به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۷ اسفند ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

بهبود قیمت طلا تحت تاثیر وقایع اوکراین و نشست فدرال رزرو

صبح پنجشنبه 17 مارس (26 اسفند) قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت. فدرال رزرو آمریکا در نشست ماه مارس خود نرخ بهره دلار را تنها 0.25 درصد افزایش داد. در عین حال سرمایه گذاران به پیشرفت مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین امید دارند.

ساعت 11 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.21 درصد یا 3.98 دلار صعود به قیمت 1931.34 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1897.88 و 1937.92 دلار بود.

تحلیل گر DailyFX می گوید: ” تا این ساعت فعلا بازارهای آسیا و اقیانوسیه هستند که تصمیم فدرال رزرو را ارزیابی می نمایند. در نتیجه هنگام بازگشایی بازار امروز افزایش قیمت طلا را شاهد بودیم زیرا برداشت سرمایه گذاران از نشست فدرال رزرو این است که افزایش نرخ بهره بطور سریع و ساختاری نخواهد بود.”

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره دلار را برای اولین بار پس از سال 2018 افزایش داد. فدرال رزرو درباره طرح تهاجمی خود برای کنترل تورم صحبت کرده اما مقدار افزایش نرخ بهره در ماه مارس تنها 0.25 درصد بود که با توجه سطح بالای تورم به نظر بسیاری از سرمایه گذاران تاثیر چندانی برای کنترل تورم نخواهد داشت.

همچنین بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا به بالاترین سطح از ماه مه 2019 رسیده است. افزایش بازده اوراق خزانه هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و فاکتور منفی برای طلا محسوب می شود.

به گفته تحلیل گر DailyFX “حرکت دلار و سهام بسیار شدید تر از حرکت طلا بود. شاید علت این باشد که ریسک های مربوط به اوکراین همچنان ادامه دارد و موضوع حل و فصل نشده است.”

پالادیوم که در تولید کاتالیزور خودرو کاربرد دارد با 2.6 درصد صعود به 2471.77 دلار رسید. نقره با 0.9 درصد صعود در 25.29 دلار معامله شد. پلاتین با 0.4 درصد صعود به 1021.5 دلار رسید.

بدترین عملکرد هفتگی طلا از ماه نوامبر

طی یک هفته گذشته طلا بیشترین افت هفتگی را در حدود چهار ماه اخیر تجربه کرد. امید به پیشرفت مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین همراه با بحث افزایش نرخ بهره دلار از جمله عواملی است که باعث شده بازار طلا تحت فشار قرار گیرد.

در پایان معاملات روز جمعه 18 مارس (27 اسفند) طلای نقدی با 0.3 درصد یا 5.87 دلار نزول به قیمت 1921.49 دلار در اونس بسته شد. دامنه تغییرات روزانه قیمت بین 1918.44 و 1945.24 دلار بود.

اخیرا شاخص دلار در مقابل ارزهای رقیب تقویت شده و این موضوع خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزها دشوار می سازد. یکی از تحلیل گران می گوید: “به دنبال شروع جنگ روسیه و اوکراین بازار طلا تقاضا و مومنتوم صعودی خوبی داشت که پس از گذشت 10 روز فروکش کرد. “

در یک هفته گذشته قیمت طلا 2.8 درصد افت داشت در حالی که خوشبینی به گفتگوهای صلح باعث شده ریسک پذیری سرمایه گذاران بیشتر شود. وی می افزاید: “اگر آتش بس یا نوعی توافق انجام شود احتمالا قیمت طلا به سرعت کاهش بیشتری داشته باشد.”

هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره بنچمارک خود را به میزان 0.25 درصد افزایش داد. انتظار می رود در ماه های آینده نیز افزایش تدریجی نرخ بهره دلار ادامه پیدا کند. هدف از افزایش بهره دلار این است که جلوی تورم بالا گرفته شود. اما با توجه به سطح بالای بدهی در ایالات متحده که به دلیل پرداخت وام با بهره بسیار پایین  اتفاق افتاده، افزایش نرخ بهره می تواند اقتصاد این کشور را دچار رکود کند. تحلیل گر بانک استاندارد چارترد معتقد است که تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره نتوانسته جو مثبت در بازار طلا را از بین ببرد. به اعتقاد او تنش های ژئوپلیتیک در کنار سطح بالای تورم همچنان از بازار طلا حمایت می کند. در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 1.6 درصد نزول به 24.94 دلار در اونس رسید.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید