به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱ مرداد ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

نزول بهای طلا به زیر 1700 دلار

روز گذشته قیمت طلا در بازار جهانی به زیر 1700 دلار در اونس افت کرد در حالی که پیش بینی تداوم افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی مانعی برای صعود طلا به عنوان سپری در مقابل تورم می باشد. صبح پنجشنبه نیز قیمت طلا نزولی است.

ساعت 10:25 صبح پنجشنبه 30 تیر طلای نقدی با 0.16 درصد یا 2.76 دلار نزول در سطح 1693.24 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1690.44 و 1703.47 دلار در اونس می باشد.

تحلیل گر و استراتژیست بازار ارز در DailyFX می نویسد: “مشخصا انتظارات تورمی رو به کاهش است زیرا فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی بطور تهاجمی سیاست های پولی انقباضی را دنبال می کنند که از جذابیت طلا می کاهد.”

امروز قرار است بانک مرکزی اروپا نرخ بهره یورو را برای اولین بار در 11 سال گذشته با نرخی بالاتر از انتظارات قبلی افزایش دهد که علت آن نگرانی از تورم افسارگسیخته در این منطقه می باشد. هفته آینده پیش بینی می شود که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره دلار را به اندازه 0.75 درصد افزایش دهد. در ماه ژوئن نرخ تورم در انگلستان به بالاترین سطح در 40 سال گذشته رسید. در نتیجه احتمالا بانک مرکزی انگلیس ماه آینده نرخ بهره پوند را نیم درصد بالا ببرد.

تحلیل گر بانک ANZ می گوید: “طلا به زیر 1700 دلار رسید در حالی که پیش از نشست بانک های مرکزی سرمایه گذاران سعی دارند از مقدار موجودی خود بکاهند.” برای مثال صندوق سرمایه گذاری SPDR Gold Trust که بزرگترین ETF طلا در جهان است مقدار موجودی خود را روز چهارشنبه با 0.3 درصد کاهش در سطح 1005.87 تن اعلام کرد که پایین ترین سطح از ژانویه به شمار می رود. البته شاخص دلار در مقابل رقبای خود 0.3 درصد افت داشته و این امر تا حدی از بازار طلا حمایت می کند.

بازگشت طلا به بالای 1700 دلار

روز پنجشنبه هفته گذشته همراه با تضعیف شاخص دلار آمریکا، قیمت طلا موفق شد خود را به بالای 1700 دلار بازگرداند و روز جمعه نیز مومنتوم صعودی در بازار طلا تا حدودی حفظ شد.

روز جمعه 22 ژوئیه ( 31 تیر) هر اونس طلا با 0.5 درصد یا 8.54 دلار صعود در سطح 1726.40 دلار در اونس بسته شد. دامنه نوسان قیمت بین 1712.99 و 1739.27 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.34 درصد نزول به 106.55 واحد رسید.

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره یورو را بیشتر از انتظارات افزایش داد و این امر به تقویت یورو در مقابل دلار انجامید که خبر خوبی برای طلا بود. نگرانی از تورم باعث شده که بانک مرکزی اروپا با افزایش نرخ بهره به دنبال کنترل سطح نقدینگی و قیمت ها باشد.

تحلیل گر RJO Futures می گوید که ریسک های ژئوپلیتیک ناشی از جنگ اوکراین، افزایش هزینه انرژی و سطح بسیار بالای بدهی ها همگی بر جذابیت طلا به عنوان سرمایه گذاری می افزاید. عقب نشینی دلار هم باعث جذابیت مضاعف طلا برای خریداران خارجی می شود.

اما در مجموع از اوایل ماه مارس تا کنون طلا حدود 370 دلار افت داشته که علت اصلی آن بحث افزایش نرخ بهره دلار و تقویت شاخص دلار بود. بهره بالاتر باعث می شود هزینه فرصت نگهداری طلا افزایش پیدا کند زیرا بهره ای به آن تعلق نمی گیرید.

تحلیل گر بانک استاندارد چارترد می نویسد: “طلا همچنان تحت تاثیر عوامل متضاد مانند تورم بالا و نگرانی از رکود اقتصادی از یک سو و افزایش سریع نرخ بهره، تقویت شاخص دلار و تقاضای ضعیف فصلی از سوی دیگر قرار گرفته است.”

پیش بینی می شود این هفته فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار را به اندازه 0.75 درصد افزایش دهد. رئیس بخش بازارهای جهانی در بانک TIAA می گوید: ” به نظر من رالی اخیر طلا موقتی است زیرا فدرال رزرو بطور تهاجمی نرخ بهره را بالا می برد و احتمالا دلار دوباره تقویت شود.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید