. در ماه آگوست فعالیت کسب و کار ها در منطقه یورو برای دومین ماه پی در پی نزولی بود در حالی که افزایش شدید هزینه های زندگی باعث شده که مصرف کنندگان از مخارج خود بکاهند. این در حالی است که کمبود و محدودیت در تامین مواد اولیه تولید کنندگان را تحت فشار مضاعف قرار داده است.

کاهش بهای اکثر فلزات اساسی در بورس فلزات لندن

روز چهارشنبه 24 آگوست مجموعه فلزات اساسی در لندن و شانگهای روند همگرایی نداشتند. در بورس لندن به جز روی سایر اعضای مجموعه نزولی بودند. در بورس آتی شانگهای مس و سرب صعودی و آلومینیوم و روی نزولی بودند.

در پایان معاملات روز چهارشنبه قرارداد آتی مس در بورس فلزات لندن با 0.96 درصد نزول به 8027 دلار در تن رسید. در معاملات دیروز سقف و کف 8077 و 7995 دلار در تن به ثبت رسید. حجم معاملات 13 هزار لات و موقعیت های باز 245 هزار لات بود. آتی مس SHFE 2210 در بورس شانگهای با 0.65 درصد صعود 62530 یوان در تن رسید.

طی ماه ژوئیه امسال آمار سفارش کالاهای بادوام همراه با فروش مسکن در آمریکا ، هر دو کاهشی بودند. عملکرد ضعیف اقتصاد آمریکا شاخص دلار را تحت فشار گذاشته و در این شرایط فدرال رزرو می بایست با احتیاط بیشتری اقدام به افزایش سریع نرخ بهره کند زیرا خطر رکود اقتصادی جدی است. البته تورم بالا در آمریکا همچنان ادامه دارد. روز جمعه رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشست بانک های مرکزی در جکسون هول صحبت خواهد کرد و ممکن است اشاره ای به نحوه افزایش نرخ بهره دلار داشته باشد.

از نظر بنیادی، کارخانجات ذوب مس در شرق و مرکز چین به دلیل سهمیه بندی برق با کاهش تولید مواجه هستند اما جریان ورودی مس وارداتی باعث شده وضعیت عرضه بهبود داشته باشد. همچنین با کاهش گرمای هوا در شرق چین تدریجا کمبود برق برطرف خواهد شد و انتظار می رود تولید و عرضه داخلی نیز بهبود پیدا کند. روز گذشته پرمیوم های نقدی در شانگهای کاهش پیدا کرد اما پرمیوم ها در گوانگ دونگ همچنان بالا گزارش می شود.

روز گذشته قرارداد آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن با 0.06 درصد نزول به 2426.5 دلار در تن رسید. آتی سرب با 0.56 درصد نزول در 1966 دلار در تن بسته شد. روی با 0.86 درصد صعود به 3528 دلار در تن رسید.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید