به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱ مرداد ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار فلزات

افزایش تقاضای جهانی برای زغال سنگ

با وجود تلاش گسترده برای کاهش مصرف زغال سنگ، به نظر می رسد که حداقل در آینده نزدیک جهان اتکای بیشتری به این محصول پیدا کرده که علت اصلی آن جنگ اوکراین است. پس از آغاز جنگ اوکراین و کاهش دسترسی اروپا به نفت و گاز روسیه، تامین انرژی دشوارتر شد و در این شرایط بیشتر کشورها به دنبال منابع قابل اتکای انرژی هستند حتی اگر تحقق این هدف مستلزم آلودگی بالاتر باشد.

در ایالات متحده تولید زغال سنگ نسبت به سال قبل رشد داشته هر چند که قیمت بالاتر به رشد متناسب تولید منجر نشده اما به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مقدار تولید زغال سنگ این کشور طی سه ماه اول امسال 6 درصد بالاتر از سه ماه اول سال گذشته بود. البته پیش بینی می شود که در نهایت رشد سالانه تولید زغال سنگ برای سال 2022 به 3 درصد برسد.

به دلیل بحران انرژی در اروپا، مصرف زغال سنگ این منطقه هم افزایش داشته است. همچنین چین تولید و مصرف زغال سنگ را افزایش داده تا از این طریق رشد اقتصادی خود را بهبود بخشد. اتحادیه اروپا که با خطر کاهش یا قطع شدن گاز روسیه مواجه است اخیرا چراغ سبزی برای افزایش مصرف زغال سنگ طی یک دهه آینده دریافت کرد.

افزایش تقاضای زغال سنگ به خصوص از سوی کشورهای اروپایی پرسش هایی را درباره ادعاهای قبلی آنها برای کاهش آلاینده های کربنی و تبلیغ انرژی های سبز مطرح می نماید. پیش از این اتحادیه اروپا قصد داشت تا سال 2050 میلادی از نظر انتشار آلاینده های کربنی به وضعیت خنثی برسد.

در این شرایط هند و چین هم واردات زغال سنگ خود را افزایش می دهند. اوایل سال جاری پکن سقف قیمتی برای زغال سنگ تعیین کرد و اقداماتی برای افزایش تولید این محصول صورت داد. هم اکنون 60 درصد از برق مورد استفاده چین توسط زغال سنگ تامین می شود. هند که دومین واردکننده بزرگ زغال سنگ در جهان است، در ماه ژوئن رکورد واردات زغال سنگ حرارتی را شکست. در ژوئن امسال واردات زغال سنگ حرارتی هند با 35 درصد رشد سالانه به 19.22 میلیون تن رسید.

روند نزولی در بازار فلزات اساسی

با توجه به کمبود نقدینگی و تداوم پیگیری سیاست های پولی انقباضی توسط بانک های مرکزی در نقاط مختلف جهان روز سه شنبه قیمت اکثر فلزات اساسی در بورس های لندن و شانگهای نزولی بود. در بورس لندن قیمت مس، آلومینیوم و روی نزولی بود و تنها سرب موفق شد در محدوده مثبت بسته شود.

روز سه شنبه 19 ژوئیه در بورس فلزات لندن قرارداد آتی مس به قیمت 7328 دلار باز شد و پس از نزول تا 7220 دلار نهایتا با 1.17 درصد یا 86.5 دلار نزول در سطح 7298 دلار در تن بسته شد. حجم معاملات 15 هزار لات و موقعیت های باز 239 هزار لات بود. در بورس آتی شانگهای قرارداد آتی مس به قیمت 56100 یوان در تن باز شد و مستقیم تا 55360 یوان افت قیمت داشت. البته پس از آن رالی مقطعی تا 56100 یوان را شاهد بودیم. در نهایت این قرارداد روز گذشته با 0.76 درصد یا 430 یوان نزول در 56060 یوان در تن بسته شد.

اخبار جدید نشان می دهد که بانک مرکزی اروپا (ECB) در جلسه روز پنجشنبه موضوع افزایش نرخ بهره به میزان بیشتر از 0.5 درصد را مورد بررسی قرار خواهد داد تا بلکه از این طریق رشد تورم منطقه یورو کنترل شود. به دنبال انتشار این خبر یورو در مقابل دلار آمریکا تقویت شد و از کف ثبت شده در هفته گذشته فاصله گرفت. به این ترتیب شاخص دلار برای سومین روز پیاپی کاهشی بود.

روز گذشته قرارداد آتی آلومینیوم در بورس آتی شانگهای با 260 یوان یا 1.44 درصد نزول در سطح 17770 یوان در تن بسته شد. در بورس فلزات لندن آلومینیوم با 42 دلار یا 1.73 درصد نزول به 2385 دلار در تن رسید.

قرارداد سرب در بورس لندن با 0.83 درصد صعود موفق شد به 1994 دلار در تن برسد. اما روی با 1.27 درصد نزول به قیمت 2957 دلار در تن بسته شد.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید