به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۴ شهریور ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار پنجم شهریور ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، روز چهارشنبه 2 شهریورماه، با تداوم استقبال خریداران از صنایع کوچک شروع بکار کرد، پالایشی‌ها از همان ابتدای معاملات روز روند خوب و رو به رشدی داشتند و تا آخر بازار این روند حفظ شد. در گروه‌های متأثر از برجام شاهد برتری قدرت فروشندگان نسبت به خریداران بودیم اما هر چه به پایان بازار نزدیک می‌شدیم، شاهد بهبود معاملات این گروه بودیم. در نهایت شاخص کل با بیشترین تأثیر مثبت از پالایشی‌ها و نماد فولاد، حدود 11 هزار واحد رشد داشت و به محدوده 1 میلیون و 442 هزار واحدی رسید. ارزش معاملات خرد بازار نسبت به روز گذشته تغییر قابل توجهی داشت و به مرز 3 هزار و 900 میلیارد تومان رسید. عملکرد شاخص هم‌وزن نشان از روز خوب نمادهای کوچک و متوسط بازار دارد؛ شاخص کل هم‌وزن در بازار روز چهارشنبه از لحاظ درصدی، حدود 1.5 درصد رشد داشت که این میزان حدود 2 برابر درصد رشد شاخص کل است. در کنار عملکرد شاخص کل هم‌وزن و نمادهای کوچک بازار، بهتر است نگاهی به عملکرد ورود پول حقیقی به بازار داشته باشیم؛ از لحاظ ورود پول حقیقی به صنایع مختلف، بیشترین ورود پول حقیقی به گروه پالایشی بود و در مرتبه بعدی گروه فلزات اساسی، در رابطه با عملکرد حقیقی‌ها در روزهای گذشته، ورود پول حقیقی‌های بزرگ به بازار است و این در صورتیست که روند حقیقی‌های کوچک فروش را نشان می‌دهد؛ می‌توان تحرکات حقیقی‌های درشت و ورود پول‌های هوشمند را به فال نیک گرفت.
برای بررسی و تحلیل بازار قصد داریم نگاهی به مهمترین آمارها در بازارهای جهانی بیاندازیم؛
آخر هفته به نگاهی به عوامل موثر بر قیمت و چشم انداز بازار اوره داشتیم، در ادامه دعوای میان روسیه و اوکراین و کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا و عوامل دیگر، قیمت گاز در هاب انگلیس به مرز 2.5 دلار برای هر مترمکعب رسیده است، این مقدار در هنری هاب آمریکا به محدوده 3.5 دلار رسیده است با توجه به نزدیک شدن به فصل پائیز و زمستان، باعث رشد قیمت‌های جهانی اوره شده است. با توجه به آمارهای اعلام شده توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن و به نقل از نشریه آرگوس، شاهد رشد نرخ فروش اوره محموله‌های کرماشا و شلرد در نرخ‌های 500 دلار هستیم، در راستای همین موضوع شاهد تعطیلی تعدادی از واحدهای اوره ساز در برخی از نقاط اروپا هستیم. در کنار این موضوع روند معاملاتی اوره‌سازان کشور این موضوع را نشان می‌دهد که احتمالاً این محدوده قیمتی، کف میان مدت آنها باشد.
در رابطه با رشد فراکاب‌ها در چند روز اخیر؛ با نگاهی به نمودار شاخص کل بازار و مقایسه آن با شاخص فراکاب‌ها، از همبستگی این دو شاخص مطلع خواهیم شد و در روندهای مثبت و منفی بازار، این دو شاخص هم‌سو با هم در حرکت بوده اند، با توجه به رشد اخیر فراکابی‌ها این احتمال وجود دارد که شاخص کل با آن همراه باشد.
در رابطه با چشم انداز بازار فردا؛ جمع‌بندی موارد و تحلیل‌ها نشان از چشم انداز مبثت بازار در کوتاه مدت دارد، صنایعی همچون خودرویی‌ها و بانکی‌ها بواسطه اخبار مثبت برجام، پالایشی‌ها و اوره‌ای ها بواسطه نسبت P/E پایین آنها وضعیت مطلوبی دارند. لازم به یادآوری‌ست که بازارهای مالی در این روزها بواسطه اخبار مثبت و منفی پیرامون بازارهای جهانی و همچنین مذاکرات برجام، نوسان دارند و این موضوع می‌تواند در این چشم انداز تأثیرگذار باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید