به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۷ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۸ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل در آخرین چهارشنبه سال با 7 هزار و 808 واحد افزایش کار خود را به پایان رساند و ارزش معاملات خرد 3 هزار و 85 همت به ثبت رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته بهتر بود. بازار سرمایه پس از توقف مذاکرات در روزهای ابتدایی هفته به دلیل کم رنگ شدن خوش‌بینی‌ها به نهایی شدن احیای برجام، وضعیت نوسانی به خود گرفت اما روز چهارشنبه با انتشار اخبار مثبت جدید شاهد آن بودیم که بازار رنگ بهاری به خود گرفت.
بالاخره از دست سالی که برای بازار خیلی خوشایند نبود و با ریسک‌های ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کرد خلاص شدیم بازاری که سرشار از ناامیدی، هیجان، کاهش ارزش معاملات، خروج پیوسته پول، تصمیمات شبانه، سلب اعتماد مردم و ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بود طوری که ممکن است مدت‌ها ترکش‌های آنان در بدنه بازار باقی بماند اما به هر حال می‌توان به سال جدید امیدوارتر بود. چرا که در سال آتی با اطمینان بالاتری می‌توان از بزرگترین ابهام بازار یعنی برجام پرده برداشت و انتظار داشت احیای آن اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد صورت بگیرد تا بازار از این بلاتکلیفی رهایی یابد و در نتیجه وقتی ابهام بزرگی پیش رو نباشد مسائل بنیادی و سیاست‌های دولت مطرح می‌شود. از لحاظ بنیادی باید گفت که با توجه به کاهش قیمت سهام طی 20 ماهه اخیر و قرار گرفتن در محدوده حمایتی و ارزندگی، بسیاری نمادها در همین حوالی وقتی بازار در شرایط سختی قرار داشت هم خریدار داشتند لذا باید گفت که بازار کف خود را مشخص کرده و P/E آینده نگر قابل قبولی را به ثبت رسانده است و نمی‌توان پایینی برای بازار متصور بود.
در رابطه با قیمت‌های جهانی نیز باید گفت که با توجه به اخبار منتشر شده از جنگ روسیه و اوکراین مبنی بر عدم نپیوستن اوکراین به ناتو و صحبت‌های طرفین، بازارها روند نزولی به خود گرفتند و در پی پیدا کردن نقطه تعادلی خود هستند اما بنظر نمی‌رسد تهدیدی برای بازار باشد چرا که افزایش قیمت‌های جهانی هم اثر جدی بر بازار نداشت، با نفت 130 دلاری پالایشی‌ها واکنشی نشان نمی‌دادند و بازار قیمت‌ها را موقتی می‌دید.
در رابطه با سیاست‌های دولت نیز باید گفت که اگر برجام اتفاق بیافتد دست دولت برای نگه داشتن بازارها از نظر زمانی بازتر می‌شود و اگر نه که زمان نگه داشتن کمتر می‌شود و به طور کلی دولت تمایل به ایجاد ثبات در بازارها دارد، در نتیجه با از بین رفتن ابهامات و ارزندگی سهام بازار شرایط بهتر و متعادل‌تری را سپری خواهد کرد و انتظار می‌رود حداقل در فصل بهار با توجه به برگزاری مجامع و کاهش P/E آینده‌نگر نمادهای DPS محور شرایط خوبی را پشت سر بگذرانند. در نهایت برای بازار شنبه انتظار می‌رود بازاری مثبت اما با ارزش معاملات پایین حتی برای هفته اول فروردین ماه را شاهد باشیم که امری طبیعی است.
در پایان از تمام همراهان عزیز کانال شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار تشکر می‌نمایم وامیدوارم سالی سرشار از آرامش و موفقیت به همراه سلامتی در انتظار شما عزیزان باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید