به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۸ دی ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

بهبود جزئی قیمت طلا پس از نزول به کف سه هفته ای

روز جمعه آمار اشتغال در ایالات متحده ضعیف تر از انتظارات بود. همین موضوع کمک کرد که قیمت طلا در بازار جهانی کمی بهبود داشته باشد و از کف خود در 1784 دلار در اونس فاصله بگیرد. با وجود این طلا در مجموع زیر 1800 دلار در اونس بسته شد.

در پایان معاملات روز جمعه طلای نقدی با 0.27 درصد یا 4.8 دلار بهبود در سطح 1796.41 دلار در اونس بسته شد. دامنه نوسان قیمت بین 1784.82 و 1798.34 دلار بود.

تحلیل گر بانک UBS می گوید: “با توجه به اینکه آمار اشتغال آمریکا در ماه دسامبر کمتر از انتظارات بود و ضمن در نظر گرفتن اینکه آمار بیکاری آمریکا همچنان نزدیک به کف یک ساله است، تاثیر این گزارش بر قیمت طلا چندان مشخص و یک سویه نبود.”

ماه گذشته آمار اشتغال غیرکشاورزی در آمریکا 199 هزار واحد افزایش داشت در حالی که همچنان کمبود نیروی کار احساس می شود. پیش بینی می شد تعداد 400 هزار شغل جدید در ماه دسامبر ایجاد شود. از سوی دیگر با توجه به موج جدید کرونا در آمریکا و احتمال اعمال محدودیت های بیشتر بعید است که در ماه های پیش رو رشد قابل توجهی را در وضعیت اشتغال آمریکا شاهد باشیم.

تحلیل گر بانک استاندارد چارترد می گوید: “اگر آمار اشتغال بهتر از انتظارات بود احتمالا بازار طلا تحت فشار زیادی قرار می گرفت اما آمار ضعیف تر از انتظارات نتوانسته احتمال افزایش نرخ بهره را به طور قابل توجهی دستخوش تغییر کند. با توجه به تغییرات قیمت طلا می توان نتیجه گرفت که بازار بیشتر نسبت به ریسک تورم و نشست آتی فدرال رزرو حساس است.”

در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 1.1 درصد صعود به 22.39 دلار در اونس رسید. پلاتین با 0.6 درصد نزول در 958.95 دلار در اونس و پالادیوم با 3.2 درصد جهش در 1933.20 دلار در اونس بسته شد.

تداوم رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و فشار نزولی در بازار طلا

صبح پنجشنبه 6 ژانویه ( 16 دی) قیمت طلا در بازار جهانی نزولی است در حالی که افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا و احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره دلار به عنوان دلیل فشار فروش در بازار طلا مطرح می شود.

ساعت 11:20 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.53 درصد یا 9.52 دلار نزول به قیمت 1800.67 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1800.36 و 1824.78 دلار بود.

مدیر شرکت سرمایه گذاری SPI می گوید: ” آنچه بازار باید نگران آن باشد این است که از این پس فدرال رزرو تا چه حد قصد دارد رفتار غیرمنتظره داشته باشد. اگر یک نوبت دیگر افزایش نرخ غیرمنتظره داشته باشیم این موضوع تاثیر بسیار منفی بر طلا خواهد داشت.”

مقامات فدرال رزرو آمریکا گفته اند که وضعیت اشتغال بالا و کمبود نیروی کار می تواند افزایش زودهنگام نرخ بهره را توجیه کند. همچنین بانک مرکزی آمریکا می بایست برای کنترل تورم خرید اوراق قرضه را متوقف نماید.

برخی از سرمایه گذاران طلا را به عنوان سپری در مقابل تورم در نظر می گیرند ولی این فلز گرانبها حساسیت زیادی به نرخ بهره آمریکا دارد زیرا افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می دهد. بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا به بالاترین سطح از آوریل 2021 رسیده و به عنوان رقیبی برای طلا عمل می کند.

گزارش اشتغال ملی ADP نشان داد که آمار جذب نیروی کار توسط بخش خصوصی در آمریکا طی ماه گذشته بیش از دو برابر انتظار اقتصاددان ها افزایش داشت. در نتیجه احتمال دارد که آمار اشتغال غیرکشاورزی که روز جمعه منتشر خواهد شد نیز بهتر از انتظارات باشد. به گفته مدیر شرکت سرمایه گذاری SPI: “اگر آمار اشتغال قوی باشد در این صورت قطعا طلا افت بیشتری خواهد داشت.”

منبع: reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید